Yazar "Tuna, Murat Fatih" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 24
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe ADVERTISING FUNNEL PROPOSAL FOR STEAKHOUSE BUSINESSES: A PROSPECTIVE DIGITAL MARKETING APPROACH(Mehmet GOKERIK, 2024) Tuna, Murat FatihCombining actual digitalization practices with literature, this study aims to present a framework for the digital marketing processes of a steakhouse business. The framework is described as a digital advertising funnel model as it moves from a general customer group to a specialized customer group. The strategy proposed in the study is based on a sequential hierarchy of advertisements on Facebook, Instagram and website with keywords generated via Google Ads platforms. In the first stage, brand awareness and outreach ads aim to reach large audiences, followed by increasing engagement by identifying specific target audiences. Then, with traffic and engagement ads, customers are directed to campaigns, product coupons, and converting ads. This study offers a framework to increase customer engagement by providing a roadmap for digital marketing processes for steakhouse enterprises.Öğe BİLİNÇLİ FARKINDALIĞIN DİKKAT BOYUTUNUN TÜKETİCİLERİN ÇEVRİMİÇİ DÜRTÜSEL SATIN ALMA DAVRANIŞLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE AİLE TÜRÜNÜN DÜZENLEYİCİLİK ROLÜ(Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Derneği, 2025) Tuna, Murat FatihTüketicilerin maruz kaldığı içsel ve dışsal etkiler, satın alma davranışlarının makullüğünü farklılaştırabilir. Bu içsel etkilerden biri de dürtüdür ve online satın alma davranışlarında da etkilidir. Bilinçli farkındalığın tüketim davranışını etkilediği düşünülse de, demografik özelliklerin etkisine ilişkin kanıtlar yetersiz kalmaktadır. Bu kesitsel çalışma, MAAS (Dikkatli Farkındalık Ölçeği) puanının IBBS (Dürtüsel Satın Alma Davranışı Ölçeği) puanı üzerindeki etki derecesini ve aile tipinin bu etki üzerindeki düzenleyicilik rolünü incelemektedir. Çalışma verileri aylık geliri olan yetişkinlerden çevrimiçi anket aracılığıyla elde edilmiştir (n=459). Çalışmanın sonuçları doğrultusunda, herhangi bir demografik faktörün etkisi dikkate alınmadığında, MAAS puanı arttıkça IBBS puanının düşeceği anlaşılmaktadır. Sonuçlar aile tipinin düzenleyici rolünü açıklamaktadır. Bu bağlamda, çekirdek ailelerde yaşayan katılımcılar için MAAS skorundaki artışın IBBS skorundaki düşüş üzerinde daha anlamlı bir etkiye sahip olduğu hesaplanmıştır. Buna karşın aynı etki geniş ailelerde yaşayan katılımcılar için gözlenmemiştir.Öğe Contextualization of opinion mining as a consumer-oriented brand reputation management tool for the banking industry(Peter Lang AG, 2022) Tuna, Murat FatihIn today's economies, economic expectations are one of the primary factors affecting consumers' preferences. However, many studies have proved that consumer preferences can be affected by some dynamics. Social media is one of the most forceful dynamics influencing consumer preference via peer interaction and opinion sharing. Being aware of the effect of social media, business firms operating in all sectors, including banking, use this environment as a consumer feedback system. On the other hand, consumers are key stakeholders who determine the reputation of a business firm. Based on the expressions mentioned above, this study emphasizes how opinion mining can be used to manage brand reputation in the banking sector. © Peter Lang GmbH Internationaler Verlag der Wissenschaften Berlin 2022.