Arslan, RahimBircan, HüdaverdiEleroğlu, Hasan2024-10-262024-10-2620191303-1279https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/1112962https://hdl.handle.net/20.500.12418/25835Eğitim teknolojilerindeki hızlı gelişim ve bu teknolojilerin eğitim ortamlarında etkin olarak kullanılması, mekan ve zaman özgürlüğü sağlayan alternatif eğitim ortamlarının yaygınlaşmasını sağlamıştır. Bu alternatiflerden en önemlisini uzaktan eğitim ortamları oluşturmuştur. Uzaktan eğitimde sunulan derslerin verimliliğini artırmak ve uzaktan eğitime yönelik olumlu tutum kazanmalarını sağlamak için katılımcıların bu ortamlar hakkında neler düşündüklerini ve hissettiklerini bilmek önemlidir. Bu çalışmada Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerinin uzaktan eğitimde sunulan öğretime yönelik görüşlerini ortaya çıkaracak bir ölçeğin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın ilk aşamasında oluşturulan 48 maddelik madde havuzundan uzman görüşü doğrultusunda 12 madde çıkarılmıştır. Öğrencilere 36 maddeden oluşan taslak ölçek uygulanmış ve elde edilen veriler analiz edilmiştir. İlk aşamada açımlayıcı faktör analizi uygulanmıştır. KMO değeri 0,962, Barlett testi skoru 23854 (p<0,000) olarak hesaplanmış ve verilerin analize uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 36 maddelik taslak ölçekten faktör analiz neticesinde 5 faktörden oluşan 21 maddelik ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğe ait açıklanan toplam varyans %63,579, maddelerin faktör yük değerleri 0,514 ile 0,807 arasında hesaplanmıştır. Belirlenen bu faktör yapısının uyumluluğu doğrulayıcı faktör analizi ile teyit edilmiştir. Uyum indeksleri; ?2/df=4,574, GFI=0,946, IFI=0,952, TLI=0,942, CFI=0,952, RMSEA=0,050, NFI=0,940 olarak hesaplanmış ve modelin verilerle uyumlu olduğu sonucuna varılmıştır. Ölçeğin güvenirliğine ilişkin Cronbach Alpha değeri 0,906, aynı şekilde Cronbach Alpha değeri Faktör 1 için 0,869, Faktör 2 için 0,807, Faktör 3 için 0,27, Faktör 4 için 0,76, Faktör 5 için 0,701 olarak hesaplanmıştır. Çalışmanın neticesinde, geliştirilen uzaktan eğitime yönelik tutum ölçeğinin geçerli ve güvenilir olduğu kanaatine varılmıştır.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessYapısal Eşitlik ModeliFaktör AnaliziUzaktan EğitimÖlçek GeliştirmeUZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİArticle2024274091112962