Yazar "Kelleci, Alpaslan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe AİLE İÇİ ŞİDDET VE ŞİDDET DÖNGÜSÜ: BİR ALANYAZIN DERLEMESİ(Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2023) Kelleci, AlpaslanAile içi şiddet, toplumda yaygın olarak görülen ve geçmişi oldukça eski kökleşmiş bir toplumsal sorundur. Bu sorun bireyleri fiziksel, psikolojik, cinsel ya da ekonomik yönden olumsuz etkilemektedir. Kökeni oldukça eski olan aile içi şiddetin günümüze kadar gelerek varlığını sürdürme sebebi ise şiddet döngüsünden kaynaklanmaktadır. Bu çalışma ile aile içi şiddet türleri ve bu şiddete yol açan faktörlerin bilinirliğinin artırılarak şiddet döngüsünün önüne geçilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada sistematik derleme yöntemi kullanılmış ve konu ile ilgisi bulunan 19 makale çalışmaya dahil edilmiştir. Araştırma bulgularında aile içi şiddet türlerinin fiziksel, ekonomik, cinsel ve ekonomik şiddet olarak dört türü olduğu görülmüştür. Yine şiddet döngüsünün ise eşler arasında görülen şiddet döngüsü, sosyal öğrenmeyle yaşanan kuşaktan kuşağa aktarılan şiddet döngüsü ve şiddet türleri arasında yaşanan dönüşüm olmak üzere üç başlığa ayrıldığı elde edilen bulgular arasındadır. Sonuç olarak toplumda yaygın olarak görülen şiddetin oluşturduğu döngünün önüne geçilmedikçe şiddet davranışının önüne geçilmeyecektir. Bu kapsamda şiddete yol açan risk faktörlerinin bilinmesi, şiddet döngüsünün önlenmesi açısından faydalı olacaktır.Öğe Okul öncesi dönemde çocuğu olan ebeveynlerin çocuk ihmal ve istismar farkındalığının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Sivas ili örneği(Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2023) Kelleci, Alpaslan; Ünal, VehbiAilenin işlevlerini yerine getirirken çocuğun gelişimine destek olamadığı ya da onun gelişimine zarar verebildiği durumlar da görülebilmektedir. Bu eylemlerden biri olan ve çalışmanın odak noktasını oluşturan kavram ise çocuk ihmali ve istismarı olgusudur. Bu ihmal ve istismar olgusu üzerine ebeveynlerin ne düzeyde farkındalığa sahip oldukları çalışmanın merak konusunu oluşturmuş, okul öncesi dönemde çocuğa sahip ebeveynlerin ihmal ve istismar eylemine karşı farkındalık düzeylerinin belirlenmesi, bu farkındalığa etki eden faktörlerin tespit edilmesi ise çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu amacın gerçekleştirilebilmesi uğruna yürütülen çalışma iki bölümden oluşmakta çalışmanın ilk bölümünde ilgili literatür taraması ışığında kavramsal çerçeveye değinilmekte, ikinci bölümünde ise araştırma katılımcıya uygulanarak elde edilen verilerin analizi yapılmaktadır. Nicel araştırma metodu kullanılarak hazırlanan çalışmada ilişkisel tarama yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın genelleneceği evren, Sivas ilinde ikamet eden, çocuğu okul öncesi eğitim döneminde yer alan ebeveynlerden oluşmaktadır. Minimum düzeyde 379 katılımcı örneklemi belirlenirken olasılıklı örneklem seçim yöntemlerinden olan rastgele örneklem seçim yöntemi benimsenerek 434 gönüllü katılımcıya ulaşılmıştır. Verilerin elde edilmesi kısmında ise ölçek yöntemi benimsenerek örnekleme öncelikle Demografik Bilgi Formu ardından da İstismar Farkındalık Ölçeği-Ebeveyn Bilgi Formunu içeren veri toplama aracı katılımcılara uygulanarak gerekli veriler elde edilebilmiştir. Elde edilen bu verilerin SPSS paket programı içerisinde çözümlemesi yapılmış program içerisinde öncelikle katılımcıların farkındalık düzeyini belirleyebilmek adına ölçekten aldıkları toplam puana yer verilmiş, ardından ise iki gruba ayrılan değişkenlere yönelik olarak bağımsız örneklem t testi uygulanmış, üç ve üzeri gruba ayrılan değişkenlere yönelik ise ANOVA testi uygulanmıştır. ANOVA testi uygulanan değişkenlere ise gruplar arasındaki anlamlı farklılığı tespit edebilmek adına Post-Hoc testi uygulanmıştır. Yürütülen analizler ışığında katılımcıların ölçekten aldıkları en düşük puanın 28 olduğu, en yüksek puanın 77 olduğu ve katılımcıların ortalama puanlarının ise 56,31 oldu görülmüş, bu bulgu ise bizi katılımcıların genel olarak orta düzeyde farkındalığa sahip oldukları sonucuna götürmüştür. Ardından betimsel analiz kısmında yer alan bağımsız değişkenlerin analizinde bulunulmuş elde edilen bulgulardan yaş, gelir ve eğitim düzeyi ile ebeveyn farkındalık düzeyi arasında anlamlı farklılık olduğu bulgularına ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulguların literatür ışığında tartışılmasının ardından araştırma nihayete erdirilmiştir. Sonuç olarak çocuk ihmali ve istismarına yönelik ebeveyn farkındalığının bilinmesi, önleyici çalışmaların yürütülmesi hususunda ışık tutacaktır. Bu çalışma sonucunda farkındalık düzeyine katılımcının yaşı, eğitim seviyesi ve gelir seviyesinin etki ettiği görülmüş ve bu hususlara yönelik öneriler sunulmuştur.