Arslan, RahimBircan, Hüdaverdi2025-05-042025-05-0420191303-12792687-4032https://hdl.handle.net/20.500.12418/31978Eğitim teknolojilerinin hızla gelişmesi ve eğitim alanında daha sık kullanılması uzaktan eğitim gibi alternatif eğitim ortamlarının da yaygınlaşmasını sağlamıştır. Uzaktan eğitimde sunulan derslerin verimliliğini artırmak, katılımcıların uzaktan eğitime yönelik olumlu tutum kazanmalarını sağlamak için bu ortamlar hakkında neler düşündüklerini ve hissettiklerini bilmek önemlidir. Bu amaçla Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerinin uzaktan eğitimde sunulan öğretime yönelik görüşlerini ortaya çıkaracak bir ölçeğin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın ilk aşamasında oluşturulan 48 maddelik madde havuzundan uzman görüşü doğrultusunda 12 madde çıkarılmıştır. Öğrencilere 36 maddeden oluşan taslak ölçek uygulanmış ve elde edilen veriler analiz edilmiştir. İlk aşamada açıklayıcı faktör analizi uygulanmıştır. KMO değeri 0,962, Barlett testi skoru 23854 (P<0,000) hesaplanmış ve verilerin analize uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 36 maddelik taslak ölçekten faktör analiz neticesinde 5 faktörden oluşan 21 maddelik ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğe ait açıklanan toplam varyans %63,579, maddelerin faktör yük değerleri 0,514 ile 0,807 arasında hesaplanmıştır. Belirlenen bu faktör yapısının uyumluluğu doğrulayıcı faktör analizi ile teyit edilmiştir. Uyum indeksleri; CMIN/df 4.574, GFI 0.946, IFI 0.952, TLI 0.942, CFI 0.952, RMSA 0.050, NFI 0.940 olarak hesaplanmış ve modelin faktörlerle ve verilerle uyumlu olduğu sonucuna varılmıştır. Ölçeğin güvenirliğine ilişkin Cronbach Alpha değeri 0.906, maddelerin ayırt edicilik gücünü saptamak için yapılan alt üst gruplara dayalı madde analizi anlamlı (P<0,000) olarak hesaplanmıştır. Çalışmanın neticesinde, geliştirilen uzaktan eğitime yönelik  ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğu kanaatine varılmıştır.[No abstract available]tr10.37880/cumuiibf.530503https://doi.org/10.37880/cumuiibf.530503info:eu-repo/semantics/openAccessUzaktan EğitimÖlçek GeliştirmeFaktör AnaliziYapısal Eşitlik ModeliCumhuriyet Üniversitesi'nde Uzaktan Eğitimde Sunulan Derslere Yönelik Tutum Ölçeğinin GeliştirilmesiResearch Article202427409