ÖZEL EĞİTİM OKULLARINDA GÖREV YAPAN ÜCRETLİ ÖĞRETMENLERİN MESLEKİ YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ
Tarih
2023Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Özcan, H., Arslan, A., & Kimsesiz, S. (2023). Özel eğitim okullarında görev yapan ücretli öğretmenlerin mesleki yeterliklerinin belirlenmesi. XVI. Eğitim Araştırmaları Kongresi, 26-29 Ekim 2023, Sivas. (Tam Metin)Özet
Özel eğitime ihtiyacı olan çocukların ihtiyaçlarının karşılanması ve sosyal hayata katılmalarının sağlanması diğer çocuklara göre daha zor olabilir. Özel eğitime ihtiyacı olan çocukların bilişsel, duygusal ve fiziksel ihtiyaçlarının karşılanması için bu alanda hizmet veren öğretmenlerin yeterliklerinin istenilen düzeyde olması zorunludur. Okul dışı ortamlarda özel eğitime ihtiyacı olan çocukların olumsuz deneyimler yaşamaları okul içi eğitim süreçlerinde de kaygılı olmalarına neden olabilmektedir. Öğretmenlerin çocukları takip etmeleri ve onların yapılan etkinliklere istekli olmalarını sağlamaları önemlidir. Özel eğitime ihtiyacı olan çocuklar bedensel etkinliklere katılmak için istekli olsalar bile bu konuda cesaretlendirilmeleri gerekmektedir. Özel eğitim alanı uzmanlık gerektiren ve bu konuda yeterliklerin üst düzeyde olması zorunlu olan bir eğitim alanıdır. Ancak özel eğitim kurumlarında görev yapan ücretli öğretmenlerin yeterli olup olmadıkları önemli bir konudur. Bu bağlamda da bunun belirlenmesinin gerekli olduğu kabul edilmiş ve bu çalışmanın yapılması planlanmıştır. Bu çalışmanın amacı özel eğitimde görev yapan ücretli öğretmenlerin mesleki yeterliklerinin belirlenmesidir. Araştırmaya 2022-2023 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Sivas il merkezinde özel eğitim okullarında görev yapan 20 (16 kadın 4 erkek) ücretli öğretmen katılmıştır. Betimsel tarama araştırma modelinin kullanıldığı bu çalışmada katılımcılara Yılmaz, Akşit ve Arslan (2022) tarafından geliştirilen “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenleri için Özel Gereksinimli Öğrencilerle İlgili Mesleki Yeterlik Ölçeği” uygulanmıştır. Ölçek tek boyutlu bir yapıya sahip olup 27 maddeden oluşmaktadır. Ölçek güvenirliği .97 olarak bu çalışmada .95 olarak tespit edilmiştir. Elde edilen verilere normallik analizi uygulanmış ve normalliğin karşılandığı belirlenmiştir. Sonrasında bağımsız t testi, ANOVA kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; ücretli öğretmenlerin ölçekten aldıkları puan ortalamalarının yüksek düzeyde olduğu, cinsiyet, yaş ve özel eğitimle ilgili eğitim alıp almama durumları açısından anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir (p>.05).