Yazar "Acar, Halil İbrahim" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe An Experimental Study of Thermoacoustic Couples(2023) Duman, Netice; Acar, Halil İbrahim; Kuzey, Özlem; Kuzey, ŞakirIn this study, a simple thermoacoustic refrigerator system experiment set was established by using the design parameters in accordance with the relevant literature. In the experimental setup, a loudspeaker was used as acoustic power source and a suitable frequency value was determined for the system. Three kinds of stack materials with different thermal conductivity coefficients, respectively, mylar, cotton and glass wool were placed in the resonance tube. The temperature values at both ends of the stack material were measured by placed temperature gauges. In the measurements made within the same time period, the temperature differences were measured as 5.2°C for mylar, 4.7°C for cotton and 4.3°C for glass wool, respectively. It was determined that the highest temperature difference was in the mylar material.Öğe Design and simulation of a standing wave thermoacoustic refrigerator using air as the working fluid(2024) Duman, Netice; Acar, Halil İbrahim; Ertürk, LutufThermoacoustic refrigerator (TAR) is one of the best technologies accepted as an alternative to traditional cooling systems. Factors such as the fact that TAR systems have minimum environmental and human health problems such as global warming and ozone layer depletion, being lightweight and having no moving parts make these systems seen as promising clean technologies in the future. TAR creates a cooling effect by converting acoustic energy into thermal energy. In this research, a quarter wave standing wave thermoacoustic refrigerator using air as the working fluid and a speaker as an acoustic power source was designed and simulated. An algorithm suitable for the literature on thermoacoustics was used in the design. Simplified linear theory was used in this algorithm and the designed standing wave TAR model was simulated with the Design Environment for Low Amplitude Thermo Acoustic Energy Conversion (DeltaEC) program. In the study, the changes of various parameters along the resonator length were examined and the results were given graphically. Design and simulation cooling coefficient of performance (COP) results were 2.236 and 1.036 respectively.Öğe Dinamik Fren Kullanımının Yük Vagonu Tekerleklerine Gelen Isıl Yüke Etkisinin Gerçek İşletme Şartlarında Deneysel Olarak İncelenmesi(2020) Karagöz, Nail; Acar, Halil İbrahimBir yük treninin frenleme işleminde hava freni ve yardımcı bir fren olan dinamik fren kullanılır. Havafreninde, fren pabucu (sabo) ile tekerlek yuvarlanma yüzeyi arasında oluşturulan sürtünme kuvvetifrenlemeyi sağlar. Dinamik frende ise tren katarının hızının azaltılması için cer motorları bir jeneratör gibikullanılmakta ve böylece trenin kinetik enerjisi elektrik enerjisine dönüştürülmektedir. Ülkemizde yükvagonu taşımacılığında kullanılan lokomotiflerin yaklaşık % 42’sinde dinamik fren bulunmamaktadır.Vagonların aşağı yönlü hareketinde, bazı güzergâhlarda, vagon hızını kontrol amaçlı, uzun süreli“sürükleme freni” yapılması gerekmekte, bu durum tekerleklerde çok yüksek sıcaklıklar oluşmasına sebepolabilmektedir. Oluşan bu yüksek sıcaklıklar sebebiyle çok çeşitli tekerlek hasarları oluşmakta ve bu durumdemiryolu güvenliğini azaltmaktadır.Bu çalışmada, tekerlek ısınması sebebiyle tekerlek hasarlarının sıkça gözlemlendiği Gümüş-Yenicearasında (ortalama eğim ‰13,4 ve toplam uzaklık 94 km) çalışan iki konteyner vagonunda seyrüseferboyunca tekerlek yuvarlanma yüzeyinde oluşan sıcaklıklar, vagon hızı, fren silindirlerinde oluşan basınçverileri kaydedilmiştir.Tam dolu olan