Öğe DEPREM ZAMANINDAKİ GSM OPERATÖRLERİNE İLİŞKİN TÜKETİCİ ALGILARININ SOSYAL MEDYA PAYLAŞIMLARINDA ARAŞTIRILMASI(2024) Tuna, Murat FatihBu çalışmanın amacı 6 Şubat Depremi olarak da bilinen Kahramanmaraş (Pazarcık) Depremi sonrasında GSM operatörlerinin sağladığı hizmetle alakalı sosyal medya kullanıcı yorumlarının konu modellemesi ve duygu analiziyle incelenmesidir. Araştırmanın verileri ilgili konuda yayınlanan ve en çok yorum alan üç videoda yer alan kullanıcı yorumlarından oluşmaktadır. Çalışmanın sonucunda oluşturulan konu başlıkları içerdiği kelimelere göre sınıflandırılmış ve konular içinde en çok tekrar eden kelime frekansları çok kriterli karar verme problemlerinde kullanılan ABC yöntemiyle sıralanmıştır. Böylelikle modellenen konuların (bir anlamda YouTube kullanıcıları nezdinde öne çıkan problemlerin) önem sırası saptanmıştır. Ek olarak gerçekleştirilen duygu analizi sonrasında GSM operatörleriyle alakalı negatif duyguların pozitif duygulardan daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Konu modellerine bakıldığında genel olarak sağlanan hizmetlerin yetersizliğinden, reklâmlarda verilen vaatleri yerine getirilmemesinden ve düzeltilmesi yönündeki umutlarından bahsedildiği görülmüştür. Çalışmanın sonuçları büyük felaketlerde GSM operatörlerinin etkinliğine vurgu yapmaktadır ve çalışmanın ileride yapılabilecek metin analitiği temelli multidisipliner çalışmalara rehberlik edeceği düşünülmektedir.Öğe Does Emotional Eating Affect Online Food Purchasing Intention?(Olgun KİTAPCI, 2023) Tuna, Murat Fatih; Çam, SelimPurpose: The aim of this study was to explore the mediating role of emotional eating between social media addiction and food product purchase intention. Design/Methodology/Approach: In this study, data were collected by convenience sampling method by considering economic and temporal conditions. A total of 601 questionnaires were included in the study by selecting the ones suitable for analysis from the data collected from 644 participants. Mediation model was applied to the created data set. At the same time, Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis H tests were applied to reveal the difference in scale mean according to demographic variables. Results: The results of the analyses revealed that online purchase intention, emotional eating and social media addiction scales did not differ according to the demographic characteristics of the participants. In terms of mediation, it is seen that emotional eating has a supporting role between social media addiction and online purchase intention. Originality: Evaluating food and beverage ordering through P2P platforms together with consumption and psychological elements reveals the importance of the study. Keywords: Online Purchase Intention, Social Media Addiction, Emotional Eating, Food Products, Peer-to-Peer (P2P) PlatformsÖğe Does knowledge and concern regarding food supplement safety affect the behavioral intention of consumers? An experimental study on the theory of reasoned action(Frontiers Media Sa, 2024) Bayir, Talha; Cam, Selim; Tuna, Murat FatihIn recent years, health crises have led consumers to make more frequent purchases of food supplements. The global food supplement market, which reached $61.20 billion in 2020, is estimated to reach $163.12 billion by 2022 and $350.96 billion by 2032. However, many consumers still have concerns about the safety of food supplements. Within the scope of the research, firstly, the health consciousness (HC) level of food supplement consumers was determined. Secondly, food safety knowledge (FSK) and food safety concerns (FSCs) were measured. Thirdly, consumers' attitudes (ATUs), subjective norms (SNs), and behavioral intentions (BIs) toward food supplements were determined within the scope of the theory of reasoned action. The study used a convenient sampling, and 327 participants were included in the sample population. The data for the analysis was collected using the online survey method in the third quarter of 2023. The relationships between hypothesized items in the structural model were tested using the Smart-PLS. The validity and reliability of the measurement model were evaluated at the start of the structural equation modelling approach using confirmatory factor analysis (CFA). Regression analyses were performed in the structural model phase to evaluate overall fit and suggested relationships by way of the Smart-PLS. In light of the findings, it was determined that the interaction between HC and ATU was mediated by FSK, and the interaction between HC and the SN was mediated by FSK. Consequently, this research presents a variety of theoretical and practical implications to give clues for consumers' health regarding food supplement consumption.