Show simple item record

dc.contributor.authorCelal Teyyar Uğurlu
dc.date.accessioned23.07.201910:49:13
dc.date.accessioned2019-07-23T16:33:29Z
dc.date.available23.07.201910:49:13
dc.date.available2019-07-23T16:33:29Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn1302-597X
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRRMk5EQXlNZz09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12418/2850
dc.description.abstractProblem Durumu Yönetim sistemlerinin temelinde karar süreci vardır. İnsan davranışlarının sistemli bir yapı içersinde yönetilmesinin kaynağı olarak karar verme her zaman başvurulması gereken bir süreçtir, örgütlerin varlıklarının sürekliliği amaç, işbirliği, eşgüdüm gibi örgüt değişkenlerinin iyi yönetilmesine bağlıdır. Kararın etkili bir şekilde alınması yöneticiler için önemlidir ve onların iş yaşamlarının önemli bir kısmını doldurmaktadır. Teknolojik yenilikler, küreselleşme, yerelleşme gereksiniminin getirdikleri, sosyal sorunlar yöneticilerin karar verme davranışlarını etkileyebilmektedir. Karar verme davranışlarına ilişkin tutum ve davranışlar, işlerin nasıl, ne kadar sürede, nerede, kiminle yapılabileceğinin belirleyicisi olabilmektedir. Karar verme sürecine ilişkin yöneticilerin yaklaşımları, karar verirken gösterdikleri karar stilleri, sonuç olarak farklı yönetimsel durumların oluşmasına neden olabilirken, kendi karar stilleri yine kendi davranış biçimlerinin oluşmasına da neden olmaktadır. Bunlardan bir tanesi de erteleme eğilimi olabilir. Erteleme davranışının bazı nedenlerinin, bireyin zamanı etkili bir şekilde yönetebilme, önceliklerini belirleyebilirle, verimli ve etkili çalışabilme alışkanlıklarının olmaması olduğu görülmektedir. Diğer nedenleri ise, bireyin kişilik özellikleri yanında kendine ve çevresine yönelik olarak yaptığı hatalı bilişsel yüklemelerdir. Bu noktada erteleme davranışını tetikleyen nedenlerin daha çok bireyin kendini yönetme becerileri, kişiliği ve bilişsel süreçlerle açıklanmasıdır. Bu durum kişinin karar verme stilini yansıtan bir sonuç yaratır ki, karar verme stili ve erteleme davranışları ilişkisi kaçınılmaz olur. Araştırmanın Amacı: Bu çalışmada okul yöneticilerinin karar verme stillerinin ve erteleme eğilimlerinin yaş değişkenine göre düzeyleri, karar verme stilleri ile erteleme davranışları arasındaki ilişkinin betimlenmesi amaçlamaktadır. Araştırmanın Yöntemi Araştırmanın çalışma grubunu Sivas Merkez İlçe ile bağlı belde ve köylerinde bulunan ilköğretim okulları ve liselerde görev yapan okul müdürleri ve müdür yardımcılarıdır.İlköğretim okulları ve liselerde 2011-2012 eğitim öğretim yılında görev yapan toplam okul müdürü ve müdür yardımcısı sayısı 397'dir. Araştırmada Genel Erteleme Ölçeği, (GEÖ) veKarar Verme Stilleri ölçeği, (KVSÖ) kullanılmıştır. Araştırma bulgularının analizinde SPSS istatistik paket programından yararlanılmıştır.Araştırmada yöneticilerin karar verme stillerin ile erteleme eğilimleri ve alt boyutlarına ilişkin görüşlerini saptamak için aritmetik ortalamaya bakılmıştır.Karar verme stilleri ölçeğinden alınabilecek puanlar 25-100 puan aralığındadır.Genel erteleme eğilimi ölçeğinden alınabilecek puanlar ise 15-75 puan aralığındadır. Araştırmanın Bulguları Araştırma bulgularına göre, karar verme stilleri ile erteleme eğilimi ilişkisinin r= -,0,20; rasyonel karar ile kaçıngan karar ilişkisinin r= ,0,97; kaçıngan karar ile sezgisel karar ilişkisinin r= ,0,58 ve anlık karar ile erteleme ilişkisinin r= -,0,6i düşük ya da negatif yönlü olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Yaş değişkenine göre, karar verme stillerinden rasyonel boyut ile erteleme eğilimi yaş değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir.Karar verme stilleri ile okul yöneticilerinin erteleme eğilimleri arasındaki yordayıclık ilişkisinde; Karar verme stillerinden rasyonel, sezgisel, bağımlı, kaçıngan ve anlık karar verme stilleri birlikte, okul yöneticilerinin erteleme eğilimleri ile düşük düzeyde ve anlamlı bir ilişki vermektedir. Regrasyon katsayılarının anlamlılığına ilişkin t-testi sonuçları incelendiğinde ise, bütün değişkenlerin erteleme eğilimi üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmektedir. Araştırmanın Sonuçları ve Önerileri: Araştırmanın sonuçları karar verme stilleri ve alt boyutlarının erteleme eğilimi arasında bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır.Karar verme stilleri genel olarak erteleme eğilimi ile düşük ve negatif bir ilişki içerisindedir. Araştırma sonuçlarına göre, rasyonel karar ve anlık karar ile erteleme ilişkisinin negatif olduğu; bağımlı, kaçıngan ve sezgisel karar ile pozitif ilişkili olduğu sonuçlanna ulaşılmıştır. Rasyonel ve anlık karar veren okul yöneticilerinin daha az erteledikleri ya da erteleme davranışlarında bulunmadıkları söylenilebilir. Okul yöneticilerinin karar verme stilleri alt boyutları ile erteleme eğilimlerinin yaş değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaşma göstermediği görülmüştür. Okul yöneticilerinin