Sağlık Hizmeti Veren Kurumlarda Güncel Pazarlama Teknikleri
Abstract
Devletin en büyük tedarikçi konumunda olduğu, sonuçları itibariyle insan
hayatı ile doğrudan bağlantılı olan ve bu sebeplerle etik, ahlâkî ve hukukî
sınırlandırmaları bulunan pazarlama fonksiyonunun sağlık sektöründe kullanılması
sürecinde yalnız bu sektöre yönelik yeni yöntemler geliştirilmesi, sağlık kuruluşları
açısından hayatî önem taşımaktadır. Sağlık kuruluşları tarafından yürütülen
pazarlama süreçleri mevcut kısıtlamalar nedeniyle diğer sektörlere göre daha değişik
yöntemlere ihtiyaç duymaktadır.
1980’li yıllardan itibaren literatüre giren Sağlık Hizmetleri Pazarlaması;
teknolojik gelişmeler, hasta beklentilerindeki değişiklikler, memnuniyet düzeyi ve
şeklindeki algı farklılaşması, iletişim organlarının çeşitlenmesi, etkileşimin artması,
kalite anlayışındaki değişmeler, yasal ve toplumsal kısıtlamalar, çalışan algı ve
beklentilerindeki değişmeler, tıp bilimindeki gelişmeler gibi nedenlerle daha üretken
ve daha stratejik tedarik yöntemlerin üretilmesini sağlamıştır. Mevcut konjonktür,
pazarlama anlayışının her geçen gün ilerlemesi ile sağlık kuruluşlarına çok yönlü
gelişme olanağı sunmuştur. Bu çalışmada; yaklaşık 40 yıllık tanım ve uygulama
geçmişi bulunan Sağlık Hizmetlerinde Pazarlama faaliyetlerinde tedarikçiler
tarafında geliştirilen ve geliştirilmeye devam edilen güncel yöntemler ele alınacaktır. State is the largest supplier; in the process of using of marketing function
which is directly connected to human life as of the results with ethical, moral and
legal limitations in the health sector, develop new methods only for this sector is vital
in terms of health care organizations. Marketing processes carried out by health
organizations need different methods than other sectors due to existing restrictions.
Health services marketing that entered literature from the 1980s provided
production of more productive and more strategic procurement methods due to
technological developments, changes in patient expectations, perception
differentiation in graduation level and shape, legal and social restrictions, changes in
employee's perception and expectations, improvements in medical science and such
reasons. Current conjuncture offers multi-faceted development opportunities to
healthcare organizations with advancing everyday of marketing mentality. In this
study, actual methods; which have definition and application history about 40 years,
have been developed and continued to develop by suppliers in marketing activity of
health services will be covered.