Yazar "Erdem, Sümeyye" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Diş hekimliği öğrencilerinin çocuk hastalara yönelik algılarının belirlenmesi(Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2022) Erdem, Sümeyye; Buldur, BurakBu çalışmanın amacı, metafor analiz yöntemi kullanılarak diş hekimliği öğrencilerinin çocuk hastalara yönelik algılarını belirlemektir. Çalışma grubu, 2021-2022 eğitim döneminde Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Diş hekimliği Fakültesinde eğitim gören 514 diş hekimliği öğrencisinden oluştu. Katılımcılar, çocuk hasta kavramına ilişkin kullandıkları metaforları ortaya çıkarmak için "Çocuk hasta….. gibidir, çünkü ……" cümlesini tamamladı. Çocuk hasta ile ilgili üretilen metaforların oluşturduğu kavramsal kategoriler araştırıldı ve ayrıca bu kavramsal kategoriler arasında katılımcıların cinsiyetleri ve sınıf düzeyi (preklinik veya klinik) ve mesleki tercih sıraları açısından anlamlı bir farklılık olup olmadığı incelendi. Elde edilen veriler, karma-metot yöntemi kullanılarak; hem nitel (metafor analizi), hem nicel (ki-kare) olarak istatistiksel analize tabi tutuldu. Katılımcılar, hepsini en iyi yansıtan toplam 33 örnek metafor altında 421 geçerli metafor üretti. Metaforlar, 5 kavramsal kategori altında toplandı; 1) bakım, ilgi ve özen gerektiren olarak çocuk hasta; 2) ham madde olarak çocuk hasta; 3) gelişen ve değişen olarak çocuk hasta; 4) tahmin edilemeyen, şaşırtıcı olarak çocuk hasta ve 5) tehlike yaratıcı olarak çocuk hasta. Öğrenciler tarafından üretilen metaforlar en çok gelişen ve değişen olarak çocuk hasta kategorisi altında toplandı. Cinsiyet açısından gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmadı (p>0.05). Kadın öğrenciler, "bakım, ilgi ve özen gerektiren" kategorisinde yoğun bir dağılım gösterirken, erkek öğrenciler, daha çok "değişen ve gelişen" kategorisinde dağılım gösterdi. Sınıf düzeyi açısından gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmadı (p>0.05). Klinik diş hekimliği öğrencileri "gelişen ve değişen" kategorisinde yoğun bir dağılım gösterirken, klinik öncesi diş hekimliği öğrencileri de daha çok "gelişen ve değişen" kategorisinde dağılım gösterdi. Mesleki tercih sırası açısından gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmadı (p>0.05). Diş hekimliği mesleği ilk tercihi olan öğrenciler, en çok "gelişen ve değişen" kategorisinde dağılım gösterirken, ilk tercihi olmayanlar ise daha çok "bakım, ilgi özen gerektiren" kategorisinde dağılım gösterdiler. Sonuç olarak, metafor analizi diş hekimliği öğrencilerinin algılarını belirlemede faydalı bir ölçüm aracı olarak görüldü. Anahtar Kelimeler: Algı, Çocuk Hasta, Diş Hekimliği Öğrencisi, Metafor