karar verme stilleri alt boyutlarının erteleme eğilimlerini yordayıp yordamadığına ilişkin analizi sonuçları incelendiğinde, rasyonel, sezgisel, bağımlı, kaçıngan ve anlık karar verme stilleri ile erteleme eğilimleri arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmektedir. Rasyonel, bağımlı ve anlık karar verme stillerinin erteleme eğilimi ile negatif yönlü bir yordama ilişkisinin olduğu, sezgisel ve kaçıngan karar verme stillerinin erteleme eğilimi ile pozitif ilişkili olduğu görülmüştür. Bütün olarak incelendiğinde ise, karar verme stilleri alt boyutları, erteleme eğilimlerinin % 29'unu açıklamaktadır. Okul yöneticilerinin karar verme stillerinin daha yaşlı okul yöneticileri lehine anlamlı farklılaşması, okulların yönetiminde belli bir süre çalışmış kişilerin yönetici olarak görev almasının önemini ortaya koymaktadır. Okullar için olumlu iklim, sağlıklı bir okul çevresi, rasyonel karar verme biçimleri okulların yönetim sürecinin etkili ve verimli işlemesi için gereklidir. Okul yöneticilerinin karar verme stilleri erteleme eğilimleri ile ilişkili olduğundan, okul yöneticilerinin nitelikli karar verme tercihlerini kullanacaklan ortamlara gereksinim duymaktadırlar. Karar verme stilleri ile erteleme eğilimleri arasındaki ilişkiyi test eden bu çalışmada, karar verme stillerinin farklı boyutlarının erteleme eğilimi ile olan ilişkisi, okul yöneticilerinin kendilerini değerlendirmeleri açısından önemli bir sonuç olarak kabul edilebilir. Okulların yönetiminden sorunlu üst sistemlerin ise okullarda görev yapacak olan yöneticilerin seçiminde niteliğe önem vermeleri beklenebilir.en_US
dc.description.abstractProblem Statement: Lack of habits such as effective time management, determination of priorities, and effective and productive use of time is one of several reasons for procrastination behaviors. Personality traits along with incorrect cognitive loads about the self and the environment are other reasons for procrastination behaviors. At this point, reasons behind procrastination behaviors are mainly explained with self-managing skills, personality traits, and cognitive processes. This situation creates a result that reflects decision-making styles of an individual which set the relation between decision-making styles and procrastination behavior. Purpose of Study: This study aims to identify the correlation between decision-making styles of principals (administrators) and their procrastination tendencies and the relationship of decision-making styles with age. Relational survey model is utilized to examine decision styles and procrastination behaviors of school administrators. Methods: Sample of the study comprises principals and vice-principals serving in elementary and high schools of the central Sivas province and its counties. A total of 397 principals and vice-principals were serving in schools of the region in 2011-2012 academic year and questionnaires were sent to all of them. A total of 285 (71.79 %) questionnaires were returned to the researcher and further analyses were performed with this data. Findings: Findings show that means for rational decision-making are M=3.24, intuitive decision-making M=3.24, and dependent decision-making subdimensions of the decision-making styles are high; and avoidant decision-making M=1.84, and spontaneous decision-making M=2.17 are low. According to the results, rational decision making, which is one of the decision-making styles and procrastination tendencies do not significantly differ with respect to the age variable. Correlation between rational, intuitive, dependent, avoidant and spontaneous decision-making styles jointly results in a minor but significant correlation with procrastination behaviors of school administrators (R=0.536, R²= 0.287, p< .01). Five mentioned variables jointly account for 29% of the variance in the procrastination. Conclusion and Recommendations: The results favored more experienced school administrators in terms of decision-making styles and this enabled us to conclude that choosing school principals from experienced ones could result in better performance against procrastination. Positive school climate and a healthy surrounding, along with rational decisions are necessary for an effective management process in schools.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectEğitim Araştırmalarıen_US
dc.titleEffects of decision-making styles of school administrators on general procrastination behaviorsen_US
dc.title.alternativeOkul yöneticilerinin karar verme stillerinin genel erteleme eğilimi davranışlarına etkisien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalEurasian Journal of Educational Researchen_US
dc.contributor.departmentSivas Cumhuriyet Üniversitesien_US
dc.identifier.volume13en_US
dc.identifier.issue51en_US
dc.identifier.endpage272en_US
dc.identifier.startpage253en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US]


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record