Show simple item record

dc.contributor.authorAyşe Yanardağ
dc.date.accessioned23.07.201910:49:13
dc.date.accessioned2019-07-23T16:34:56Z
dc.date.available23.07.201910:49:13
dc.date.available2019-07-23T16:34:56Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn1303-5290
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRNMU1qRTBOQT09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12418/3140
dc.description.abstractTBMM, 3 Mart I924'te Türk Devrimi 'nin önemli bir parçası olan Tevhîd-i Tedrisât Kanunu 'mı kabul etmiştir. Tevhîd-i Tedrisât Kanunu Türkiye sınırlan içindeki okulların hepsini Millî Eğitim Bakanlığı 'na bağlamıştır. Kanunun dördüncü maddesine göre İlahiyat Fakültesi ile İmanı ve Hatip Okulları açılmış ancak okullar kısa süre sonra kapanmıştır. Okullar herhangi bir kanun veya resmi bir düzenleme ile kapatılmamıştır. Tevhîd-i Tedrîsât Kanunu 'mm dördüncü maddesinin varlığı devam etmiştir. Yüksek din uzmanı ile imam ve hatip gibi din hizmetlisi yetiştirmek üzere açılan okullar ile 3 Mart 1924 'te lamdan Diyanet işleri Başkanlığı arasında ilişki vardır, İmam, hatip, vaiz gibi din hizmetlileri Diyanet İşleri Başkanlığı 'na bağlandığı için din hizmetlisi yetiştiren okulların kapanması öncelikle Diyanet İşleri Başkanlığı 'm ilgilendirmektedir. Diyanet İşleri Başkanlığı 'tun, Tevhîd-i Tedrîsât Kanunu ile kurulan okulların kapanma sürecindeki tarihi olgulara etkisi ve olgularla ilişkisi açıklanmaya çalışılmıştır.en_US
dc.description.abstractThe Turkish Grand National Assembly approved the Law of Unification of Education which is an important section of the Turkish Revolution on 3 March 1924. The Law of Unification of Education took all the schools in Turkey under the control of the Ministry of National Education. According to the forth clause of the law, the school of theology and imam-hatip schools were opened hut they were closed in a very short period of time. The schools weren 't closed through any law or legal arrangement. The existence of the forth clause of the Law Unification of Education continued. There is a relation between Presidency of Religious Affairs, constituted on J March 1924, and the schools, which were opened with the purpose of educating the high religious specialists and the people of religious sen'ices such as imam and hatip. Because religious sen'ices such as fmam-hatip and preacher were taken under the control of the Presidency of Religious A ffairs, the closing of the schools, educating the people of religious services is related to Presidency of Religious Affairs. It has been tried in this study to explain the effect of the Presidency of Religious on the historical facts related to the process of the closing of the schools founded by the Law of Unification of Education.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTarihen_US
dc.titleTevhid-i tedrisat kanunu uygulamasında diyanet işleri başkanlığı'nın rolüen_US
dc.title.alternativeİn practice of the law unification of education presidency of religious affairs'roleen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalATATÜRK YOLU DERGİSİen_US
dc.contributor.departmentSivas Cumhuriyet Üniversitesien_US
dc.identifier.volume13en_US
dc.identifier.issue49en_US
dc.identifier.endpage264en_US
dc.identifier.startpage241en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US]


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record