Yazar "Nacaroğlu, Oğuzhan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe BİLİMLE İLGİLİ DİSİPLİNLERDE TERS YÜZ EDİLMİŞ ÖĞRENME ÇALIŞMALARI: BİR META-SENTEZ(Nevsehir Haci Bektas Veli University, 2024) Kızkapan, Oktay; Nacaroğlu, Oğuzhan; Tüysüz, Mustafa; Bektas, OktayBu çalışma, bilimle ilgili alanlarda Ters Yüz Edilmiş Öğrenme Modeli (TYÖM) kullanan nitel ve karma araştırmaları sentezlemeyi amaçlamıştır. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseninin kullanıldığı bu çalışma bir meta-sentez çalışmasıdır. Çalışmada Elsevier, SpringerLink, Taylor & Francis, Sage, EBSCO, Wiley, Jstor ve Scopus veri tabanlarını kullandık. Dâhil etme-etmeme ölçütlerini kullanarak çeşitli anahtar kelimeler kullanarak 13 nitel/karma araştırma çalışmasını inceledik. Bu derlemede, 13 çalışmanın sonuçlarını sentezledik ve bu çalışmaların amaçlarını, araştırma gruplarını, veri toplama araçlarını, veri analizini, geçerliliğini ve güvenilirliğini, sonuçlarını ve önerilerini vurguladık. Sonuçlar, TYÖM’nin öğrencilerin akademik performansları üzerindeki etkisinin araştırılmasının çalışmaların en belirgin amacı olduğunu, TYÖM araştırmalarının daha çok üst yaş grubundan katılımcılarla yapıldığını, görüşme, gözlem ve çeşitli dokümanların en çok kullanılan veri toplama araçları olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, incelenen çalışmalarda hedeflenen amaca genel olarak TYÖM ile ulaşıldığı belirlenmiştir. Ters yüz öğrenme modelinin farklı değişkenler üzerindeki etkilerini daha detaylı ve açık şekilde incelemek için daha fazla araştırma yapılmasına ihtiyaç vardırÖğe The effect of the flipped classroom model on gifted students’ self-regulation skills and academic achievement(ELSEVIER, Mart, 2023) Nacaroğlu, Oğuzhan; Bektaş, OktayThis research examines the effect of the flipped classroom model on gifted students’ achievement and self-regulation skills using the embedded design, a mixed research method. For this aim, the research has been carried out with 70 gifted students (35 in the experimental group and 35 in the control group) studying in the Recognizing Individual Skills 1 program at a Science and Art Center. A 6-week implementation has been carried out taking into account the lesson plans developed by the flipped classroom model for the experimental group and the existing Recognizing Individual Skills Program 1 curriculum for the control group. MANOVA has been used to analyze the quantitative data, inductive content analysis was used to analyze the qualitative data. A statistically significant difference has been found between the experimental and control groups in favor of the experimental group in terms of academic achievement and self-regulation skill scores during the quantitative data analysis. However, while we were able to generalize to the accessible population the results found in terms of academic achievement, we could not generalize the results to the population in terms of self-regulation. As a result of the qualitative data analysis, students stated the model to be effective for learning and flexible in terms of content and time, to assure that they come prepared for the course, and to increase their self-regulation skills. In this context, the flipped classroom model is recommended for use in the subject of science for gifted studentsÖğe Middle School Students' Motivations and Learning Competencies in Science: Mediating Role of Digital Literacy [2](John Wiley and Sons Inc, 2025) Nacaroğlu, Oğuzhan; Kızkapan, Oktay; Demir, HüseyinScience learning motivation refers to the drive and enthusiasm that students exhibit towards learning science. Science learning competencies, on the other hand, are the skills and knowledge enabling students to understand and apply scientific concepts effectively. Digital literacy, defined as the ability to effectively use digital tools and resources, has emerged as a crucial skill in modern education. Digital literacy can bridge the gap between motivation and competencies by providing students with the tools they need to engage more deeply with scientific content. Given its significance, exploring the mediating role of digital literacy in the relationship between science learning motivation and competence is essential. Hence, we aimed to test the mediating role of digital literacy in the relationship between middle school students' science learning motivation and science learning competencies. To test these relations, we adopted the correlation design of the quantitative research method. The sample consisted of 471 middle school students. Science learning motivation scale, competence scale for learning science, and digital literacy scale were used to collect data. The hypothesis model was tested by using covariance-based structural equation modeling (CB-SEM). The results showed that science learning motivation is correlated with students' science learning competency (r = 0.891, p < 0.05) and digital literacy (r = 0.538, p < 0.05). Also, digital literacy partially mediates the relation between science learning motivation and science learning competency (r = 0.757, p < 0.05). These findings highlight the importance of fostering digital literacy in educational settings to enhance students' motivation and competency in science learning. Educators and policymakers should integrate digital tools and resources into the curriculum to create a more engaging and effective learning environment, thereby bridging the gap between students' motivation and their ability to master scientific concepts. © 2025 Wiley Periodicals LLC.Öğe Sivrice Depremini Yaşamış Ortaokul Öğrencilerinin Depreme İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi: Malatya İli Örneği(2021) Doğan, Mustafa; Nacaroğlu, Oğuzhan; Ablak, SelmanBu araştırmada, Sivrice depremini yaşamış ortaokul öğrencilerinin depreme ilişkin metaforik algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 151 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi desenlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırma verileri katılımcıların “Deprem….. gibidir/benzemektedir. Çünkü ...” ifadesine verdikleri cevaplara göre toplanmış ve tümevarımsal içerik analizi yapılarak veriler analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların “deprem” kavramına ilişkin 76 adet farklı metafor ürettikleri bulunmuştur. Metaforlar, ortak özellikleri ve kullanım gerekçelerine göre üç kategori ve sekiz alt kategori altında toplanmıştır. Kategoriler; “depremin oluşma şekli”, “depremin sonuçları” ve “depremin sebepleri”; alt kategoriler ise makine/araç-gereç, doğal afet, insan davranışı, zaman, psikolojik sonuçlar, toplumsal sonuçlar, dinsel sonuçlar ve dinsel sebepler şeklinde isimlendirilmiştir. Katılımcıların en fazla salıncak (f=17), kıyamet (f=15), ölüm (f=12), beşik (f=9), korku (f=5) ve felaket (f=5) metaforlarını ürettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bu verilerin afet eğitimi çalışmalarının öğrenci düzeyine uygun olacak şekilde planlanmasına, afet eğitimi çalışmalarının etkili bir şekilde yapılabilmesine imkân sağlayacağı düşünülmektedir.Öğe Using draw, write, and tell to reveal gifted students’ perceptions and interests of STEAM disciplines(Routledge, 2023) Kizkapan, Oktay; Nacaroğlu, Oğuzhan; Bozdağ, TahsinIn this study, the aim is to examine the perceptions of gifted students toward STEAM (Science-Technology-Engineering-Art-Mathematics) disciplines. The phenomenology design, one of the qualitative research method designs, was used in the study. The study group of the research consists of 47 gifted students studying in the science and art center in the Eastern Anatolia Region of Turkey. The data of the research were collected using the draw-write-tell technique. Descriptive analysis was used to analyze the data. The analysis revealed that students generally perceive science as a laboratory activity. Also, they perceive math as operations, numbers, equations, chaos, and geometry. Similarly, students mostly perceive technology as technological items, engineering as construction, and art as painting. Most of the participants addressed science, engineering, and art as their STEAM disciplines of interest. Based on our results, we highlight that explanations regarding the nature of STEAM disciplines should be emphasized more explicitly in the lessons. © 2023 World Council for Gifted and Talented Children.