Show simple item record

dc.contributor.authorNilgün Tatar
dc.contributor.authorEylem Yıldız
dc.contributor.authorErcan Akpınar
dc.contributor.authorÖmer Ergin
dc.date.accessioned23.07.201910:49:13
dc.date.accessioned2019-07-23T16:27:48Z
dc.date.available23.07.201910:49:13
dc.date.available2019-07-23T16:27:48Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.issn1302-597X
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/T1RFMU1UTXo=
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12418/2154
dc.description.abstractProblem Durumu: Öz yeterlik bir konuda bireyin düşüncelerinin, davranışlarının, inançlarının ve hissettiklerinin bir ifadesidir. Bireyin karşılaşabileceği olay ya da olaylar karşısında nasıl bir davranış sergileyeceğine ilişkin kendi hakkındaki yargısıdır. Öz-yeterlik algısı düşük olan kişiler kendilerine göre zor bir görevle karşılaştıklarında başarılı olmanın yollarını düşünmekten çok karşılarına çıkabilecek engelleri düşünerek çaba göstermekten vazgeçerler. Bu nedenle düşük performans gösterirler. Öz-yeterlik algısı yüksek olanlarsa zor görevler karşısında daha mücadeleci davranırlar ve sorumluluk alırlar. Kişinin özyeterlik inancı, onun algısını, tutumunu, motivasyonunu ve performansını farklı şekillerde etkiler. Bireylerin spor, sanat, bilgisayar gibi pek çok alanda öz yeterliklerini inceleyen çalışmalar bulunmaktadır. Bilgi ve teknolojideki hızlı gelişmeler eğitim alanında yeni anlayışları doğurmuştur. İçinde bulunduğumuz çağ bilgiyi edinmeyi zorunlu kılmaktadır. Bilgi var olan teknolojiyi daha ileriye götürmekte, teknoloji de bilgiyi aktarma hızını artırmaktadır. Bu sürecin farkına varmış çağdaş toplumlar, yeni nesillerine var olan teknolojiden faydalanarak bilgiye ulaşma yollarını öğretme çabası içerisindedirler. Bu bakımdan okullarda yapılan eğitimin niteliği ve niceliğinde değişimler ortaya çıkmıştır. Ülkemizde de 2004 yılından itibaren eğitim programlarının yapısında köklü değişimler başlatılmıştır. Yenilenen ilköğretim programı incelendiğinde ilköğretim fen bilgisi dersinde içerik, ders saati ve dersin adı başta olmak üzere köklü değişimlerin olduğu dikkati çekmektedir. Ayrıca Fen bilgisi dersine teknoloji boyutunun eklenmiş ve dersin adı “Fen ve Teknoloji” dersi olarak değiştirilmiştir. Ulusal ve uluslararası alan yazında, öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik, fene yönelik, fen laboratuarlarına, teknolojiye yönelik öz yeterliklerini belirleyen ölçekler bulunmaktadır. Ancak yenilenen program ile birlikte ilköğretim öğrencilerin fen ve teknolojiye yönelik öz-yeterliklerini belirleyen ölçme araçlarının bulunmadığı görülmektedir. Bu nedenle, fen ve teknoloji eğitiminde öğrencilerin öz-yeterliklerini ortaya koyabilecek bir ölçme aracına gereksinim olduğu düşünülmektedir. Araştırmanın Amacı: Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin fen ve teknolojiye yönelik öz-yeterliklerini değerlendirmek amacıyla “Fen ve Teknolojiye Yönelik Öz-yeterlik Ölçeği” (FTÖÖ) geliştirmek ve bu ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yaparak bu ölçeği eğitim alanında öğretmenlerin ve eğitim araştırmacılarının kullanımına sunmaktır. Araştırmanın Yöntemi: Bu çalışmaya 10 tane ilköğretim okulunun 6. 7. ve 8. sınıflarında öğrenim gören 400 öğrenci katılmıştır. Ölçek hazırlanırken alan yazından faydalanılmış, öğrencilerin ve uzmanların görüşleri alınmıştır. Verilerin analizi için SPSS 10.00 ve LISREL 8.80 paket programları kullanılmıştır. İlk olarak 36 madde içeren FTÖÖ yapı geçerliğini belirlemek amacıyla açıklayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmıştır. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için madde-toplam korelâsyonları, toplam puana göre belirlenmiş üst % 27 ve alt % 27’lik grupların madde puanları arasındaki farkın anlamlılığı için t-testi ve faktörlerin Croanbach alfa iç tutarlılık katsayısı incelenmiştir. Ayrıca, ölçeğin faktör puanlarının ortalama ve standart sapma değerleri incelenmiş, faktörler arasındaki korelâsyonlar Pearson Momentler Çarpımı Korelâsyon tekniği ile hesaplanmıştır. Araştırmanın Bulguları: Faktör analizi yapılmadan önce, verilerin faktör analizine uygunluğu Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) ve Barlett Sphericity testi ile incelenmiştir. Araştırmada, ölçeğin KMO değeri 0.95 olarak bulunmuştur. Barlett Sphericity test sonucu [6616.83 (p<0.01)] olarak bulunmuştur. AFA’ya 36 madde ile başlanmıştır. Son durumda AFA ve DFA analizi sonuçları, 27 madden oluşan FTÖÖ’nin üç faktörlü bir yapıya sahip olduğunu göstermiştir. Bu üç faktör “Fen ve teknolojiye yönelik güven”, Fen ve teknoloji ile ilgili zorluklarla başa çıkabilme” ve “Fen ve teknoloji performansına güven” olarak isimlendirilmiştir. Bu faktörler isimlendirilirken alan