Yazar "Akcan, Ceylan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabının Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi(Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2024) Doğan, Mustafa; Ablak, Selman; Akcan, CeylanBu araştırmada 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında yer alan çokkültürlülük konuları ele alınmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma materyali olarak 2023-2024 eğitim öğretim yılında Ekoyay Yayınevi tarafından 7. sınıflar için yayımlanan ders kitabı kullanılmıştır. 7. sınıf ders kitabında yer alan çok kültürlülük konuları içerik analiziyle incelenerek “Farklı Kültürleri Tanımaya Yönelik Farkındalık, Farklı Kültürlerin Bir Arada Yaşaması, İnsan Hak ve Özgürlükleri Bağlamında Çok Kültürlülük” temaları oluşturulmuştur. Bu temalar kendi içinde alt temalara göre sıralanmış, frekans ve yüzde değerleriyle gösterilerek tablo hâlinde sunulmuştur. Farklı kültürleri tanımaya yönelik farkındalık teması altında ‘Farklı Kültürler Arası Etkileşim’, Farklı kültürlerin bir arada yaşaması teması altında ‘Dini Hoşgörü’, İnsan hak ve özgürlükleri bağlamında çok kültürlülük teması altında ise ‘Düşünce Özgürlüğü’ alt temasının ilk sırada yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan bu çalışmanın çokkültürlülük kavramına ilişkin farkındalık düzeyinin artmasına, sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan ders kitaplarında çok kültürlülük gibi temel insan hak ve özgürlükleriyle ilgili güncel konulara daha fazla yer verilmesine katkı sunması beklenmektedir.Öğe 8. SINIF T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSKİTABINDA BARIŞ VE BAĞIMSIZLIK DEĞERLERİ(2022) Akcan, Ceylan; Gül, Osman KubilayDeğerler, sosyal bir varlık olarak hayatını sürdüren bireylerin, çevresindekilerle etkili\riletişim kurmalarına, kişilerin toplumdaki konumunun belirlemesine katkı sağlamaktadır.\rBireylerin kendi kültürüne hâkim olabilmeleri için dünya kültürünün ne derece\rgeliştiğinin farkında olmaları gerekmektedir. Bu da evrensel değerlerin kişi tarafından\rkabul görmesiyle gerçekleşebilir. Bu araştırmada 8. Sınıf T.C İnkılap Tarihi ve\rAtatürkçülük ders kitabında barış ve bağımsızlık değerlerinin ele alınışının incelenmesi\ramaçlanmıştır. Bu çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Veri toplama\ryöntemi olarak araştırmanın amacına uygun olan doküman inceleme tekniği, analizi için\rise betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışma materyali olarak 2020-2021 eğitimöğretim yılında ortaokullarda okutulan Millî Eğitim Bakanlığınca Nev Kitap Yayınevi\rtarafından bastırılan 8. Sınıf T.C İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabı kullanılmıştır.\rElde edilen bulguların analiz edilmesiyle, kitap içerisinde yer alan metinler ve ölçme\rdeğerlendirme bölümleri ayrıntılı şekilde incelenmiş bağımsızlık değerinde 59, barış\rdeğerinden toplam 20 değer ifadesine ulaşılmıştır. Bu sonuçlara göre bağımsızlık\rdeğerine, barış değerine nazaran kitap bütünlüğünde fazlaca yer verildiği görülmüştür.Öğe Development of Achıevement Test For 7th Grade Socıal Studıes 'Culture And Herıtage' Learnıng Fıeld(Dokuz Eylül Üniversitesi, 2025) Akcan, Ceylan; Ablak, SelmanIn this study, it was aimed to develop an achievement test for the 7th grade "Culture and Heritage" learning area in the "2018 Social Studies Curriculum". Survey design, one of the research methods, was used in the development of the achievement test. The study group of the research consists of 300 students studying in the 7th grade in 3 public and 1 private secondary school in Şehitkamil and Şahinbey districts of Gaziantep Province. The students were selected using convenience sampling from the purposive sampling method. 