Show simple item record

dc.contributor.authorErsin Türe
dc.contributor.authorSuna Arslan Karaküçük
dc.date.accessioned23.07.201910:49:13
dc.date.accessioned2019-07-23T16:27:05Z
dc.date.available23.07.201910:49:13
dc.date.available2019-07-23T16:27:05Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn1301-3718
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRJd05qVTFOUT09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12418/1970
dc.description.abstractBu çalışmada disiplinlerarası bir yaklaşımla; Eğitimbilim, Çevresel Psikoloji ve Mimarlık alanlarının kuramsal boyutları ortak bir paydada buluşturulmuştur. Çalışma üç aşamada gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada; doküman analizi yöntemi ile YİBO’larda bulunması gereken mekânlar ve öğrencilerin hangi iç ve dış mekânlarda en çok zaman geçirdikleri saptanmıştır. İkinci aşamada, belirlenen mekânlara ait “Fiziksel/mekânsal koşul memnuniyet anketi” çalışma grubuna uygulanmıştır. Veriler, SPSS16.0 paket programında Ki-Kare tekniği ile analiz edilerek; YİBO’lara ait fiziksel/mekânsal koşulların genel sorunları ve bu sorunların hangi YİBO’larda daha fazla görüldüğü saptanmıştır. Üçüncü aşamada, belirlenen YİBO’larda, saptanan sorunların nedenlerine ilişkin “odak grup görüşmeleri” ve “mekanik gözlemler” yapılmıştır. Veri analizi, QSR Nvivo 8 programıyla yapılmıştır. YİBO öğrencilerinin, fiziksel/mekânsal koşullara ilişkin memnuniyet/memnuniyetsizlik düzeyleri ve ilgili sorunların nedenleri belirlenmiştir; daha etkili eğitim ortamlarının hazırlanması için öneriler sunulmuştur.en_US
dc.description.abstractIn this study with the interdisciplinary approach, theoretical aspects of Educational Science, Environmental Psychology and Architecture have been met on a common denominator. The study has been conducted in three stages. In the first stage, through document analysis, the spaces that must be present in Regional Primary Boarding Schools (RPBS) and in what indoor and outdoor spaces the students spend most of their time have been determined. In the second stage, the instrument of “Physical/spatial conditions satisfaction questionnaire” has been applied to the universe of the study. Data has been analyzed with the chi-square technique in SPSS16.0 package program and the general problems of the physical/spatial conditions pertaining to RPBSs and in what RPBSs these problems have been observed more have been determined. In the third stage, “focus group interviews” and “mechanical observations” concerning the reasons of the specified problems have been performed in determined RPBSs. Data analysis has been performed with the QSR Nvivo 8 program. Satisfaction/dissatisfaction levels of the students of RPBS concerning physical/spatial conditions and the reasons of the related problems have been determined. Suggestions have been offered to prepare more effective educational environments.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectEğitim Araştırmalarıen_US
dc.titleStudy of education environments in terms of physical/spatial variables in regional primary boarding schoolsen_US
dc.title.alternativeYatılı İlköğretim Bölge Okullarında eğitim ortamlarının fiziksel/mekânsal değişkenleri açısından incelenmesien_US
dc.typeotheren_US
dc.relation.journalAnkara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisien_US
dc.contributor.departmentSivas Cumhuriyet Üniversitesien_US
dc.identifier.volume44en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.endpage197en_US
dc.identifier.startpage165en_US
dc.relation.publicationcategoryDiğeren_US]


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record