Öğe Estimating the residence price by linear regression model and Geographical Information Systems (GIS)(SCIENCEPARK SCI, ORGANIZATION & COUNSELING LTD, 2017) Turk, Tarik; Tuna, Murat Fatih; Kitapci, Olgun; Bektas, COwning a residence is also considered as an investment tool, determining the price of a residence with the desired properties has become one of the most important questions to be answered in social life. In this study, price estimations of residences located in nine of the central districts of Ankara city (Turkey) were carried out via multi linear regression model and geographical distributions of these residences were revealed on GIS environment to perform various query, spatial analysis and documentation operations. In addition, thematic maps regarding residence prices in the study region were produced.Öğe Evrişimsel Sinir Ağları Tabanlı Derin Öğrenme Yöntemiyle Müşteri Şikayetlerinin Sınıflandırılması(2024) Tuna, Murat Fatih; Görmez, YasinGünümüzde, artan nüfus ve değişen ihtiyaçlar doğrultusunda firma sayıları giderek artmakta ve firmalar büyümektedir. Bu bağlamda, aynı alanda faaliyet gösteren birçok firma ortaya çıkmakta, bu nedenle firmaların rekabet kabiliyetini artırması gerekmektedir. Bir firma için mevcut müşterinin elde tutulmasına odaklanmak, yeni müşteri kazanmaktan daha maliyetli olmaktadır. Bir müşterinin kaybedilmemesi için en önemli unsurlardan birisi müşteri ilişkileri yönetiminin bir alt dalı olan müşteri şikâyetlerinin iyi bir şekilde yönetilmesinden geçmektedir. Teknolojide meydana gelen gelişmeler doğrultusunda, birçok alanda olduğu gibi müşteri şikâyeti yönetiminde de teknolojiden sıklıkla faydalanılmaktadır ancak bu durum henüz istenilen seviyelere ulaşmamıştır. Bu çalışmada müşteri şikâyeti yönetimi alanına katkı sağlamak için derin öğrenmeden faydalanan özgün modeller geliştirilmiştir. Bu kapsamda, evrişimsel sinir ağı katmanı kullanılarak müşteri yorumlarının hangi şikâyet türünü ilgilendirdiğini tahmin eden bir model geliştirilmiştir. Finans alanındaki bir veri seti kullanılarak analiz edilen modelin hiper-parametreleri Bayesian optimizasyon yöntemi kullanılarak optimize edilmiştir. Farklı derinliklerde geliştirilen modellerle %85.83’lere ulaşan doğruluk oranı elde edilmiştir. Literatürde benzer veri seti ile yapılan çalışmalar incelendiğinde önerilen modelin, diğer çalışmalara göre üstün olduğu gözlemlenmiştir.Öğe HAZCILIK VE YENİLİKÇİLİK EKSENİNDE MOBİL ALIŞVERİŞLER(Sivas Cumhuriyet University, 2018) Yıldız, Selçuk Yasin; Tuna, Murat Fatih; Savaş, Nermin EkinBu çalışmada; hedonik alışveriş motivasyonları, teknoloji yenilikçiliği ve mobil uygulamalar üzerinden satın alma niyeti arasındaki ilişkilerin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Araştırma kapsamında, mobil alışveriş uygulaması kullanan 398 kişiden, yüz yüze anket uygulaması yardımıyla veriler toplanmıştır. Elde edilen verilere, faktör analizi ve korelasyon analizi yapılmıştır. Çalışma bulgularına göre; hedonik alışveriş motivasyonlarından bazılarının teknoloji yenilikçiliği ile bazılarının ise mobil uygulamalar üzerinden satın alma niyeti ile ilişkisi belirlenmiştir. Teknoloji yenilikçiliği ile mobil uygulamalar üzerinden satın alma niyeti arasında herhangi bir ilişki belirlenememiştir. Çalışma kapsamında ele alınan hedonik alışveriş motivasyonları, teknoloji yenilikçiliği ve mobil uygulamalar üzerinden satın alma niyeti duygularının birbirleriyle ilişkisinin belirlenmeye çalışılması özgün değer taşımaktadır. Araştırma sürecinde karşılaşılan kaynak ve zaman yetersizliği, bu çalışmanın kısıtını oluşturmaktadır.