Kömürcü, Kamil2025-05-282025-05-2820139786054561261https://hdl.handle.net/20.500.12418/35860Ġnsan düĢünen canlıdır. Ġnsanın bu özelliği onu diğer canlılardan ayırır. DüĢünmek aklın iĢidir. Akıl doğru düĢünceler üretebileceği gibi yanlıĢ düĢünceler de ortaya koyabilir. Ġnsanın doğru karar vermesi ve düzgün iletiĢim kurabilmesi için doğru düĢüncelerle yanlıĢ düĢünceleri birbirinden ayırması gerekir. Bunun için bir araç gereklidir. ĠĢte bu araç mantıktır. Bu yüzden mantık, doğru düĢünce ile yanlıĢ düĢünceyi ayırmaya yarayan alet ilmi olarak kabul edilmiĢtir. Bunun yanında onu doğru düĢünme sanatı, bilinenlerden hareketle bilenmeyenlerin elde edilmesine yarayan bilim Ģeklinde niteleyenler de olmuĢtur. DüĢünme, insanın yaratılıĢından bu yana sahip olduğu bir yeti olsa da bu güne kadar yapılan bilimsel araĢtırmalara göre düĢünmenin kuralları ve kaideleri Antik Yunan düĢünürleri tarafından tespit edilmiĢtir. Bu iĢi sistematik bir biçimde gerçekleĢtiren ise Aristoteles olmuĢtur. O, kendi zamanına kadar gelmiĢ birikimi bir metot çerçevesinde düzenlemiĢ ve disipline etmiĢtir. Bu yüzden mantık bilimine, yeni mantık anlayıĢlarının ortaya çıkmaya baĢladığı Yeniçağa kadar Aristoteles mantığı denmiĢtir. Gerçi halen aynı isimlendirme yaygın olarak kullanılmaktadır. Ancak bu gün Aristoteles‟in görüĢlerinin esas alındığı mantık sistemine “Klasik Mantık” denilmektedir. Bu çalıĢma, Ġlahiyat fakültelerindeki mantık dersi için hazırlanmıĢ bir Klasik Mantık kitabıdır. Kitapta Aristoteles sistemine dayalı olarak klasik mantık konuları incelenmiĢtir. Burada, Aristoteles‟e atfedilen ve Organon külliyatı olarak isimlendirilen bir tanesi Porphyrios‟a ait olmak üzere-dokuz kitap ele alınmıĢtır. Bu dokuz kitap aynı zamanda mantığın dokuz bölümünü oluĢturur. Bu bölümler müfredat programının sınırlılıkları göz önünde bulundurularak, özet sayılabilecek tanımlar ve örneklerle iĢlenmeye çalıĢılmıĢtır. Bu çalıĢmanın ilk Ģekli müfredat ve program gereği on dört fasikül olarak hazırlanmıĢtır. Yaptığımız çalıĢmayı kitap olarak basıma hazırlanırken, birbiriyle ilişkili olan kısa konuları birleştirerek kitabı on ünite olarak tekrar düzenledik. Kitap, ünitelere bölünmüş, her ünitenin başına bir giriş yazılmıştır. Giriş kısmında her konu kısaca özetlenmiştir. Yine girişte ayrı bir başlık koymadan düz metin içerisinde kısaca ünitelerin amaçları zikredilmiş, konunun iyi anlaşılması için önerilere yer verilmiş, anahtar kavramlar belirtilmiştir. Ünite sonlarında değerlendirme sorularına yer verilmiştir...trinfo:eu-repo/semantics/openAccessKlasik mantıkBook