Elektrikli bir scooterda rejeneratif frenleme uygulamasının deneysel araştırılması
Abstract
Bu tez çalışmasında, Elektrikli Kick Scooter'in (EKS) tekerlek içi motor kullanılarak menzilini artırmaya yönelik yeni bir rejeneratif frenleme tekniği önerilmiştir. Önerilen bu tekniğe göre, karmaşık anahtarlama tekniği, volan sistemi veya ultra kapasitör gibi uygulaması zor ve ekonomik açıdan maliyetli olan bu yöntemler kullanılmadan çok hücreli bir akü sisteminden ayarlanabilir direnç kullanarak şarj ve şarj akımlarının değiştirilmesi yöntemi uygulanarak rejeneratif frenleme gerçekleştirilmiştir. Çok hücreli bir akü sisteminden ayarlanabilir direnç kullanarak şarj ve şarj akımlarının değiştirilmesi yöntemi uygulanarak standart akımlarda motor beslenirken daha yüksek akımlarda batarya beslenilmiştir. Bu sistemi uygulamak için ayarlı güç direnci (reosta) kullanılmıştır. Çok hücreli akü sistemi olarak lityum iyon ve kurşun asit bataryalar kullanılmıştır. Farklı batarya grupları kullanılarak çalışmanın güvenirliliği artırılmıştır. Önerilen rejeneratif frenleme sisteminin performansını değerlendirmek için MATLAB/SIMULINK programı ile simülasyonları yapılmıştır. Ayrıca teorik yöntemi teyit amaçlı deneysel bir çalışma da yapılmıştır. Deneysel yöntem için Sivas Cumhuriyet Üniversitesi kampüsünde bir sürüş çevrimi gerçekleştirilmiştir. Simülasyonlar sonucunda kurşun asit bataryadan %21,09 lityum iyon bataryadan ise %28,35 menzile katkı sağlamıştır. Gerçek sürüş testlerinde ise kurşun asit bataryadan %18,24 lityum iyon bataryadan ise %25,36 menzile katkı sağlanmıştır. Teorik ve gerçek test sonuçlarında, önerilen rejeneratif frenleme tekniğinin uygulanabilirliği ve verimli olduğunu kanıtlanmıştır. Ayrıca bu tez araştırması, EKS ve diğer elektrikli araçların (EA) menzilini arttırmak için basit ve verimli bir rejeneratif frenleme sistemi sunmaktadır.