test vagonlarının bulunduğu katar, 12 adet Rgns vagonu ve DE 33000 dizel lokomotiftenoluşturulmuştur. O bölgede hâlihazırda çalışan ve dinamik freni olmayan lokomotiflerin de kullanılmasısebebiyle Hacıkırı - Durak istasyonları arasında lokomotifte bulunan dinamik fren devre dışı bırakılmışsadece hava freni kullanılmıştır.Gerçek işletme şartlarında yapılan test sonuçlarına göre dinamik frenin devre dışı bırakıldığı, istasyonlararası rakım farkının 350 m olduğu Hacıkırı-Durak istasyonları arasında tekerleklere gelen frenleme enerjisi,vagon başına 363,7 MJ’dür. Buna karşın, dinamik frenin kullanıldığı Gümüş- Pozantı istasyonları arasında,rakım farkının daha fazla olmasına rağmen (515 m), bu değer vagon başına yalnızca 58,6 MJ olarakgerçekleşmiştir. Test boyunca, dinamik frenin kullandığı bölgelerde tekerleğin yuvarlanma yüzeyininsıcaklıkları 100 oC civarında iken dinamik frenin kullanılmadığı Hacıkırı-Durak istasyonları arasında (22km) tekerleğin yuvarlanma yüzeyi sıcaklığı 350 oC’ye kadar yükselmiştir ve ayrıca bu güzergâhta birsaboda parça kopması da gözlenmiştir.Öğe Experimental Analysis of Different Refrigerants’ Thermal Behavior and Predicting Their Performance Parameters(2023) Pektezel, Oğuzhan; Daş, Mehmet; Acar, Halil İbrahimThis study experimentally compares thermodynamic performance of R290 and R404A refrigerants in a refrigeration system. In the first part of the paper, energy analysis of the refrigeration system was performed at various evaporator and condenser temperatures. Results revealed that R404A refrigerant caused an 18.6% increase in compressor power consumption. The highest coefficient of performance values in the system for R290 and R404A were 3.99 and 3.21, respectively. The second part of the paper includes artificial intelligence prediction studies. The pace and elastic net regression models were used to predict performance parameters. A single equation that can predict the cooling capacity and compressor power consumption of R290 and R404A simultaneously was derived. For the cooling capacity, pace regression showed mean absolute error of 0.0252 and root-mean-squared error of 0.0334, while elastic net regression indicated mean absolute error of 0.1103 and root-mean-squared error of 0.1262. It was concluded that R290 had better thermodynamic performance than R404A and the equations obtained with artificial intelligence were applicable to predict the experimental findings, regardless of which refrigerant gas was used.Öğe Experimental comparison of R290 and R600a and prediction of performance with machine learning algorithms(2023) Pektezel, Oğuzhan; Acar, Halil İbrahimThe use of alternative refrigerants is among the popular topics of the refrigeration industry. In the first part of this study, thermodynamic performances of R290 and R600a gases were compared in a vapor compression refrigeration experiment setup. Although R600a caused an average of 33.44% less compressor power consumption compared to R290 refrigerant, R290 provided an average of 23.77% increase in COP (coefficient of performance), 82.55% in cooling capacity, and 20.99% increase in second law efficiency compared to R600a. In the second part of the study, the performance parameters of the refrigeration system were predicted with MLP (multi-layer perceptron), SVM (support vector machine), and DT (decision tree) machine learning algorithms. It was detected that the SVM method predicted all parameters with the least error. MAE (mean absolute error) values detected in the COP prediction with test set were 0.0317, 0.0324, and 0.0989 for SVM, MLP, and DT, respectively. Results revealed that performance of the refrigeration system increased when utilizing R290, and SVM was superior in prediction of performance indicators compared to other machine learning methods.