Yıldız, EnsarAltundağ, Muhammed Mücahit2025-05-042025-05-042025https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=E_eEUHQic_C-LvhxNQn1WxRIVi5akiIootRZeMSe6Fnc0aHsrEoXxPcDlQfDMXTthttps://hdl.handle.net/20.500.12418/34719Araştırmanın amacı, 3-6 yaş aralığındaki özel gereksinimli çocuklara yönelik Türkiye'de yayımlanmış tezlerin eğilimlerini belirlemektir. Lisansüstü tez çalışmalarının çok boyutlu bir analizle incelenerek alandaki mevcut araştırma yönelimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda araştırma 154 lisansüstü tezi kapsamaktadır. Belirlenen lisansüstü tezler yayımladıkları üniversitelere, tez türlerine, yazar cinsiyetlerine, akademik danışman unvanlarına, yayım yıllarına, örneklem/çalışma grubu özel gereksinim alanlarına, örneklem/çalışma grubu büyüklüklerine, yöntemlerine, araştırma yöntemlerine, veri toplama araçlarına ve veri analiz yöntemlerine göre dağılımları incelenmiştir. Araştırma sistematik derleme yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Türkiye'de günümüze kadar yayımlanmış tezler araştırmanın evrenini oluşturmuştur. Veri toplama sürecinde YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanında literatür taraması yapılmış, dahil edilme kriterlerine uygun tezler "Tez Sınıflama Formu" kullanılarak kaydedilmiştir. Elde edilen veriler betimsel içerik analizi yöntemiyle incelenmiş ve verilerin sonuçları frekans ve yüzde tabloları kullanılarak tablolaştırılmıştır. Bu araştırma verilerinden elde edilen sonuçlara göre; lisansüstü tezlerin yazar cinsiyetlerine göre dağılımında %75.97'sinin kadın olduğu görülmüştür. Yıllara göre dağılımda en çok tezin 2023 yılında yayımlandığı görülmüş ve ilgili alanda artan desteğin bir yansıması olduğu ifade edilmiştir. Özel gereksinim alanlarına göre dağılımda ise otizm spektrum bozukluğunun %61.68 ile tezlerin büyük çoğunluğunu kapsadığı görülmüştür. Bu bağlamda, otizm spektrum bozukluğuna yönelik eğitimsel ilgilerin belirginleştiği, ancak diğer özel gereksinim gruplarına ilişkin çalışmaların sınırlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışmadan elde edilen sonuçların, alan yazında gerçekleştirilen çalışmaların güçlü ve zayıf yönlerinin tespit edilmesine katkı sunacağı, gelecekteki araştırmalara yön vermede önemli bir referans niteliği taşıyacağı ve özellikle 3-6 yaş aralığındaki özel gereksinimli çocuklara odaklanan araştırmacılar için rehberlik edici bir kaynak olacağı öngörülmektedir. Anahtar Sözcükler: 3-6 Yaş Aralığı, Özel Gereksinimli Çocuklar, Özel Eğitim, İçerik Analizi.The aim of the research is to determine the trends of theses published in Turkey on children with special needs between the ages of 3-6. It was aimed to determine the current research trends in the field by examining the postgraduate theses studies with a multidimensional analysis. In this context, the research covers 154 postgraduate theses. The distribution of the determined postgraduate theses was examined according to the universities they were published, thesis types, author genders, academic advisor titles, publication years, sample/study group special needs areas, sample/study group sizes, methods, research methods, data collection tools and data analysis methods. The research was carried out using the systematic compilation method. The theses published in Turkey to date constituted the universe of the research. During the data collection process, a literature review was conducted in the YÖK National Thesis Center database, and theses that met the inclusion criteria were recorded using the "Thesis Classification Form". The obtained data were examined using the descriptive content analysis method and the results of the data were tabulated using frequency and percentage tables. According to the results obtained from this research data; It was seen that 75.97% of the graduate theses were women in the distribution according to the gender of the authors. In the distribution according to years, it was seen that the most theses were published in 2023 and it was stated that it was a reflection of the increasing support in the relevant field. In the distribution according to special needs areas, it was seen that autism spectrum disorder covered the vast majority of theses with 61.68%. In this context, it was concluded that educational interests in autism spectrum disorder have become evident, but studies on other special needs groups are limited. It is anticipated that the results obtained from this study will contribute to the determination of the strengths and weaknesses of the studies conducted in the literature, will be an important reference in directing future research, and will be a guiding source especially for researchers focusing on children with special needs between the ages of 3-6.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and Training3-6 Years OldChildren with Special NeedsSpecial EducationContent Analysis.3-6 yaş aralığındaki özel gereksinimli çocuklara yönelik Türkiye'de yayımlanmış tezlerin eğilimleriTrends in theses published in Türkiye on children with special needs between the ages of 3-6Master Thesis861915314