Öğe Kelime Temsil Yöntemlerinin Hedef Tabanlı Duygu Analizine Etkisi(2022) Polatgil, Mesut; Tuna, Murat Fatih; Kaynar, OğuzKlasik duygu analizi yöntemlerinden farklı olarak hedef tabanlı duygu analizi (HTDA), birden fazla kategorinin olduğu karmaşık yapıdaki çevrimiçi tüketici geribildirimlerini değerlendirmede daha başarılı bir performans ortaya koyabilmektedir. Nitekim bir platformda yer alan tüketici geri bildirimleri bir ürüne ilişkin birden farklı hedefe atfedilebilmektedir ve standart duygu analizleri bu geribildirimleri analiz etmede yetersiz kalmaktadır. Literatürdeki gelişmeler gözden geçirildiğinde, HDTA çalışmalarının, duygu analizine odaklanan diğer çalışmalar içinde oldukça popüler olduğu anlaşılmaktadır. SemEval ABSA-2016 yarışmasında, HTDA için 8 farklı dilde veri setleri yayınlanmış ve ekipler duygu analizi için yarışmışlardır. Yarışmada hedef terim, kategori ve duygu sınıfı tespit etmek gibi farklı alt görevler bulunmaktadır. Bu alt görevlerin içindekilerden biri, hedef terimin tespit edilmesidir. Türkçe dili için HTDA çalışmaları oldukça sınırlıdır. Farklı diller ve farklı kelime temsil yöntemleri kullanan çalışmalar vardır. SemEval Absa 2016 yarışması Türkçe veri seti için kelime temsil yöntemlerinin etkisini inceleyen çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışma, müşteri yorumlarındaki hedef terimlerin tespitinde farklı kelime temsil yöntemlerinin başarısının incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Word2Vec, Glove ve Fasttext kelime temsil yöntemleri analiz kapsamında incelenmiş ve hedef terimi en başarılı tespit edebilen yöntemin Fasttext kelime temsil yöntemi olduğu görülmüştür. Çalışmada ayrıca F-1 sınıflandırma ölçütü açısından %77 başarı oranı ile Türkçe veri seti için literatürdeki en yüksek sınıflandırma başarısı elde edilmiştir.Öğe MAPPING OF E-SPORTS SPONSORSHIPS ON PURCHASING DECISION(2024) Fidan, Üzeyir; Tuna, Murat Fatih; Deveci, Mehmet AliThe communication between companies and their target customer groups holds a significant position within modern marketing approaches. These companies employ various channels such as advertisements, mobile applications, websites, and sponsorship activities to reach their intended customer groups. This, in turn, helps in establishing and reinforcing the brand's position in the minds of the group. Thus, the purpose of this study is to analyze the impact of sponsorship activities carried out by e-sports companies on consumers' purchasing tendencies. To model consumer perceptions, the study considers variables such as purchase intention and word of mouth and employs two decision trees to map the effects of e-sports sponsorships on consumer decisions and behaviors. The results indicate a negative relationship between consumers' purchase intention and a negative sponsor image. Furthermore, the decision tree model developed for word-of-mouth communication reveals that an increase in consumers' perception of the sponsor company's sincerity positively influences their inclination to recommend the brand to others. By utilizing the decision tree algorithm, this analysis of consumer behavior in the context of sponsorship activities fills a significant gap in the literature and provides valuable insights for future endeavors.