Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe DÖKÜMANTASYON: BİR SANAT PRATİĞİ(2023) Mollaoğlu, SongülGenel anlamda dokümantasyon, ileriye dönük bir yatırım veya faaliyettir. Sanatsal dökümantasyon ise, sanat objesini kendi döneminin ilerisinde bir döneme ulaĢtıran ölümsüzleĢtirme aracıdır. Üretildiği dönemin dokusu ve dokusundaki tüm bilgileri, verileri taĢıyan sanatsal dökümantasyon zamana ve akımlara göre farklı özellikler sergiler. Yazı bulunmadan önce mağara duvarlarına, taĢ yüzeylere yapılan kuralsız, estetik kaygısız, disiplinsiz bir dizi figürün çizildiği günden bugüne sanatsal dökümanterler farklı aĢamalardan geçerek değiĢik formlara bürünmüĢtür. 20. Yüzyılda ise sanat eseri dekoratif bir öğe olma kaygısından arındırılmıĢ ve eser mekân arasında bütünleĢik içsel bir sunuĢ Ģeklini almıĢtır. Aynı yüzyılda postmodern sanat anlayıĢı ile sanat mekânının transformasyonu, canlı performanslar, müze yapısındaki fiziki değiĢimler, hazır nesnenin sanat üretimi olarak sergilerde yerini alması sanatsal dökümantasyonun yeniden tanımlanmasını, sorgulanmasının yolunu açmıĢ ve sanatsal dökümantasyon belgelerinin birer sanat pratiği olarak değerlendirilmesi anlayıĢını güçlendirmiĢtir. Bu bağlamda, literatür bilgisine dayalı yapılan bu çalıĢmanın amacı, sanat dokümantasyonunun önemine, geçmiĢ ve bir sanat pratiği olma özelliğine dikkat çekmektir.Öğe Investigation of the attitudes to contemporary art of the students continuing their education(2023) Mollaoğlu, SongülThe aim of this study is to examine the relationship between the attitudes of students who continue their education in the field of art education towards contemporary art and their personal and educational characteristics. Within the scope of the research carried out with the general screening model, there are 515 students who continue their education in the art-related departments of a university. The data of the research were obtained with the Student Information Form and the Contemporary Art Scale. It has been observed that students' attitudes towards contemporary art are at a moderate level. The attitudes of female students towards contemporary art are more positive than male students, and students residing in the city compared to students residing in villages. It has been determined that fourth grade students have more positive attitudes towards contemporary art than first grade students. On the other hand, it was determined that students' attitudes towards contemporary art did not change according to faculty and department. In line with these results, it is suggested that the inclusion of contemporary art courses in art-related undergraduate programs will positively affect attitudes towards contemporary art, and that these courses should be supported by activities such as workshops, exhibitions, biennials, and museum visits.Öğe Göstergebilime iliskib lisansustu tezlerin incelenmesi(2023) Mollaoğlu, SongülGöstergebilimle ilgili sırasıyla en çok İstanbul Üniversitesi, Marmara, Gazi Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi, Ege Üniversitesi ve Ankara Üniversitesinde ve en çok güzel sanatlar, reklamcılık ve radyo-televizyon konularında göstergebilimle ilgili tezlerin üretildiği belirlenmiştir. Göstergebilim sanat eğitiminin temel konularından biri olmasına rağmen bu alanda lisansüstü çalışmalarda yeterince ele alınmamaktadır. Bu da konunun kritize edilmesi, yorumlanması ve yeni sentezlere ulaşılmasını sınırlandırmaktadır. Göstergebilimsel çalışmaların gelişimi için sanatla ilgili lisansüstü eğitim programlarında göstergebilimsel çalışmaların yaygınlaşması önemlidir. Bu nedenle göstergebilimle ilgili daha çok Doktora çalışmaları yapılması gerekir. Ayrıca, sanatla ilgili eğitim kurumlarında göstergebilimle ilgili daha çok derse yer verilmesinin bu alanda daha çok lisansüstü çalışmaların yapılmasına zemin oluşturacağı düşünülmektedirÖğe Göçün Güncel Sanat Pratiklerine Yansıması(2023) Mollaoğlu, SongülBu çalışmanın amacı Barthes’in göstergebilimsel çözümlemesinin göçle ilgili yapılmış günümüz sanat pratiklerine yansımasının incelenmesidir. Çalışmada göç olgusuna kuramsal dayanak oluşturması için literatür taraması ve göçle ilgili güncel sanat pratiklerinin çözümlenmesinde göstergebilimsel çözümleme yöntemi kullanılmıştır. Amaçlı örneklem metodu ile Halil Altındere’nin (Köfte Havayolları), Ai Wewei’in (Yolculuğun Kanunu), Tammam Azzam’ın (Bon Voyage:New York, Bon Voyage: Suria) ve Bruno Catalano’nun (Marsilya, Fransa, Gezginler ve Parçalar, Venedik) pratikleri ele alınmıştır. Bütün pratiklerde günümüzde yaşanan savaş ve çatışmalarla savaşın yıkıcı tahrip edici fiziksel görüntülerinin yanında yaşanan göçler, dışlanma, yoksulluk, öteki olma, kültür, kimlik, stigma algısı ve ötekileştirilme gibi göstergeler yer almaktadır. Göç olgusu, göçün toplumsal hayat üzerindeki zorlukları ve sosyolojik pratiklerin değişimlerinin birey ve toplum üzerindeki yansımaları güçlü bir biçimde vurgulanmaktadır. Sonuç olarak bu çalışmalarda, sosyal, kültürel, psikolojik boyutları olan göçe sanatsal bakış açısı ile yaklaşılarak ortaya çıkan sorunlara etkili çözümler