Scheın’in Kariyer Değerleri Kümesi Temelinde İibf Öğrencilerinin Kariyer Planlamasında Muhasebe Ve Bankacılık-Finans Mesleklerine Yönelik Düşüncelerinin Analizi: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İİBF’de Bir Araştırma
Özet
Kariyer planlaması, kişinin geleceğinin yol haritasıdır. Nerede olmak
istediğini bilen birey aynı zamanda bu yoldaki amacını da bilmektedir. Kişi, mesleki
hedefini bilinçli yaptığı takdirde başarılı bir kariyer elde etmiş olacaktır. Temeli iyi
atılan kariyer planlaması kişiyi; mutlu hayata, memnun olunan işe ve tatmin düzeyi
yüksek kazanca ulaştıracaktır.
Bu tez çalışmasının iki amacı bulunmaktadır. Birincisi, iktisadi ve idari
bilimler fakültesinde okuyan öğrencilerin kariyer planlamalarında muhasebe ve
bankacılık-finans mesleklerine hangi sebeplerden dolayı yer verdiklerini ve ikincisi
ise hangi sebeplerden dolayı yer vermediklerini tespit etmektir. Bu iki amaca
ulaşmak için Scheın’ın Kariyer Değerleri Kümesi temelinde belirlenen ve 5’li Likert
ölçeğinden oluşan 62 ifadeli bir anket formu kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini
Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İİBF’de yer alan 9 bölümün 1. ve 4. sınıflarında
okuyan toplam 1718 öğrenci oluşturmaktadır. Bunlardan 1077’sinden elde edilen
anket formları SPSS 23,0 for Windows (Socıal Package Statiscal Science)
istatistiksel paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma amaçlarına yönelik olarak
belirlenen ifadeler için; aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri dikkate
alınmış ve bu değerlerin karşılığı olan katılım düzeyleri belirlenerek sonuçlar
yorumlanmıştır. Ayrıca, katılımcılara ait cinsiyet, sınıf düzeyi ve okunan bölüm
değişkenleri açılarından anlamlılık için Mann Whıtney U ve Kruskal-Wallis H Testi
kullanılmıştır. Analizler sonucunda, katılımcıların muhasebe ve bankacılık-finans
mesleklerini tercih etmelerinde Scheın’ın Kariyer Değerleri Kümesinde yer alan
‘Güdü ve İhtiyaçlar’ boyutundaki ifadelere ‘kararsızım’, ‘Mesleki Yetenek’ ve
‘Değer Yargıları’ boyutlarında yer alan ifadelere ise ‘doğru’ düzeyinde katılım
gösterdikleri saptanmıştır. Aynı mesleklerin tercih edilmemesinde ise; ‘Güdü ve
İhtiyaçlar’ ve ‘Değer Yargıları’ boyutundaki ifadelere ‘kararsızım’, ‘Mesleki
Yetenek’ boyutundaki ifadelere ise ‘doğru’ düzeyinde katılım gösterdikleri tespit
edilmiştir. Anlamlılık analizleri sonucunda, cinsiyet, sınıf düzeyi ve okunan bölümde
Scheın’ın Kariyer Değerleri Kümesi temelinde anlamlı farklılığın ortaya çıktığı bazı
ifadeler görülmüştür. Career planning is the road map of a person's future. An individual who knows
where he wants to be also knows his purpose on this road. A person will have achieved a
successful career if he makes his professional goal conscious. Well-founded career
planning will lead the person to a happy life, to a pleaser job and to an earning high
satisfactory.
This thesis study has two aims. The first is to determine for what reasons the
students of the Faculty of Economics and Administrative Sciences give a place the
accounting and the banking-finance professions in their career planning, and the second
is to determine for what reasons they do not. To achieve these two aims, a 62-item
questionnaire consisting of a 5-point Likert scale, which was determined on the basis of
Schein's Career Anchors, was used. The population of the study consists of 1718
students in the first and fourth grades of 9 departments in the Faculty of Economics and
Administrative Sciences of Sivas Cumhuriyet University. The questionnaires obtained
from 1077 of these were analyzed with SPSS 23.0 for Windows (Social Package
Statiscal Science) statistical package program. For expressions determined for research
aimes; arithmetic mean and standard deviation values were taken into consideration and
the results were interpreted by determining the participation levels corresponding to
these values. In addition, Mann Whitney U and Kruskal-Wallis H Test were used for
meaningfulness in terms of participants' gender, grade level and the factors of the
department read. As a result of the analysis, it was determined that the participants were
‘undecided’ in expressions in the ‘Motives and Needs' dimension of Schein's Career
Anchors, and 'right' in those in the ‘Vocational Aptitude' and 'Value Judgments'
dimensions when they preferred accounting and banking-finance professions.And it was
determined that they were ‘undecided’ in expressions in the‘ Motivation and Needs ’and‘
Value Judgments’ dimensions and ‘right’ in the ‘Vocational Aptitude’ dimension when
they did not prefer the same professions. As a result of the significance analysis, some
expressions were observed in which meaningful difference emerges on the basis of
Schein's Career Anchors in gender, grade level and the department read.