Yazar "Mert, Taha Yasir" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Çözüm odaklı yaklaşımın hemşirelik öğrencilerinin internet, sosyal medya bağımlılığı ve öz yeterlilik düzeylerine etkisi(Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2025) Mert, Taha Yasir; Güler, NuranAraştırma Çözüm Odaklı Yaklaşım'ın hemşirelik öğrencilerinin internet, sosyal medya bağımlılığı ve öz yeterlilik düzeylerine etkisini incelemek amacıyla yapıldı. Bu araştırma randomize kontrollü deneysel tipte bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü ve Suşehri Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümüne kayıtlı ve aktif olarak eğitime devam eden, 1. 2. ve 3. sınıflarda öğrenim gören 1057 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Dâhil edilme ve dışlanma kriterleri doğrultusunda 326 hemşirelik öğrencisi belirlendi. Araştırma 28 deney ve 28 kontrol grubu olmak üzere toplam 56 hemşirelik öğrencisi ile yürütüldü. Veriler Kişisel Bilgi Formu, İnternet Bağımlılık Ölçeği, Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği ve Öz Etkililik-Yeterlik Ölçeği kullanılarak uygulama öncesi ve sonrası olmak üzere iki kez toplandı. Müdahale grubu ile Çözüm Odaklı Yaklaşım'a dayalı toplam sekiz oturumdan oluşan görüntülü konuşmalar gerçekleştirildi. Veriler IBM SPSS V23 programı ile analiz edildi. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemlerin (sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, ortanca) yanı sıra Bağımsız Örnekler t testi, Mann Whitney U testi, Eşli Örnekler T testi, Wilcoxon testi, Pearson Ki-Kare testi, Fisher Exact testi, Monte Carlo Düzeltmeli Fisher Exact testi kullanıldı. Sayısal değişkenler arasındaki ilişkilerin analizinde Pearson Korelasyon katsayısı, Spearman's rho Korelasyon katsayısı kullanıldı. Hemşirelik öğrencilerinin internet, sosyal medya bağımlılığı puan ortalamaları ile öz yeterlilik düzeyleri arasında negatif yönde orta düzey ilişki saptandı. Uygulama sonrası müdahale grubundaki hemşirelik öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Ölçeği ve Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği puan ortalamaları kontrol grubuna göre daha düşük bulunurken, Öz Etkililik-Yeterlik Ölçeği puan ortalamaları ise kontrol grubuna göre daha yüksek bulundu ve bu farkların istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptandı (p<0,001). Araştırma sonuçları Çözüm Odaklı Yaklaşım'a dayalı sekiz oturumluk girişimin hemşirelik öğrencilerinin internet, sosyal medya bağımlılığı ve öz yeterlilik düzeyleri üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Bu sonuçlar doğrultusunda Çözüm Odaklı Yaklaşım, bu konuda eğitim almış birinci basamak sağlık hizmeti ekibi üyesi olan halk sağlığı hemşireleri tarafından, geç adölesan dönemdeki üniversite öğrencilerinin internet ve sosyal medya bağımlılığını önlemek ve onların öz yeterlilik düzeylerini artırmak amacıyla kullanılabilir. Farklı riskli gruplarda internet, sosyal medya bağımlılığını önlemeye yönelik Çözüm Odaklı Yaklaşım'a dayalı müdahale çalışmalarının sayısının artırılması ve elde edilen sonuçlar doğrultusunda halk sağlığı hemşirelerinin koruyucu sağlık hizmetinin geliştirilmesi önerilmektedir.Öğe Hemşirelerin iş yaşamı kalitesi, iş stresi ve iş doyumu düzeylerinin belirlenmesi(Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2018) Mert, Taha Yasir; Güler, NuranBu araştırma, hemşirelerin iş yaşamı kalitesi ve iş stresi düzeylerinin iş doyumuna etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Kesitsel tipte olan araştırmanın evrenini bir üniversite hastanesinde çalışan 500 hemşire örneklemini ise 280 hemşire oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak; Kişisel Bilgi Formu, Hemşirelerin İş Yaşamı Kalitesi Ölçeği ve Minnesota İş Doyum Ölçeği kullanılmış, veriler hemşirelerin sözlü onamları alınarak iş yerinde yüz yüze görüşme yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 22.0 paket programında tanımlayıcı testler, ortalama ve Kolmogorov-Simirnov testi, Tamhane's Post Hoc testi, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis H testi, Spearman korelasyon analizi ve lojistik regresyon analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, hemşirelerin iş yaşamı kalitesi puan ortalaması 107.79±18.98, iş stresi puan ortalaması 37.62±8.77 ve iş doyumu puan ortalaması 61.54±13.32 olarak saptanmıştır. Hemşirelerin iş doyumu ile iş yaşamı kalitesi puan ortalamaları arasında pozitif yönde, iş doyumu ile iş stresi puan ortalamaları arasında negatif yönde ilişki olduğu saptanmıştır. İş/çalışma ortamı, iş algısı ve destek hizmetler değişkenlerindeki algı artışının iş doyumunu artırdığı, iş koşulları ve iş stresi değişkenlerindeki algı artışının iş doyumunu azalttığı saptanmıştır. Hemşirelerin iş yaşam kalitesini artırmak ve iş doyumunu sağlamak için esnek çalışma saatleri olanağı ve uygun koşulları sağlamanın yanında, eğitim ve kendini geliştirme süreçlerini desteklemeye yönelik kurumsal düzenlemelerin yapılması önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: İş yaşamı kalitesi, iş stresi, iş doyumu, hemşirelik