geliştirilmemesine vurgu yapılmış ve dünya kamuoyunda göçlere ilişkin gerekli duyarlılığın geliştirilmesi istenmiştirÖğe ÇOCUK GELİN PRATİĞİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ(2023) Mollaoğlu, SongülGöstergeleri yorumlama, anlamlandırma, üretme ya da iĢaretleri anlama gibi bir dizi süreç gerektiren göstergebilim, bu faktörlerin tümünün sistemli bir yaklaĢımla analiz edilmesi temeline dayanan bilim dalıdır. Göstergebilimsel analizde; bir çalıĢmada saklı tutulan mitlerin, kodların, metaforların yer aldığı anlam dizgelerinin çözümlemesi, açımlaması ve yorumlanması temel alınır. AraĢtırmada özellikle 1990‟lardan günümüze kadın sorunsalı üzerine çalıĢmalar üreten ve bu soruna dikkat çeken ġükran Moral‟ın “Çocuk Gelin” çalıĢmasının Ferdinand de Sasurre, Roland Barthes ve C. Levi- Strauss‟un göstergebilimsel metodolojisi açısından çözümlenmesi amaçlanmaktadır. ÇalıĢmada Çocuk Gelin görselinin; yananlam-düzanlam, gösteren gösterilen, göstergesi, dizim, dizge boyutaları ve karĢıtlıkları ile ele alınmıĢtır. Göstergebilimsel modeller ıĢığında çerçevesinin çizildiği “Çocuk Gelin” videosunda; aydınlık-karanlık, hüzün-sevinç „mutluluk ve mutsuzluk, kirli, temiz, suçlu, masum, güçlü ve güçsüz, yönetilen, yöneten , karĢıtsallıklarla birlikte, cinsiyetçi, aidiyetçi ve toplumsal söylemler üzerinden kültürel göstergelerle ifade edilen, sosyolojik kimlikler ve roller bağlamında gerçekleĢtirilen ve toplumun iliĢkilerini açıklayan bir performans olarak kurgulandığı belirlenmiĢtir.Öğe GÖSTERGELERARASILIK: PİETA ÖRNEĞİ(2023) Mollaoglu Sİki veya daha fazla metin arasındaki bağlantılara veya ilişkilere işaret etmek veya söz konusu bağlantıları ortaya koymak amacıyla uygulanan ve başlarda sadece metin incelemelerinde başvurulan metinlerarasılık daha sonraki dönemlerde farklı disiplinlerde kullanılmıştır. Bu yaklaşımla sinemalararasılık, müziklerarasılık, fotoğraflararasılık, medyalararasılık, gibi kullanıldığı disipline özgü isimler alarak, yansılama, öykünme, bilinçli esinlenme gibi kavramlar kapsamında da ele alınan bir yöntemdir. Bu yöntemde belirleyici olan hangi alan incelemesinde kullanıldığı değil yapılmış çalışmaların birbirleriyle olan sistemsel ilişkileridir. Sanatsal alan çalışmalarında da yaygın kullanılan bir çözümleme yöntemi olan metinlerarasılık kavramı zamanla yerini göstergelerarasılık veya resimlerarasılık kavramına bırakmıştır. Göstergelerarasılık veya resimlerarasılıkta başkasının inşa ettiği biçim alıntılanarak, alıntılanan bu biçim öteki bir bağlama taşınarak sanatsal dolayım yapılmak üzere bir dönüştürülme yapılır. Görsel sanatlar alanında neredeyse her dönemde sanatçının kendi çalışmasından alıntı yapmasının yanında başka sanatçının üretiminden de alıntı yaptığı görülmektedir. Bu çalışmada da Michelangelo’nun Pieta temasının sanatçının sonraki çalışmalarında tekrarlı kullandığı formlarda ve farklı sanatsal periyodlarda farklı sanatçılar tarafından üretilen sanatsal biçimlerde alıntılanan Pieta temasının göstergelerarası veya resimlerarası ilişkisini incelemek amaçlanmıştır.Öğe Misconception(29.12.2022) Küratör/Sergi Düzenleme Kurulu BaşkanıKavramsal sanat ve plastik sanat çalışmaları üzerineÖğe Varied Musical Experiences and Openness of University Students in Turkey and the United States(SAGE OPEN, Oct 2022 |) Bulut, Mustafa Hilmi; Fung, Victor; Lehmberg, Lisa; Hernly, Patrick; Kındaptepe, Yeliz; Mehdiyev, Esmire; Özgül, Yusuf; Kaptan, ZekeriyaAbstract The personality trait of openness has been shown to contribute to a person’s ability to function effectively. Additionally, scholars have suggested that openness to experience and foreign language experience were related to music preference. Extending from earlier scholarship, this study examined the relationship between openness to experience and the various types of musical and language experiences reported by undergraduate music majors in Turkey and the United States. Participants (N= 380) were surveyed using the Openness to Experience domain of the NEO-PI-R and an author-designed survey with questions about participants’ musical backgrounds and interests, foreign language abilities, age, and sex. Results showed that U.S. students rated significantly higher in four of the five dimensions of the Openness domain than their Turkish counterparts (Wilks’l = .57; F(5, 374) = 55.37, p\.001). Factor analysis results showed that (a) experiences in foreign languages, (b) listening to Turkish traditional, pop, and folk music, and (c) listening to American (pop and folk) and Western classical music cumulatively explained 68.49% of the variance in openness. Correlation analyses suggested that listening to Western classical, American folk, and American pop music was associated with higher openness scores, and listening to Turkish traditional, folk, and pop music was associated with lower openness scores. Additionally, the number of foreign languages participants studied correlated with four of the dimensions. Results suggest that both groups could benefit from increased, broader, and deeper exposure to different musical genres from diverse cultures.