Aslan, ÖmerDemirbaş, Ali SaitArslan, Durmuş2025-05-262025-05-262023978-625-6497-17-7https://hdl.handle.net/20.500.12418/35825Kur’ân-ı Kerim hem lafız hem de manasıyla ilâhî bir kitaptır. O, “Ey insanlar! Rabbinizden size bir öğüt, gönüllerde olana bir şifa, mü’minlere bir rehber ve rahmet gelmiştir.” (Yunus, 10:57) ifadesiyle kendisinin, insanlar için bir hidayet, rahmet kaynağı ve mü’minler için de bir rehber olduğunu beyan etmektedir. Vahyin son halkası olan Kur’ân’ın bu vasıfları kıyamete kadar devam edecektir. Hal böyle olunca onun hem mana hem de lafız boyutuyla ele alınması gerekmektedir. Kur’ân tarihine bakıldığında tenzîl döneminde onun, bir taraftan ezberlenme ve yazı yoluyla kayıt altına alınıp tilavet edildiği, diğer taraftan da insanlar tarafından hayata uygulandığı müşahede edilmektedir. Bu durum, onun yazılması ve kayıt altına alınmasındaki asıl espriyi gösterdiği gibi, İlâhî kelamın daha sonraki nesillere aktarılması ve açıklanması gerektiğini de ortaya koymaktadır. Nitekim bu silsile hep böyle devam etmiş ve her devrin İslam bilginleri, Kur’ân’ı aslına uygun bir şekilde okuyabilmenin ve onu daha iyi anlayabilmenin gayreti içerisinde olmuşlardır. Kur’ân’ın hem lafız hem de mana yönünden tamamen kendisine özgü bir üslup ve yapısı vardır. Tüm insanlık için bir hidayet kaynağı olduğunu beyan eden Kur’ân’ın (Bakara, 2:185) hem daha güzel hem de özüne daha uygun bir şekilde anlaşılıp yorumlanması yönünde Ulûmu’l-Kur’ân bağlamında birbirinden çok farklı ve kıymetli eserler meydana getirilmiştir. Bu çerçevede Kur’ân’ın mana ve mefhumunun özüne uygun bir şekilde anlaşılması için tefsir usul ve metodolojisi gibi yöntem ve teknikler geliştirilmiş iken, aslına uygun bir şekilde tilavet edilebilmesi ve okunabilmesi için de kıraat ve tecvîd esasları tedvîn edilmiştir. Dün olduğu gibi bugün de Kur’ân’ın rahmet ve hidayetinden istifade edebilmek ona gönül verenlerin en büyük arzusudur. Bunun için de devrin ihtiyaçları doğrultusunda Kur’ân’ı anlamak ve gelecek nesillere aktarmak amacıyla yoğun çalışmalar yapılmaktadır. Onun mana ve mefhum boyutu için bu tür çalışmalar yapılırken lafız ve metin boyutu yani hem öğrenilmesi hem de şartlarına uygun bir şekilde tilavet edilmesi için de kıraat alanında eğitim ve öğretim faaliyetleri devam etmektedir. Kabuk olmadan için, metin olmadan da mananın korunması mümkün olmadığı gibi, güzel bir telaffuz, seslendirme, tilavet ve okuma olmadan da kelimenin manasını ifade etmek mümkün değildir. Elinizdeki kitap da bu amaca yönelik olarak Kur’ân’ın özellikle tilavet boyutuna katkı yapması bakımından derlenmiş ve öğrencilerin istifadesine sunulmuştur. Bu çalışma Cumhuriyet Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi’nin İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) Programı çerçvesinde işlenen Kur’ân-ı Kerim dersleri kapsamında hazırlanmıştır. Bu ders kitabı, İLİTAM programında Kur’ân-ı Kerim – I, II, III, IV serisi ile takip edilen ve ikinci sırada yer alan Kur’ân-ı Kerim – II dersinde işlenmesi gereken müfredata göre hazırlanmıştır. Dolayısıyla Kur’ân tilavetiyle ilgili aranan tüm konular sadece bu kitapta değil, diğer kitaplarla (I, III ve IV) birlikte mülahaza edilmelidirtrinfo:eu-repo/semantics/openAccessKur’an-ı Kerim - IIBook