Öğe Otellere İlişkin Çevrimiçi Geribildirimlerin Makine Öğrenmesi Yöntemleriyle DuyguAnalizi(2021) Tuna, Murat Fatih; Kaynar, Oğuz; Akdoğan, Mehmet ŞükrüAmaç – Günümüzde tüketiciyi hızlı anlamanın yollarından biri, onların ürün ya da hizmetler ile ilgili geribildirimlerini hızlı ve doğru biçimde analiz etmektir. Bu anlamda geribildirimlerin içindeki duygununbilgisayar temelli tekniklerle anlaşılması izlenecek yollardan biridir. Bu çalışmada, otel müşterilerinin geribildirimlerinde gizli olan duyguların otelden aldıkları hizmete dair derecelemeleriyle örtüşme düzeyiaraştırılmıştır. Yöntem – Araştırmada kullanılan yöntem makine öğrenmesi temelli duygu analizidir. Kullanılan veriseti, çevrimiçi bir rezervasyon sitesinden web kazıma yöntemiyle çekilen ve Antalya’da yer alan 164 oteleilişkin müşteri yorumlarından oluşmaktadır. Veri setindeki yorumların müşteriler tarafından yorumlaraeklenilen beğeni dereceleri ile uyumluluğu; Lojistik Regresyon, Rastgele Orman (RF), Karar Ağacı(CART), K-En Yakın Komşu (KNN), Destek Vektör Makinaları (SVM), Doğrusal Diskriminant Analizi(LDA) ve Naïve Bayes (NB) olmak üzere yedi farklı makine öğrenme algoritmasının kullanıldığı ikiliduygu sınıflandırma yöntemi ile test edilmiştir. Test sonucunda elde edilen karmaşıklık matrislerininoluşturulmasıyla model başarım ölçütleri hesaplanmıştır. Duygu sınıflandırmasının başarıylayapılmasının yanı sıra elde edilen modellerin performansları karşılaştırılarak görselleştirilmiştir.Bulgular – Denetimli duygu sınıflandırmada kullanılan algoritmaların ortalama sınıflandırma başarısı%81,30 olarak hesaplanırken, bunların içerisinde en başarılı sonuç üreten algoritmanın Lojistik Regresyon(%87,99) olduğu anlaşılmıştır. Kullanılan yöntemler başarı sırası ile Lojistik Regresyon (%87,99), DestekVektör Makinaları (%86,84), Doğrusal Diskriminant Analizi (%86,24), Naïve Bayes (%82,66), RastgeleOrman (%82,00), Karar Ağaçları (%76,92) ve K-En Yakın Komşu (%63,91) şeklinde sıralanmıştır.Tartışma – Çalışmada uygulanan modelin, literatürle paralel olarak, otel işletmelerinin yöneticilerininhızlı, tutarlı ve maliyet etkin pazarlama kararları almalarında bir araç olarak kullanılabileceği ve otelişletmeleri adına katma değer üretilebileceği öne sürülmüştür. Çalışmanın gerek konaklamaişletmelerinin paydaşlarına gerekse bu konuda çalışma yapacak araştırmacılara destek sağlayacağıdüşünülmektedir. Dahası, bu çalışmada Türkiye’nin ya da daha küresel turizm memnuniyeti yerineAntalya ilindeki otel hizmetlerinden duyulan memnuniyet incelenmiştir. Bu çalışma, Türkiye’deki gerekfarklı minimal lokasyonlar gerekse daha büyük bölgesel incelemeler için benzer çalışmalar ilegenişletilebilecektir. Daha ileride yapılacak çalışmalarda farklı dil kütüphaneleri kullanarak da çok dilliuygulamaların gerçekleştirilebilmesi mümkün olacaktır. Ayrıca metinsel ifadelerin konaklama işletmeleriaçısından başarılı ve hızlı bir şekilde çözümlenebileceğinin kanıtlanmasının yanı sıra maliyet, zaman veişgücü kazancının oluşacağı ön görülmüştür.Öğe Otellere İlişkin Yorum Dışı Müşteri Geri Bildirimlerinin Analizi(Sivas Cumhuriyet University, 2021) Tuna, Murat Fatih; Akdoğan, Şükrü; Kaynar, OğuzMüşterilerden gelen geri bildirimlerin hızlı ve etkili biçimde değerlendirilmesi, müşterilerle uzun vadeli ilişkilerin kurulabilmesinin gerekliliklerinden biridir. Bu süreçte verimliliğin sağlanması, bilişim teknolojisinin etkin biçimde kullanılmasını zorunlu kılmaktadır. Karmaşık hizmet demetine sahip olan otel işletmeleri gerek konaklama rezervasyonu gerekse hizmet deneyimlerine ilişkin yorum ve değerlendirmeler elde edebilmek amacıyla çevrimiçi rezervasyon sitelerinden faydalanmaktadırlar. Bu çalışmada, yorum dışı müşteri verilerinden hareketle Antalya ilindeki otellere ilişkin hizmet algısının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Burada kullanılan yorum dışı veriler, müşteriler tarafından yorumlara eklenilen otel hizmet kalite kriterlerine yönelik memnuniyet ve tercihlerini belirten derecelendirmelerden ve müşteri bilgilerinden oluşmaktadır. Araştırma kapsamında toplamda 164 otele ait veri analiz edilmiştir. Araştırmadaki tüm hizmet