Gencer, Zekiye TamerDaşlı, Yılmaz2025-05-042025-05-0420192146-33012146-3301https://hdl.handle.net/20.500.12418/31286The aim of this study is to examine the socio-demographic characteristics of the students, what kind of cultural environment they come from, their habit of Internet use, the status of attendance to the university, their level of belonging to the university, their habit of harmful substance, their expectations from the university, their level of communication with university staff, the challenges they experience during their university life and their interest with politics. The research was conducted at Sivas Cumhuriyet University. As the number of study population was known, a sample calculation “suitable sampling” was made and 1200 undergraduate students were included in the study. The application department of the research, together with an open questionnaire form similar to the form used in the profile research conducted at Istanbul University in 2017. SPSS was analyzed in 22.0 program; The results with frequency and cross tables were interpreted. Result of the study of the students in the study, 63.6% were female and 36.4% were male. The majority of the students participating in the study consisted largely of third and fourth grade students (56.8%). 45.4% of the students stated that the university’s library facilities were sufficient, 60.5% reported that the scholarship opportunities of the university were insufficient and 59% noted that foreign language education was insufficient. Students’ interest in politics was below the average (46.6%). The students’ level of belonging to the university at which they study is very low, and only 17.6% of whom feel themselves belong to a high level of university. It was concluded that the students come from low-income families, the majority live in the cities and districts, they do not have any significant problems in their university life, their habits of harmful substance use are not at high levels, they attend their lessons regularly and their level of belonging is very low.Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerini, hangi sosyo-kültürel çevreden geldiklerini, internet kullanım alışkanlıklarını, derslere devam durumlarını, üniversiteye aidiyet düzeylerini, zararlı madde alışkanlıklarını, üniversiteden ne beklediklerini, üniversite çalışanları(akademik/idari) ile olan iletişim düzeylerini, üniversite hayatında yaşadıkları zorlukları ve siyasete olan ilgilerini ortaya koymaktır. Araştırma, Sivas Cumhuriyet Üniversitesinde yapılmıştır. Araştırmanın evren sayısı bilindiği için örneklem hesabı yapılmış ve 1200 lisans eğitimi gören öğrenci uygun örnekleme yöntemi ile araştırmaya alınmıştır. Araştırmanın uygulama kısmı, 2017 yılında İstanbul Üniversitesi tarafından yapılan profil araştırmasında kullanılan formun benzeri şeklinde oluşturulan bir anket formu ile yapılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 22.0 programında analiz edilerek; frekans ve çapraz tablolar yardımı ile tanımlayıcı istatistik analizleri ile elde dilen sonuçlar yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda elde edilen veriler göre, öğrencilerin %63,6’sı kadın, %36,4’ü erkektir. Araştırmaya katılan öğrencilerin ağırlıklı olarak üçüncü ve dördüncü sınıf (%56,8) öğrencilerinden oluşmaktadır. Öğrencilerin %45,4’ü üniversitenin kütüphane imkânlarının yeterli olduğunu, %60,5 üniversitenin burs imkânlarının yetersiz olduğunu ve %59’u ise yabancı edil eğitiminin yetersiz olduğunu ifade etmiştir. Öğrencilerin siyasete olan ilgileri ortalamanın (%46,6) altında çıkmıştır. Öğrencilerin okudukları üniversiteye olan aidiyet düzeyleri oldukça düşük olup, kendileri yüksek düzeyde üniversiteye ait hissedenlerin oranı yalnızca %17,6’dır. Çalışmayla, öğrencilerin düşük gelir düzeyine sahip ailelerden geldiği, çoğunluğun il ve ilçe merkezinde yaşadığı, üniversite hayatında belirgin bir problem yaşamadıkları, zararlı madde kullanım alışkanlıklarının yüksek seviyelerde olmadığı, derslerine düzenli bir biçimde devam ettikleri ve aidiyet düzeylerinin çok düşük olduğu sonucuna varılmıştır.tr10.19145/e-gifder.554484https://doi.org/10.19145/e-gifder.554484info:eu-repo/semantics/openAccessStudent ProfileCumhuriyet UniversityStudentSivasA STUDY ON DETERMINING STUDENT PROFILES: AN INVESTIGATION ON STUDENTS OF SIVAS CUMHURIYET UNIVERSITYÖĞRENCİLERİN PROFİLLERİNİN BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA: SİVAS CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR İNCELEMEResearch Article7212131189