Uğurlu, Celal TeyyarBeycioğlu, KadirAbdurrezzak, Seyfettin2024-10-262024-10-2620181305-3515https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/325797https://hdl.handle.net/20.500.12418/25513Bu çalışmanın amacı, ilkokullarda görev yapan öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı, kolektif öğretmenyeterliği ve çalıştıkları okulların etkililiğine ilişkin algıları arasındaki doğrusal yapısal ilişkileri açıklayanteorik modeli test etmektir. Araştırmada bilgi okuryazarlığı, kolektif öğretmen yeterliği ve etkili okularasındaki ilişkiler araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 2016-2017 eğitim öğretim yılındaErzincan ili merkez ilçesinde yer alan toplam 21 ilkokulda görevli 369 öğretmenin tamamı oluşturmuştur.Analizler işlemeye uygun 356 veri seti üzerinden yapılmıştır. Dört bölümden oluşan veri toplama aracınınbirinci bölümünde katılımcıların demografik özelliklerinin yer aldığı kişisel bilgiler, ikinci bölümdeAbdurrezzak (2015) tarafından geliştirilen “Etkili Okul Ölçeği”, üçüncü bölümde Erdoğan ve Dönmez (2015)tarafından uyarlanan “Kolektif Öğretmen Yeterliği Ölçeği” ve son bölümde Adıgüzel (2011) tarafındangeliştirilen “Bilgi Okuryazarlığı Ölçeği” yer almıştır. Çalışmada bilgi okuryazarlığının, ara değişken olankolektif öğretmen yeterliği ile okulların etkililiğine olan etkisini belirlemek için yapısal eşitlik modelindenyararlanılmıştır. Modelin doğrulanıp doğrulanmadığını belirlemek için SPSS 20 ve LISREL 8.7 programlarıkullanılmıştır. Modelin örtük değişkenleri arasındaki ilişkilere göre, iyi uyum iyiliği değerlerine erişilmiş vemodelin iyi uyumla kabul edilebilir bir model olduğu yapılan analizlerde tespit edilmiştir. Sonuç olarak,modeldeki değişkenler arasındaki ilişiklerin anlamlılığı incelendiğinde, bilgi okuryazarlığı ile kolektiföğretmen yeterliği; kolektif öğretmen yeterliği ile etkili okul arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitimEğitim AraştırmalarıBilgi Okuryazarlığı, Kolektif Öğretmen Yeterliği ve Etkili Okul: Yapısal Eşitlik ModellemesiArticle17420051988325797