Koç, Hakan2025-05-212025-05-2120219786057902542https://hdl.handle.net/20.500.12418/35782Coğrafya yeryüzünü ve yeryüzünü etkileyen beşeri ve fiziki unsurları inceleyerek bireylere coğrafi bilgi, coğrafi beceri ve coğrafi bakış kazandıran bir bilim dalıdır. Bu kazanımlar iyi bir coğrafya eğitimi ile edindirilmektedir. Coğrafya eğitimi, doğal ve beşeri dünya hakkındaki problemleri farklı bakış açıları kazanarak incelemeyi ve değişik ölçekler belirleyip kullanarak bunlara cevap bulmayı sağlamaktadır. Coğrafya eğitimi, dünyanın bir başından bir başını yerel ve genel manada anlamak, araştırmacı bir yapıyı ve sınıf içerisinde ve dışarısında problem çözebilme kabiliyeti kazandırmaktadır. Ülkemizde ilkokul seviyesinden başlayarak, lise seviyesine kadar, coğrafya dersi okutulmaktadır. Ders adları farklı olmakla beraber; ilkokulda hayat bilgisi ve sosyal bilgiler dersi, lisede coğrafya adıyla haftalık ders çizelgelerinde belirli bir sistem dâhilinde verilmektedir (Karabağ, 2001). Fakat coğrafya eğitimi ile ilgili çalışmalar çoğunlukla coğrafya biliminin doğrudan kendi adıyla ders olarak okutulduğu ortaöğretim ve yükseköğretim düzeylerinde gerçekleştirilmektedir. Bu bağlamda coğrafya derslerinin okul programlarına girmesinden itibaren coğrafya eğitimiyle ilgili birçok çalışma yapılmıştır. Öte yandan ülkemizdeki eğitim sistemi içinde okuma yazma ve bazı diğer temel bilgilerin öğrencilere kazandırıldığı en önemli dönem ilkokul eğitimi dönemidir. Temel eğitimde ilkokul dönemi (1., 2., 3. ve 4. sınıf) içinde öğrenciler için en önemli derslerden olan hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde coğrafya konuları bulunmaktadır. Bu kapsamda coğrafya dersleri ilkokul öğrencilerinin eğitimi ve gelecek yaşamları için önemli yere sahiptir. Coğrafya eğitiminin küçük yaşlardan itibaren bireylere kazandırılması, gelecekte o toplum bireylerinin doğayı anlama, onu koruma, ülkesini sevme ve onu koruma duygusunu da o ölçüde geliştirecektir (Yılmaz, 2018). Küçük yaşlardan itibaren çocuklar, oynadıkları oyunlarla yakınındaki nehir, tepe, deniz kenarı ve bitkileri öğrenerek mekânı ve üzerindekileri tanımaya başlamaktadır (Palmer ve Birch, 2004). Aslında bu keşif insanın dünyaya geldiğinde çevresindeki olayları incelemesi ve anlamasıyla başlamaktadır (Soydan, 2014). Coğrafya ile ilk temas da bu şekilde gerçekleşmiş olmaktadır. Temel bilgilerin verildiği temel eğitim aşamalarından biri olan ilkokul düzeyinde coğrafya eğitimiyle ilgili çalışmalar bulunmaktadır. Ancak ilkokul düzeyinde coğrafya eğitimi ile ilgili yapılan çalışmaların incelenmesine yönelik herhangi bir çalışma yapılmamıştır. Bu araştırmanın amacı Türkiye’de ilkokul düzeyinde coğrafya eğitimi alanında yapılan çalışmaların içerik değerlendirmesini yaparak ilkokul düzeyinde coğrafya eğitiminin durumu ve gelecekteki yönelimi noktasında ipuçları elde etmektir. Nitel yaklaşımın esas alındığı araştırmada doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Doküman analizi, yazılı belgelerin içeriğini titizlikle ve sistematik olarak analiz etmek için kullanılan bir nitel araştırma yöntemidir. Doküman analizi, ulaşılabilen basılı ve elektronik materyaller olmak üzere tüm belgeleri incelemek ve değerlendirmek için kullanılan sistemli bir yöntemdir (Wach, 2013 aktaran Kıral, 2020). Araştırmada doküman olarak ilkokul düzeyinde coğrafya eğitimi alanında yapılan yüksek lisans, doktora tezleri ve makaleler incelenmiştir. Araştırmada toplanacak olan veriler, temaların oluşturulması sürecini kapsayan içerik analizi yoluyla çözümlenmesi sağlanacaktadır.info:eu-repo/semantics/openAccessIII. ULUSLARARASI COĞRAFYA EĞİTİMİ KONGRESİ ÖZETLER KİTABI (UCEK – 2021) = ABSTRACTS BOOK PROCEEDINGS BOOK OF III. INTERNATIONAL CONGRESS ON GEOGRAPHICAL EDUCATION (ICGE-2021) : 14-17 Ekim 2021 : Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, TürkiyeConference Object