Üniversite Öğrencilerinin Çocuk Hakları Konusundaki Tutumlarının İncelenmesi Ve Çözüm Önerileri: Amasya Üniversitesi Örneği
Özet
Çocuk ve çocuk hakları konuları günümüzde ilgiyle takip edilen konular
arasında yer almaktadır. Çocuk hakları konusundaki ihlaller ve uygulamadaki
kısıtlılıklar çocukların birçok soruna maruz olarak büyümek zorunda kalmalarına
neden olmaktadır. Uygulamadaki çocuk hakları eksiklikleri, çocukların birçok
sorunla karşılaşarak büyümelerine neden olmaktadır. Çocukların geleceğini güvence
altına almak ve onları daha yaşanabilir bir ülkede büyütmek için, hem politika
uygulayıcıları hem sivil gruplar olarak bütüncül bir toplumsal yaklaşımla sosyal
politika geliştirilmelidir. Bu çalışmanın amacı; çocuk haklarının gelişimine katkı
sağlanması maksadıyla çocuk haklarının ve ihlallerinin günümüzdeki boyutlarını göz
önüne sermek, gelişimini gözlemlemek ve değerlendirmelerde bulunmaktır.Bu
bağlamda çalışmanın ilk bölümünde çocuk hakları ve insan hakları kavramlarına yer
verilmiş, ikinci bölümde Dünyada çocuk haklarının gelişimi incelenmiş, üçüncü
bölümde Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi temel ilkeleri ve çocuklara
tanıdığı haklar üzerinde durulmuş, dördüncü bölümde çocukların karşı karşıya
kaldıkları sorunlara değinilmiş ve beşinci bölümde tutum kavramı ile ilişkili
açıklamalar yapılırken, altıncı ve yedinci bölümlerde uygulama kısmı hakkında
bilgiler ve elde edilen bulgular yer almıştır. Çalışma kapsamında nicel araştırma
yöntemlerinden genel tarama modeli, genel tarama modellerinden ise ilişkisel tarama
modelinin kullanılması uygun görülmüştür. Söz konusu araştırma kapsamında 444
katılımcıya anket uygulanmıştır. Anketin ilk kısmında katılımcıların sosyodemografik
bilgileri ve insan hakları - çocuk hakları ile ilgili herhangi bir ders alma
ve herhangi bir etkinliğe katılma durumlarının öğrenilmesine yönelik sorulara yer
verilmiştir. İkinci kısmında ise katılımcıların çocuk haklarına yönelik tutumlarının
belirlenmesi amacıyla ‘Çocuk Hakları Tutum Ölçeği’ kullanılmıştır. Katılımcılar
Amasya Üniversitesi Eğitim, Sağlık Bilimleri, Teknoloji ve Mühendislik
Fakültelerinde yer alan bölümlerde eğitimlerine devam etmekte olan öğrenciler
arasından seçilmiş ve veriler SPSS 25 programı ile analiz edilmiştir. Araştırmaya
katılan öğrencilere ait; cinsiyet, yaş, kardeş sayısı, ailelerinin gelir ve eğitim
düzeyleri, eğitim gördükleri fakülte gibi değişkenlere frekans analizi uygulanmıştır.
Çalışma ile cinsiyete göre ve öğrenim görülen fakültelerde; insan hakları ve çocuk
hakları ile ilgili bir etkinliğe katılıp katılmama ve ders alıp almama durumları
xiii
araştırılmıştır. Bu soruların analizinde Ki-kare testi uygulanmıştır. Hipotezlerin test
edilme ikili karşılaştırmalarda Mann-Whitney U testi, iki veya daha fazla değişkenin
karşılaştırılmasında ise; Kruskal-Wallis testi uygulanmıştır. Child and child rights issues are among the topics that are now being
followed with interest. Violations of children's rights and the limitations in practice
cause children to grow up facing many problems. In order to secure the future of
children and expand them in a more livable country, social policy should be
developed with a holistic social approach as both policy-makers and civil groups.
The aim of this study is; In order to contribute to the development of children's
rights, to expose the present dimensions of children's rights and violations, to observe
its development and to make evaluations. In this context, children's rights and human
rights concepts are given in the first part of the study, in the second part, the
development of children's rights in the world is examined, in the third chapter, the
basic principles of the United Nations Convention on the Rights of the Child and
rights granted to children are emphasized, in the fourth chapter, the problems faced
by children were mentioned and in the fifth chapter, the explanations related to the
concept of attitude were made, while the sixth and seventh sections included
information about the application part and the findings obtained. In the study, general
screening model of quantitative research methods and relational screening model of
general survey models were considered appropriate. A total of 444 participants were
interviewed in the scope of the study. In the first part of the questionnaire, the
participants were asked to learn about the socio-demographic information and human
rights - children's rights and to participate in any activity. Participants were selected
among the students who are continuing their education in the departments of
Education, Health Sciences, Technology and Engineering Departments of Amasya
University and the data were analyzed with SPSS 25 program. Students who
participated in the study; A frequency analysis was applied to variables such as
gender, age, number of siblings, income and education levels of their families, and
the faculty they studied. According to the study and gender-based faculties and
education; Human rights and children's rights and participation in an activity related
to whether or not to participate in the event were investigated. Chi-Square Test was
used in the analysis of these questions. The Mann-Whitney U test was used to
compare hypotheses in pairwise comparisons, whereas in the comparison of two or
more variables; Kruskal-Wallis test was applied.