Ailesi Yanında Sosyo-Ekonomik Olarak Desteklenen Çocukların Aile İşlevlerinin Değerlendirilmesi: Tunceli Örneği
Abstract
Bu çalışma Tunceli Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğünce
sosyo-ekonomik olarak desteklenen çocukların aile işlevlerini incelemiştir.
Çalışmada karma yöntem kullanılmıştır. Nicel araştırmada; toplam 69 çocuğa Aile
Değerlendirme Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma koruma altında olan toplam 13,
koruma altında olmayan 56 çocuk ile yapılmıştır. Nitel araştırmada; Aile
Değerlendirme Ölçeği uygulanan çocuklardan koruma altında olan 7, koruma altında
olmayan 8 çocuğun bakımını üstlenen ebeveynleriyle yüzyüze görüşülmüş, ve
problem çözme, iletişim, roller, duygusal tepki verebilme ve gereken ilgiyi gösterme
alt ölçekleri paralelinde yarı yapılandırılmış beş soru yöneltilmiştir. Nicel çalışmada;
Problem çözme, iletişim, roller, duygusal tepki verebilme, gereken ilgiyi gösterme,
davranış kontrolü ve genel işlevler alt ölçekleri üzerinden yapılan araştırmada, puan
ortalaması en yüksek gereken ilgiyi gösterme alt boyutu (2,27) olduğu saptanmıştır.
Buna göre örneklem gurubunu oluşturan çocukların gereken ilgiyi görmedikleri
algısına sahip oldukları anlaşılmıştır. Nitel çalışmada da ebeveynlerden birinin ilgisiz
davrandığı örneklem gurubu tarafından ifade edilen ortak bir sorun olduğu tespit
edilmiştir. Diğer alt boyutların puan ortalaması 2’nin altındadır. Dolaysıyla bu alt
boyutlar örneklem gurubunun çok kötü aile işlevlerine sahip olmadıkları algısına
sahip olduklarını göstermektedir. Nitel çalışmada koruma altında olan ve olmayan
çocukların aileleri arasında anlamlı bir fark bulunmamış, roller ve gereken ilgiyi
gösterme hariç problem çözme, iletişim ve duygusal tepki verebilmede sorun
yaşadıkları tespit edilmiştir. This study examined the family functions of children who are socioeconomically
supported by the Tunceli family provincial directorate of labor and
social services. The mixed method was used in the study. In quantitative research; A
total of 69 children were administered the Family Rating Scale. The research was
conducted with a total of 13 children under protection, 56 not under protection. In
qualitative research; The parents of 7 children who were under protection from the
children under the Family Rating Scale were interviewed face-to-face with their
parents, and five quasi-structured questions were raised in parallel with problemsolving,
communication, roles, emotional response, and showing interest. In the
quantitative study; In the research conducted on the problem solving,
communication, roles, emotional response, showing the required attention, behavior
control and general functions sub-scales, it was found that the mean score was the
highest interest sub-dimension (2,27). According to this, it was understood that the
children in the sample group had the perception that they did not see the necessary
attention. In the qualitative study, it was found that one of the parents was a common
problem expressed by the sample group who behaved irrelevant. The mean score of
the other sub-dimensions is below 2. So these sub-dimensions show that the sample
group has the perception that they do not have very poor family functions. In the
qualitative study, it was found that there was no significant difference between the
families of the children who were under protection and their families, and they
experienced problems in problem solving, communication and emotional response,
excluding the roles and the interest required.