Temel Eğitim Bölümü Kitap Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Physical Bullying Towards Children(IGI Global: International Academic Publisher, 2022) Kanak, Mehmet; Pekdoğan, SerpilPhysical abuse is the state of harming the child’s body by the people around him. Scars of unknown cause, traces resulting from burning, spots due to impact on any part of the body, traces caused by a bite by another person, bruises and stains caused by squeezing with any tool, burns and scars caused by smoking cigarettes on the victim reflect physical abuse. Problems such as rumination disorders, problems in socialization, lack of self-respect, depression, fear of all situations, withdrawal behaviors, incompatibility, colic, problems in mental perception processes, and decreased academic achievement are observed in these children.Öğe Emotional Bullying Towards Children(IGI Global: International Academic Publisher, 2022) Kanak, Mehmet; Sakarya, SedaIn the literature, the concept of emotional bullying is mental cruelty, mental injury, emotional or verbal abuse, emotional maltreatment, mental deprivation, emotional assault. Emotional bullying is one of the commonly used concepts related to emotional abuse. Emotional abuse has been defined as a form of behavior in which a person is deliberately and repeatedly subjected to non-physical acts by another person that harms their behavioral, emotional, and mental functioning. Although it is more harmful than other types of abuse, it is difficult to notice. This type of bullying can be seen alone, or it is more common because it accompanies other types of bullying. Using the child, forcing the child to take a side in domestic problems, isolating him from the society for fear of being harmed, leaving him alone, dressing the child in a way that is not suitable for the society and place in which he lives in a way that is ridiculed by his friends and environment are also considered as emotional bullying.Öğe Eğitimde 21. Yüzyıl Becerileri (Editörlük)(Eğiten Yayıncılık, 2022) Pekdoğan, Serpil; Şengün, Gökhan; Kanak, MehmetEditörlükÖğe ERKEN ÇOCUKLUK EĞITIMINDE GÜVENLIK POLITIKALARI(Nobel Yayıncılık, 2022) Kanak, Mehmet; Bilbay, AsumanOkul güvenliği eğitimin niteliği ve sürdürülebilirliği için vazgeçilmez unsurlardan biridir. Özellikle de gelişimsel süreç göz önüne alındığında olası kaza ve yaralanmalara karşı erken çocukluk döneminde okulun güvenliği daha da fazla önemli hâle gelmektedir. Okul güvenliğini sağlamak adına ulusal ve uluslararası düzeyde birçok girişimde bulunulmuş ve devletler bunu bir politika hâline getirmiştir. Yine de çoğu zaman denetim eksikliklerine bağlı güvenlik sorunlarıyla karşılaşıldığını görmek mümkündür. Okulun güvenliği yalnızca öğretmen ya da okul idaresinin değil, okulun çevresinin hatta tüm toplumun ortak meselesidir. Okullarda yaşanacak güvenlik sorunları öğrenciler başta olmak üzere tüm eğitim paydaşlarının okul aidiyetini olumsuz yönde etkileyecektir.Öğe Eleştirel Düşünme ve Problem Çözme Becerisi(Eğiten Yayıncılık, 2022) Kanak, MehmetEleştirel düşünme ve problem çözme becerileri erken yaşlardan itibaren çocuğun hayatında büyük fark yaratacak becerilerden biri olma özelliği taşımaktadır. Bu becerilerin çocuğa kazandırılmasında eğitim yeri ve önemi oldukça büyüktür. Çocuklara bu temel becerilerin kazandırılmasında öğretmenler öncelikle çocukları özgür bırakmalı sonrasında ise onlara gerçek hayattan problem durumları yaşatarak uygulama fırsatı sunmalıdır. Öğretmenlerin yapacağı etkinlikler sayesinde çocuk bu becerileri yalnızca eğitim ortamlarında değil günlük yaşamında da kullanabilir hale gelecektir. Eleştiren, sorgulayan, problem çözebilen bireyler 21. yüzyılın gerektirdiği birçok beceriyi de uygulayabilecek hale gelecektir. Problem çözme becerisi bireyde yalnızca sayısal işlem becerisi değil sosyal yaşamda mevcut sorunlara alternatif çözüm yolları getirme becerisi kazandıracaktır.Öğe Start for sustainable development: Ecological footprint(MDPI, 2021) Karakaş, HamdiThe aim of this study is to investigate the relationship between elementary school students’ ecological footprint mean scores and their attitudes towards sustainable development. Two hundred and ten elementary school students from three different regions of Turkey (east, middle and west) were included in the study group. As a result of the research, the mean ecological footprint scores of elementary school students were calculated as 2.11 global hectare (gha) and their ecological footprint has been determined to be lower than Turkey’s mean (2.7 gha), but higher than the world mean (1.8 gha). The mean score of attitude towards sustainable development of elementary school students was calculated (X = 3.62), and the low mean score showed that elementary school students did not exhibit the expected sustainable development attitude. A negative correlation was determined between the mean scores of ecological footprints of elementary school students and the mean scores of sustainable development attitude and it was concluded that this relationship was significant. This result shows an inverse relationship between ecological footprint and sustainable development for elementary school students. Achieving sustainable development is primarily possible by changing the consumption habits of individuals. This can be achieved with SDG goal 4 “Quality Education”. Ecological footprint awareness can be used as a tool for the students to become aware of their own consumption habits, to develop the characteristics expected from it and thus to create sustainable development by using natural resources more effectively.