ÖĞRETMENLERİN METAVERSE KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI
Abstract
Metaverse kavramı meta ve universe kelimelerinden türetilmiştir. Bu kavramın Türkçe karşılığı
için bir uzlaşma bulunmamasına karşın öte evren olarak tanımlanabilir. Metaverse, bireylerin
sanal dünyada oluşturdukları kendi avatarları ile etkileşime girebilecekleri dijital ortamlar
olarak ifade edilmektedir. Gerçek dünyanın bir yansıması olarak oluşturulmuş olan bu
ortamlarda sosyo-ekonomik etkinliklerden iletişime birçok alanda faaliyet yapılmaktadır.
Metaverse internetin bir adım sonrası olarak da ifade edilebilir. Metaverse kullanıcıların büyük
çoğunluğunu 1995’ten sonra dünyaya gelen ve Z kuşağı olarak adlandırılan bireyler
oluşturmaktadır. Her yeni gelen nesil bir öncekinden daha fazla ve etkin bir şekilde metaverse
dünyasında yerini almaktadır. Genç neslin odağında olması dünyadaki farklı etkinlikleri bu
dünyaya taşıma konusunda zorlamaktadır. Bu alanlardan biri de eğitimdir. Ancak ülkeler
açısından bakıldığında teknolojinin bu kadar hızlı bir gelişim göstermesi aynı hızda eğitim
ortamına adapte edilmesinde sıkıntı oluşturmaktadır. Metaverse ile eğitim çalışmaları yapılsa
bile bunlar çoğunlukla yoğun bir hazırlık süreci olmadan yapılmaktadır. Hem eğitim
içeriklerinin hem de öğretmenlerin bu konuda yeterli olduklarını söylemek mümkün değildir.
Ayrıca eğitim süreçlerinde öğretmenlerin tutumları da önemlidir. Bu çalışmada öğretmenlerin
metaverse kullanımına yönelik tutumlarının belirlenmesi farklı değişkenler açısından
incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu araştırma kapsamında betimsel tarama modelinde
gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya Sivas il merkezinde görev yapmakta olan 80 Öğretmen (52
kadın-28 erkek) katılmıştır. Verilerin elde edilmesinde Çengel ve Yıldız (2022) tarafından
geliştirilen “Öğretmenlerin Metaverse Kullanımına İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. 3 alt
boyut ve 17 maddeden oluşan ölçeğin güvenirliği .88, bu çalışmada ise .86 olarak belirlenmiştir.
Araştırmanın nicel verilerinde SPSS analiz programı kullanılmış, tanımlayıcı analizler,
bağımsız gruplar t test, ANOVA ve Tukey testi, Pearson Korelasyon testi uygulanmıştır. Elde
edilen bulgulara bakıldığında; cinsiyet, kıdem, görev yapılan okul türü, derslerde dijital
materyal kullanma durumu ve branş değişkenlerine anlamlı farklılık bulunduğu (p<.05),
bilgisayar eğitimi alma durumu vederslerde dijital materyal geliştirme durumu değişkenlerine
göre ise bulunmadığı tespit edilmiştir. Ölçeğin toplam puanı ile algılanan fayda boyutu arasında
pozitif yönde yüksek düzeyde (r=.809), hazırbulunuşluk (r=.694) ve memnuniyet (r=.579) alt
boyutları ile pozitif yönde orta düzeyde bir korelasyonun olduğu sonucuna ulaşılmıştır.