yazından faydalanılmıştır. Ölçekte yer alan faktörlerin iç tutarlılık katsayıları sırasıyla, 0.93, 0.75 ve 0.80 olarak bulunmuştur. Ölçeğin bütününe ilişkin Croanbach alpha katsayısı 0.93’tür. Araştırmanın Sonuçları ve Önerileri: Bu çalışmada araştırmacılar tarafından geliştirilen ve geçerlik güvenirlik çalışması yapılan “Fen ve Teknolojiye Yönelik Öz yeterlik” ölçeği tanıtılmıştır. Hazırlanan ölçek ilköğretim öğrencilerinin fen ve teknolojiye yönelik öz-yeterliklerini belirlemek için kullanılmaya uygun bir ölçektir. Alandaki çalışmalar incelendiğinde, fen ve teknolojiye yönelik öz yeterlik ölçeğinin az sayıda geliştirildiği görülmektedir. Geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan ölçeğin bu alanda yapılan araştırmalara önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir. Geliştirilen ölçek ilköğretim öğretmenlerin öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik öz-yeterliğini belirlemede kullanılabilir. Öz yeterlik inancının tutum, algı, motivasyon gibi pek çok değişkeni etkilediği düşünüldüğünde öğretmenlerin derslerinde bu ölçeği kullanmalarının gerekliliği bir kez daha ortaya çıkmaktadır. İleriki araştırmalarda ise FTÖÖ ölçeği kullanılarak farklı değişkenlerle yapılacak korelasyonel çalışmalarda (örneğin, akademik başarı, cinsiyet, tutum, vb.) öğrencilerin öz yeterlik ilişkileri irdelenebilir.en_US
dc.description.abstractProblem Statement: On examining the renewed elementary education program, it was seen that the technology dimension has been added to elementary education science lessons. When the related literature was reviewed, it was observed that there were no measurement tools to determine the self-efficacy of elementary school students regarding science and technology in Turkey. Therefore, there is a need for a measurement tool which can establish students&amp;#8217; self-efficacy in science and technology education. Purpose of Study: The aim of this study was to develop the &amp;#8220;Science and Technology Self-Sufficiency Scale&amp;#8221; (SESST) for the purpose of evaluating the self-efficacy in science and technology of elementary school students and to conduct a validity and reliability assessment of this scale and thus provide the scale for use in the field of education. Methods: The sample consisted of 10 primary schools with 400 students in grades 6, 7 and 8. In order to examine the construct validity of the SESST, an exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were performed. To ensure the validity of the SESST, corrected item-total correlations and t-tests between items&amp;#8217; means of upper 27% and lower 27% points and Croanbach alpha correlation coefficients were used. Additionally, the means and standard deviations for the factors were examined; Pearson Product Moment Correlation Coefficients were calculated among these factors. Findings and Results: The EFA and DFA results showed that the factorial model of the scales consisted of three factors. To establish that each scale had satisfactory internal consistency, Cronbach&amp;#8217;s alpha coefficient was calculated. The internal consistency of &amp;#8220;Confidence in Science and Technology Ability&amp;#8221; was 0.93, &amp;#8220;Coping with Difficulties in Science and Technology&amp;#8221; was 0.75, and &amp;#8220;Confidence in Performing Science and Technology Tasks&amp;#8221; was 0.80. Each scale displayed satisfactory internal consistency reliability. The overall scale reliability was calculated as 0.93. Conclusions and Recommendations: The SESST may be a useful tool in identifying the self-efficacy of elementary school students in science. The scale presented in this study provides an instrument that can be used with students in elementary and middle school classrooms as well. Prospective studies may examine the relationships between the SESST and other variables, i.e. academic performance, development level of students, and gender. The scale, which has been tested for validity and reliability, is considered useful for research into science and technology training.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectEğitim Araştırmalarıen_US
dc.titleA study developing a self efficacy scale towards science and technologyen_US
dc.title.alternativeFen ve teknolojiye yönelik öz-yeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmasıen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalEurasian Journal of Educational Researchen_US
dc.contributor.departmentSivas Cumhuriyet Üniversitesien_US
dc.identifier.volume0en_US
dc.identifier.issue36en_US
dc.identifier.endpage280en_US
dc.identifier.startpage263en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US]


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record