kriterlerinde yurtdışından gelen müşterilerin, yurtiçinden gelen müşterilere göre daha memnun oldukları ortaya konulmuştur. Ayrıca konaklayanların genel memnuniyet ve hizmet memnuniyeti düzeyinin en yüksek ortalamaya sahip olduğu ayın Nisan ayı; uyku kalitesinden duyulan memnuniyetin en yüksek ortalamaya sahip olduğu ayın Aralık ve konum uygunluğundan duyulan memnuniyetin en yüksek ortalamaya sahip olduğu ayın Haziran olduğu saptanmıştır. Çevrimiçi rezervasyon sitelerinden elde edilen otel verilerinin analizi sayesinde, otel işletmelerinin yöneticilerinin hızlı, tutarlı ve maliyet etkin pazarlama kararları almalarının mümkün olabileceği düşünülmektedir.Öğe Pazarlama kapsamında coğrafi bilgi sistemleri’nin konut fiyatlarının belirlenmesinde kullanımı: Ankara ilinde bir uygulama(Cumhuriyet Üniversitesi, 2013) Tuna, Murat Fatih; Kitapcı, Olgun; Türk, TarıkPazarlama, ticari niteliği olan bir mamule, hizmete, bilgiye ya da fikre karşı mevcut ve potansiyel müşterilerin ilgisini çekme ve bu ilgiden hareketle aynı ürün tipine yönelik etkin bir talep yaratma sanatıdır. Uzun insanlık tarihindeki en temel insanî ihtiyaçlardan birisi olan barınma ihtiyacı, kentleşme sürecinde konutlanma şeklini almıştır. Aynı zamanda konutun bir yatırım aracı olarak ta düşünülen yapısı, konutların pazarlanması konusunu önemli kılmaktadır. Konut pazarlaması, beğenmeli bir mal olan konutun satışını doğrudan etkileyen iki önemli faktör bağlamında değerlendirilmek durumundadır ki, bunlar fiyat ve konumdur. Başka bir deyişle, fiyat ve konum, konut pazarlamasının etkinliğini belirleyen iki temel unsurdur. Bu çalışma, Ankara ilindeki konut fiyatlarının ve bu fiyatların konumsal dağılımlarının Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ile incelenmesini amaçlamaktadır. Bu bağlamda, Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığı sınırları içerisindeki ilçelerde (Akyurt, Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Gölbaşı, Keçiören, Mamak, Sincan, Yenimahalle) bulunan konutlara ait veriler kullanılarak kapsamlı çoklu regresyon analizi ile fiyat tahmini yapılmış ve bu verilerden yararlanılarak üretilen tematik (konusal) haritalar kullanıcıların bilgisine sunulmuştur. Tematik haritalar üretilirken konumsal ve konumsal olmayan (sözel) veriler, Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ortamında bütünleştirilmiştir. Bu çalışma; gerek gayrimenkul değerleme konusunda çalışan emlak firmalarının faydalanabileceği bir kaynak, gerekse de mevcut ya da potansiyel konut sahiplerinin konut alım ya da satımında kullanabileceği yardımcı bir araç olma özelliğini taşımaktadır. Anahtar Kelimeler: Konut Fiyatlarının Belirlenmesi, Pazarlama, Coğrafi Bilgi Sistemleri.Öğe Restoran Müşterilerinin Geri Bildirimleri Üzerinde Hedef Kategorinin Tespiti ve Hedef Tabanlı Duygu Analizi(2023) Tuna, Murat Fatih; Polatgil, Mesut; Kaynar, OğuzGünümüzde tüketicilerin ürün ve hizmetler konusunda fikir paylaşabilecekleri birçok mecra bulunmaktadır. Bu fikirler, geri bildirimin yapısı itibariyle genellikle metin formatındadır. Duygu analizi, metin tabanlı bilgi kaynaklarında son yıllarda önem kazanan bir konudur. Daha hassas bir duygu analiz türü olan Hedef Tabanlı Duygu Analizi bir cümle içerisinde hedef terim, hedef kategori ve duygu sınıfının belirlenmesi işidir. Bu çalışmada Semeval ABSA yarışmasında yarışmacılara sunulan restoran müşterilerine ait yorumlardan oluşan bir veri seti kullanılmıştır. Word2vec, Glove, Fastext ve Bert yöntemleri kullanılarak veri seti üzerinde hedef terim, hedef kategori ve duygu sınıfının belirlenmesi işlemi gerçekleştirilmiştir. Kelimeyi vektörü ile cümle vektörünün birleştirilmesi ABSA için sınıflandırma başarısını artırıp artıramayacağı hipotezi test edilmiştir. Dört farklı vektör yöntemi ile yapılan sınıflandırmada hedef terim için 0,78 F1 skoru ile Fasttext yöntemi, hedef kategori için 0,57 F1 skoru ile Fasttext ve duygu sınıfı için 0,76 F1 skoru ile Bert yöntemi en başarılı sonuçları vermiştir. Bu sonuçlar literatürde farklı veri setleri ve farklı diller için yapılan çalışmalarla kıyaslanmıştır. Sonuç olarak Fasttext ve Bert temsil yöntemlerinin hedef tabanlı Türkçe dilindeki metinlerin duygu analizinde başarılı sonuçlar verdiği tespit edilmiştir.