42 multiple-choice questions appropriate to the 5 learning outcomes in the 7th grade SBSTP 'Culture and Heritage' learning domain was created by the researcher. After the item pool was created, expert opinions were taken for the content and face validity of the test. Item analysis was conducted to ensure that the achievement test was valid and reliable. According to the item analyses, 4 questions were excluded from the test due to poor item difficulty and item discrimination values. In addition, 13 questions were removed from the test to ensure a balanced distribution of the number of questions in terms of difficulty and achievements. The item difficulty index value was found to be 0.41 and the item discrimination value was found to be 0.38. Kr-20 reliability analysis was performed to determine the internal consistency of the test questions. The Kr-20 value of the test was found to be 0.799. As a result, a highly reliable achievement test consisting of 25 questions with proven validity and reliability was developed.Öğe Eğitim Alanında 21. Yüzyıl Becerileri ile İlgili Yapılan Araştırmaların Bibliyometrik Analizi(2023) Akcan, Ceylan; Doğan, Mustafa; Ablak, SelmanBu araştırmada eğitim alanında 21. yüzyıl becerileri ile ilgili olarak yapılan akademik çalışmaların bibliyometrik analizi yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın verileri Web of Science (WoS) veri tabanından elde edilmiştir. Arama sonucunda WoS’ta 22 yıllık zaman dilimini kapsayan 1207 yayın ile karşılaşılmıştır. Elde edilen bu çalışmalar “eğitim/eğitim araştırmaları” kategorisi ile sınırlandırıldığında yayın sayısı 810 çalışmaya indirgenmiştir. İncelenen 810 çalışmanın bibliyometrik veri analizi VOSviewer programı aracılığı ile atıf analizi ve veri görselleştirilmesi yapılmıştır. Bu araştırma kapsamında incelenen çalışmaların yayınlandıkları yıl, dergi, dergi indeksleri, konu, yöntem, veri analiz teknikleri, veri toplama kaynakları, veri toplama araçları, anahtar kelimelerin dağılımı, çalışmaların yapıldığı ülkeler ve kıtalara göre dağılımına yer verilmiştir. Bu çalışmanın, konuya ilişkin genel bir çerçeve belirlemesi ve 21. yüzyıl becerileriyle ilgili olarak gerçekleştirilen çalışmaların eğilimlerini ortaya koyarak, alanda yapılacak benzer çalışmalara katkı sunması beklenmektedir.Öğe Eğitim Alanında Bilgi Okuryazarlığı ile İlgili Çalışmaların Bibliyometrik Analizi(Hakan AKDAĞ, 2022) Akcan, Ceylan; Ablak, SelmanAraştırmanın amacı 1989-2022 yılları arasında eğitim alanında bilgi okuryazarlığına yönelik yayınlanan ve Web of Science (WoS) veri tabanında indekslenen 1419 yayını bibliyometrik olarak analiz etmektir. Araştırmanın verilerine 01.02.2022 tarihinde ulaşılmış olup, yapılan arama sonucunda 7.210 bilimsel yayınla karşılaşılmıştır. Araştırma kapsamına göre “eğitim / eğitim araştırmaları” kategorisinde sınırlandırma yapılmıştır. Bu işlemler sonucunda 1419 çalışmanın bibliyometrik verilerine ulaşılmış ve veriler kaydedilmiştir. Elde edilen veriler yüzde ve frekans değerleri hesaplanmış, tablo ve grafik halinde sunulmuştur. Aynı zamanda çalışmalara ait veriler VOSviewer paket programı aracılığıyla bibliyometrik ağ haritaları yapılarak görselleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, bilgi okuryazarlığı ile ilgili WoS’da eğitim kategorisinde en fazla yayının 2018 yılında, yayın türü olarak en çok sırasıyla makale, bildiri, kitap bölümlerinde çalışmalar yapıldığı, yayın dili olarak en sık İngilizce daha sonra İspanyolca dillerinde, en fazla akademik yayınların ABD, daha sonra Çin’de yapıldığı bulgusuna ulaşılmıştır. Purdue Üniversitesi ve Purdue Üniversitesi Sistemi, en çok yayın yapan yazarların bağlı olduğu kurumlardır. Türkiye’de ise Haccettepe Üniversitesi bilgi okuryazarlığı ile ilgili en fazla yayın yapan yazarların çalıştığı kurumdur. 2007 yılı sonrasında atıflarda her yıl bir önceki yıla göre artış göstermekte olup en fazla atıf 2021 yılında yapılmıştır. Eğitim araştırmaları kategorisinde bilgi okuryazarlığı konulu çalışmalarda “bilgi okuryazarlığı, medya okuryazarlığı, öğretim stratejileri, dijital” en sık kullanılan anahtar kelimelerdir. Araştırmada WoS veri tabanında yapılmış olup, bilgi okuryazarlığı ile ilgili çalışabilecek araştırmacılara Scopus, EBSCO ve PROQUEST veri tabanlarında bibliyometrik analizlerinin karşılaştırılması önerilebilir.