Show simple item record

dc.contributor.authorKani Ülger
dc.contributor.authorZahide İmer
dc.date.accessioned23.07.201910:49:13
dc.date.accessioned2019-07-23T16:33:33Z
dc.date.available23.07.201910:49:13
dc.date.available2019-07-23T16:33:33Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn1300-5340
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRRNE9UYzNOdz09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12418/2866
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, PDÖ yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin yaratıcı düşünmeleri üzerine etkisini belirlemektir. Araştırma, Ankara, Osman Ülkümen İlköğretim Okulu 7. sınıf öğrencilerinden iki grup üzerinde yürütülmüştür. Ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desenin kullanıldığı araştırmada, veri toplama aracı olarak Torrance Yaratıcı Düşünme Testi (TYDT) Şekilsel A-B eşdeğer formları kullanılmıştır. Deney ve kontrol grupları uygulama öncesi yaratıcı düşünme düzeyleri açısından denk bulunmuştur. Deney grubunda PDÖ yaklaşımlı, kontrol grubunda ise öğretmen merkezli, düz anlatım, gösteri ve soru-cevaba dayalı geleneksel yöntemler kullanılarak işlenen dersler araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Araştırmanın bulgularına göre; görsel sanatlar eğitiminde PDÖ yaklaşımının öğrencilerin yaratıcı düşünmeleri üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu görülmüştür.en_US
dc.description.abstractThe aim of this research is to determine the effects of PBL model on elementrary school students’ creative thinking. The research was carried out on two different groups of the 7th grade students of Yenimahalle Osman Ülkümen Elementary School in Ankara. In the research to which pre and post-test with control group quasi-experimental design were applied, Torrance Test of Creative Thinking (TTCT) Figural A-B forms was used as data collection tool. Both the experimental and the control groups were found to be equivalent in terms of creative thinking levels prior to the treatment. The course has been taught using PBL model in experimental group and the course has been taught using lecture, demonstration and question-answer method in control group. Both groups was given lessons by the researcher. According to the findings of the study, it is shown that PBL model has a significant an effect on students’ creative thinking ability in the visual arts education.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectEğitim Araştırmalarıen_US
dc.titleThe effect of problem based learning (pbl) approach on students’ creative thinking abilityen_US
dc.title.alternativeProbleme dayalı öğrenme (pdö) yaklaşımının öğrencilerin yaratıcı düşünme becerileri üzerine etkisien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalHacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesien_US
dc.contributor.departmentSivas Cumhuriyet Üniversitesien_US
dc.identifier.volume28en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.endpage392en_US
dc.identifier.startpage382en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US]


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record