Öğe The Effect of Coffee Chain Customers' Need to Smell on Their Taste Evaluations(Int Journal Contemporary Economics & Administrative Sciences, 2024) Tuna, Murat Fatih; Cam, SelimThis paper aims to investigate whether ambient scent in coffee chains affects the taste perceptions of customers who consume the products of those chains. The paper highlights the importance of smell in creating memorable experiences and its role in arousing customers. It also mentions the olfactory system's vital functions in warning and protection, eating behavior, and social communication. The use of ambient scent enhances the memorability of brand-related olfactory information. The paper mentions that taste evaluation involves both objective and subjective processes. Biological preferences and existing information can influence taste perceptions. Positive sensory experiences lead to positive attitudes and increased consumption, while negative experiences can have the opposite effect. The paper also emphasizes the connection between smell and taste, with smell responsible for a significant portion of our taste. The coffeehouse's ambiance and coffee scent can influence taste and consumer choices. The sample covers data collected from 578 participants via the convenience sampling method. Overall, the paper provides insights into the impact of smell and taste evaluation mediated by customer loyalty in the context of coffeehouse chains. The study is also thought to inspire future research on senses other than smell and taste in sensory marketing, thereby providing practical implications for businesses in the field.Öğe THE EFFECT OF MACROECONOMIC FACTORS ON ONLINE LABOR PLATFORM USERS: THE CASE OF TURKEY(Bandirma Onyedi Eylul University, 2023) Tuna, Murat Fatih; Karadaş, Hacı AhmetThis study examines the relationship between the online labour force and real economic factors. Since the Online labour index is one of the main determinants of the GIG economy, this study also reveals which macroeconomic variables the GIG economy is based on. The aim of the study is to determine the effect of real economic factors (unemployment, economic growth, inflation) on the count of online platform users. As a result of the econometric analysis conducted with Turkey's data set for the period of June 2017 -January 2021, it has been determined that real economic factors have a statistically significant effect on the count of online platform users. According to the results of the analysis, the increase in unemployment rate and economic growth will cause an increase in the count of online platform users, while increase in inflation will cause an opposite effect.Öğe THE JOURNEY OF THE CONSUMER IN THE DIGITALIZATION TRANSFORMATION PROCESS(Düzce Üniversitesi, 2021) Tuna, Murat FatihIncreasing consumer interaction due to the development of communication facilities has had great importance on company decisions. Digital transformation, one of these decisions, necessitated the transfer of actual business processes to digital. The central dynamic that reveals this necessity is the digitalization of the consumer. With the digitalization of the consumer, the attitudes of the companies towards the consumers and the expectations of the consumers from the companies have changed. In this context, it has been aimed to compile and examine the studies with the keywords "customer" and "consumer" in the publications on digital transformation in the WOS (Web of Science) database. In addition, the study aims to examine the qualified academic studies on the digital consumer from a conceptual perspective and reveal possible literature gaps on which future studies in this context can focus. The research results provide an overview of the studies on the digital transformation between 2010-2021. It also contributes to the literature by visualizing the role of the consumer in digital transformation.