Öğe Experimental exergy analysis of low-GWP R290 refrigerant and derivation of exergetic performance equations with regression algorithms(2023) Pektezel, Oğuzhan; Daş, Mehmet; Acar, Halil İbrahimThis study analyses the derivation of performance equations for a refrigeration system operating with R290 and R404A refrigerants using different regression models. Results of pace regression for coefficient of performance (COP), second law efficiency, and total exergy destruction showed mean absolute error (MAE) are 0.0993, 0.0159, and 0.0066, respectively. In all cases, the pace regression model made better predictions than elastic net regression. It was concluded that predictions made with regression models showed a good agreement with the actual experimental results. The derived equations can be utilised for refrigerants working in similar operational ranges.Öğe Pik Döküm ve Kompozit Fren Pabucu Kullanılan Yük Vagonunda Uzun Süreli Frenlenme Sonucu Tekerlekte Açığa Çıkan Isı Dağılımının Sayısal Analiz Metodu ile İncelenmesi(2020) Karagöz, Nail; Acar, Halil İbrahim; Selçuk, BurhanYük vagonlarında frenleme, fren pabuçları (sabo) ile tekerlek yuvarlanma yüzeyi arasında oluşansürtünme kuvvetiyle sağlanmaktadır. Türkiye’de birçok büyük eğim değerlerine sahip uzun demiryolugüzergâhı bulunmaktadır. Bu güzergâhlarda, vagonun aşağı yönlü hareketinde, vagon hızının kontrolaltında tutulabilmesi için uzun süreli fren yapılması gerekmektedir. Frenleme sonrası tekerlek yuvarlanmayüzeyinde oluşan yüksek sıcaklıklar çok çeşitli tekerlek hasarlarına sebebiyet vermekte ve bu durumdemiryolu güvenliğini azaltmaktadır. Lokomotiflerde bulunan dinamik fren, yük vagonlarında bulunanhava frenine yardımcı bir ek frendir. Bu tip güzergâhlarda, dinamik freni olan lokomotiflerin kullanılması,tekerleklere uygulanan ısıl yükü önemli oranda azaltabilmektedir. Ancak Türkiye’de bu tip güzergâhlardadinamik fren sistemi olmayan lokomotiflerin de kullanıldığı ve bu lokomotiflerin sayısının tümlokomotiflerin yaklaşık % 42'si olduğu bilinmektedir. Bu çalışmada, vagonların uzun süreli frenlenmesisonrası tekerlekte oluşan maksimum sıcaklık değerleri, sayısal analiz yöntemi kullanılarak incelenmiştir.Yapılan analizde, dört dingilli 90 ton ağırlığındaki, 70 km/h sabit hızla giden bir vagonun, eğimi ‰ 21 olanbir yolda, 40 km boyunca frenleme yaparak aşağı yönde ilerlemesi, frenleme senaryosu olarak alınmıştır.Tekerleğin yeni (çap 920 mm ) veya son kullanım sınırında (çap 840 mm) olma durumu ve fren sabosuolarak pik veya kompozit sabo kullanımı durumu ayrı ayrı ele alınmıştır.Öğe Yatay Toprak Kaynaklı Isı Pompası Sisteminin Sivas Şartlarında Ekserji Veriminin Belirlenmesi(2021) Caner, Mustafa; Duman, Netice; Buyruk, Ertan; Kılınç, Ferhat; Acar, Halil İbrahimBu çalışmada, toprak kaynaklı ısı pompasının (TKIP) ekserji analizi yapılmıştır. Buamaca yönelik olarak Sivas ilinde Sivas Cumhuriyet Üniversitesi kampüsünde bulunan enerji evinde yatay tip ısı pompası sistemi kurulmuştur. TKIP sistemi ısı değiştiricisi, ısı pompası ve ısıtma devresi olmak üzere üç ana devreden oluşmaktadır.Sistemin çeşitli noktalarında sıcaklıklar ve basınç değerleri ile birlikte toprakaltı,ısı pompası ve ısıtma devresinde dolaşan akışkan debileri ile kompresör ve pompaların tükettiği güçler ölçülmüştür. Aralık ayı boyunca ölçülen değerler günlükolarak dakikada bir kaydedilmiştir.Hesaplamalar sonucunda ısı pompasının ve sistemin ekserji verimleri sırasıyla%34-%30 ve %29-%26 arasında elde edilmiştir. Bu sonuçlara göre, yatay TKIPsisteminin Sivas ilinde ısıtma amaçlı kullanımda yeterli olmayacağı kanaatine varılmıştır.