Otağ, AynurKarakurt, MerveTektaş, Naciye Dilruba2024-10-262024-10-2620191301-14213023-6754https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/346099https://hdl.handle.net/20.500.12418/25571Amaç:. Bu çalışma, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerindekifiziksel ve zihinsel engelli bireylerin fonksiyonel bağımsızlık düzeylerinin, yaşam kalitesi ve depresyon üzerine etkisi ile iki grup arasındaki farklılıkları araştırmak amacıyla planlandı.Yöntem: çalışmaya, toplam 75 fiziksel ve zihinsel engelli birey dahiledildi. Depresyonu için Beck Depresyon Envanteri ve fonksiyoneldurum için Fonksiyonel Bağımsızlık Ölçütü kullanıldı. Yaşam kaliteleri için Short Form-36 (SF- 36) yaşam kalitesi ölçeği kullanıldı.Sonuçlar: Gruplar arasında depresyon açısından anlamlı bir farkbulunmaz iken (p=0,983), fonksiyonel bağımsızlık parametresi açısından anlamlı bir fark bulundu (p=0,032). Yaşam kalitesinde anlamlı bulgular bulundu (p = 0,017).Tartışma: Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde fonksiyoneldurum, depresyon gibi problemler belirlenerek giderilmeye çalışılmalıdır. Bu grupların fiziksel aktivite programlarının etkileri hesaplanarak bu konuda çok yönlü planlanma gerekmektedir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessSivas İli Bazı Özel Eğitim Kurumlarındaki Engelli Bireylerin Fonksiyonel Bağımsızlık Düzeyinin Yaşam Kalitesi ve Depresyon Düzeylerine EtkisiArticle2939893346099