Öğe The Parallel Multi-Mediator Role of Green Brand Image And Equity in The Relationship Between Green Process Innovation and Competitive Advantage(Akademisyenler Birliği Derneği, 2022) Bozpolat, Ceylan; Tuna, Murat FatihThis study aims to reveal the parallel multi-mediator effects of green brand image and brand equity in the relationship between green process innovation and competitive advantage. For this purpose, the green process innovation project of a brand in the category of cleaning products has been evaluated. The data for the research were obtained from volunteer participants through convenience sampling method and online questionnaire. The collected data were pre-tested with explanatory and confirmatory factor analysis, and then parallel multi-mediator analysis was performed by establishing structural equation modeling to test the research hypotheses with 534 participants. According to the findings, although green process innovation has a direct positive effect on green brand image, it does not have the same effect on green brand equity. In addition, no direct relationship was observed between green process innovation and competitive advantage. Thus, green brand image and green brand equity variables played a full mediator role in this relationship. When the parallel multi-mediation roles are examined, it has been determined that green brand equity (R2=0.731) with the green process innovation premise has a stronger positive effect on competitive advantage than green brand image (R2=0.637). Although studies on the greening of brands and its reflection on behavioral intentions have increased, a limited number of theorists have investigated how green innovations in production processes have an effect on businesses gaining competitive advantage. For this reason, the current study contributes to the literature and has some implications for practitioners.Öğe The Role of In-Store Consumer Movements in Purchase Decision(2024) Tuna, Murat Fatih; Çam, SelimCustomer contact centres are one of the types of businesses that support digital operations, where goods and services are offered as a bundle of products. Through these centres, consumers can both access sub-services related to telecommunication services and purchase the technologies that will enable this access. The fact that the telecommunications sector has become a locomotive sector in many countries worldwide makes it necessary to understand customers' behaviour. At this point, it is also essential to investigate how they behave in contact centres, which are part of the holistic channel. This study examines the behaviour of store customers who visit contact centres using non-computational methods. The study also compares the observed behaviours according to demographic data and tries to understand the dynamics of the purchase decision process. In this way, the effects of shoppers' profile characteristics, in-store movements and store structure on the termination status and duration of shopping were revealed. While differences were detected according to gender, no significant differences were found according to age in the findings. Similarly, the importance of consumers' in-store movements for sales was presented. It is thought that the results obtained in the research will contribute to both customer contact centres and future research, especially the local authorities of the company where the store data is received.