Öğe Sosyal Bilgiler Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme İle İlgili Araştırmalara Yönelik Bibliyometrik Bir Analiz(Sivas Cumhuriyet University, 2022) Yeşiltaş, Erkan; Akcan, CeylanBu araştırmanın amacı sosyal bilgiler eğitiminde proje tabanlı öğrenme ile ilgili yayımlanan akademik çalışmaları bibliyometrik açıdan incelemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma sürecinde WoS veri tabanlarında “sosyal bilgiler” ve “proje tabanlı” anahtar kelimeleri kullanılarak araştırma temalarında arama yapılmıştır. Arama kriteri olarak “doküman başlığı, özet, anahtar kelime” seçilmiştir. Araştırmaya 1996-2021 yılları arasında yayımlanan yayınlar dâhil edilmiştir. WoS ‘ta eğitim araştırmaları kategorisinde yer alan 18 akademik çalışmaya ait bibliyometrik veri, çalışmanın veri setini oluşturmaktadır. Araştırmada ulaşılan sonuçlara göre; sosyal bilgiler eğitimde proje tabanlı öğrenme ile ilgili yayımlanan akademik çalışmalar 2015 yılı sonrasında artış göstermekle birlikte 2021 yılında yayın sayısı düşmüştür. En sık yayın yapılan diller sırasıyla İngilizce ve İspanyolca, en çok yapılan akademik çalışma ise makale, bildiri ve kitap bölümüdür. Michigan Üniversite Sistemi ve Baylor Üniversitesi en çok yayın yapan araştırmacıların bulunduğu kurumlardır. Uluslararası yürütülen ortak çalışmaların olmaması bulgusundan hareketle bu konuda uluslararası ortak çalışmalar yürütülebilir.Öğe Sosyal Bilgiler Öğretiminde Analoji Tekniği Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi: Bir Karma Yöntem Çalışması(2024) Akcan, Ceylan; Ablak, SelmanBu araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretiminde analoji tekniği kullanımının öğrencilerin akademik başarısı ve sosyal bilgiler dersine yönelik tutumları üzerindeki etkisini belirlemek, uygulamaya ilişkin gözlemler yapmak ve öğrenci günlüklerinden elde edilen görüşleri ortaya koymaktır. Bu çalışmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma araştırma yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın nicel kısmı yarı deneysel desen, nitel kısmında ise durum çalışması deseni ile yürütülmüştür. Çalışma grubunu 22 kontrol grubu, 17 deney grubu olmak üzere 39 öğrenci ile yürütülmüştür. Deney grubuna analoji etkinlikleri uygulanırken, kontrol grubunda ise ders kitabına bağlı olarak müfredat takip edilmiştir. Çalışmanın nicel veri toplama araçları sosyal bilgiler dersi tutum ölçeği ve 7. sınıf sosyal bilgiler dersi ‘Kültür ve Miras’ öğrenme alanına başarı testi kullanılmıştır. Nitel veriler yapılandırılmamış öğrenci günlükleri ve yapılandırılmamış gözlemci görüşlerinden elde edilmiştir. Nicel veriler karşılaştırılmalı istatistiksel analiz yöntemleri ile nitel veriler de içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre analoji tekniğinin öğrencilerin sosyal bilgiler dersi başarı puanları ile sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. Aynı durum nitel sonuçlarla da örtüşmektedir.Öğe Sosyal bilgiler öğretiminde analoji tekniği kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, derse yönelik tutumlarına etkisi ve etkinliğe ilişkin öğrenci görüşleri(Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2023) Akcan, Ceylan; Ablak, SelmanAnaloji tekniğinin sosyal bilgiler derslerinde kullanılmasının, derslerde anlamlı öğrenmeyi sağlayarak öğrencilerin dersteki başarılarını artıracağı, bilişsel ve duyuşsal olarak gelişimlerinde olumlu etki yaratacağı düşünülmektedir. Bu araştırma nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma yöntemle yapılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılında Gaziantep ili Şehitkamil ilçesinde bulunan MEB'e bağlı bir devlet okulunun 7. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırma kapsamında 7. sınıf şubeleri arasından deney ve kontrol grubu şeklinde iki grup oluşturulmuştur. Gruplar oluşturulurken öğrencilerin ders başarılarının benzer özellik göstermesi dikkate alınmıştır. Veri toplama araçları, başarı testi, tutum ölçeği, yapılandırılmamış öğrenci günlükleri ve yapılandırılmamış gözlem formudur. Araştırmanın nitel kısmında durum çalışması deseni, nicel kısmında ise ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı'nda (SBDÖP) 7. sınıf Kültür ve Miras öğrenme alanında yer alan 5 kazanımı içeren analoji etkinlikleri tasarlanmıştır. Araştırmada geliştirilen başarı testi ve sosyal bilgiler dersi tutum ölçeği için geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda yarı deneysel desende analizler yapılmıştır. Deney ve kontrol grubunun hem tutum hem de başarı testinden aldıkları puanlar karşılaştırıldığında deney grubu lehine istatistiksel açıdan anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Böylelikle uygulanan analoji etkinlikleri ile öğrencilerin tutum ve başarılarının artığı görülmüştür. Araştırmanın nitel boyutunda 3 ana tema belirlenmiştir. Bu temalar, Sosyal Bilgiler dersinde analoji tekniği uygulamasında yapılanlara ilişkin öğrenci görüşleri, sosyal bilgiler dersi analoji tekniği uygulamasının katkılarına ilişkin öğrenci görüşleri, sosyal bilgiler dersinde analoji tekniği uygulamasında oluşan duyuşsal duruma ilişkin öğrenci görüşleridir. Araştırmanın nicel ve nitel bulguları birbirini desteklediği ve tutarlı olduğu sonucuna varılmıştır. Öğrenciler analoji tekniğinin sosyal bilgiler dersinde kullanılması ile ilgili olumlu görüş bildirmiş, genel anlamda faydalı bulmuşlardır. Anahtar Kelimeler: Sosyal bilgiler, analoji, başarı testi, tutum ölçeğiÖğe Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Ortaokulda Tarih Konularının Uzaktan Öğretimine İlişkin Deneyimleri: Bir Olgubilim Çalışması(2023) Yılmaz, Kaya; Akcan, CeylanBu çalışma, sosyal bilgiler öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde tarih konularının öğretimine yönelik deneyimlerini ve bu deneyimlerine yükledikleri anlamı ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Çalışma, nitel araştırma desenlerinden olan betimleyici fenomenolojik araştırma kullanılarak yürütülmüştür. Gaziantep İlinin farklı okullarında görev yapan 12 sosyal bilgiler öğretmeni çalışmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Öğretmenlerin seçiminde amaçlı örnekleme çeşitlerinden ölçüt örnekleme tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimleyici fenomenolojik araştırma desenine özgü dört aşamalı çözümleme süreci takip edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda sosyal bilgiler öğretmenlerinin uzaktan eğitimle tarih konularının öğretimine yönelik deneyimlerinin yapısını ve özünü altı bileşenin oluşturduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin (1) sanal ortamda soyut tarihi kavramların öğretiminde ve somutlaştırılmasında zorluk yaşadıkları, (2) teknolojiye erişim ve kaynak sorunu ile karşılaştıkları, (3) öğrencilerin derse karşı ilgilerini ve katılımlarını yetersiz buldukları, (4) öğrencilerin derse karşı ilgilerini ve motivasyonlarını artırma ihtiyacı hissettikleri (5) canlı derslerde iletişim ve etkileşim problemleri yaşadıkları ve (6) daha fazla dijital materyal ve kaynak kullanmak zorunda kaldıkları belirlenmiştir.Öğe Teknoloji Çağında Çocuk Yetiştirme Rehberi: Yeni Nesil Çocuk(Eğitim ve Bilim Politikaları Araştırma Derneği, 2021) Akcan, CeylanTony Ryan tarafından kaleme alınan “Teknoloji Çağında Çocuk Yetiştirme Rehberi Yeni Nesil Çocuk” adlı kitabın, Levent Göktem tarafından çevirisi yapılmıştır. Bu kitap, teknolojinin çok hızlı ilerlediği bu çağda çocuklar ve gençlerin sağlıklı birer birey olarak yetişebilmeleri için teknolojiden nasıl yararlanılabileceği konusunda çeşitli tavsiyelerde bulunmaktadır. Kitabın genel olarak; kendi ayakları üzerinde durabilen, özgüveni yüksek, eleştirel düşünebilen, yeniliklere açık, akılcı ve özgür bireyler olabilmek için nelerin yapılabileceğini ve bu amaçla teknolojiden nasıl yararlanılabileceği konusunda önerilerde bulunmaktadır.