Yazar "Uzun, Sultan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Lise öğrencilerinin madde bağımlılığı profilleri, madde bağımlılığından korunma konusundaki öz yeterlikleri ve önleme konusundaki görüşleri(Cumhuriyet Üniversitesi, 2017) Uzun, Sultan; Kelleci, MeralBu çalışmada Türkiye'de ve dünyada önemli bir sağlık sorunu olan madde bağımlılığının gençler arasında artması, madde kullanım yaşının ilköğretim düzeyine kadar düşmesi nedeniyle, lise öğrencilerinin madde bağımlılığı profilleri, madde bağımlılığından korunma konusundaki öz yeterlikleri ve önleme konusundaki görüşlerinin değerlendirilmesi amaçlandı. Araştırmanın evrenini Sivas İli Merkez'de bulunan 37 lisedeki 22623 öğrenci (11210 erkek, 11413 kız), örneklemini ise 911 öğrenci (485 kız, 426 erkek) oluşturdu. Araştırmanın verileri, Bilgi Formu, Ergenler İçin Madde Bağımlılığından Korunma Öz Yeterlik Ölçeği ve Madde Bağımlılığı Konusundaki Görüşleri Belirleme Anketi ile toplandı. Verilerin analizinde Frekans dağılımı, Varyans Analizi, Student's t Testi, Khi Kare testi, Korelasyon Analizi ve Lojistik Regresyon Analizi kullanıldı. Çalışmaya %53.2'si kız, %46.8'i erkek, %58.2'si 14-16 yaş grubunda olmak üzere toplam 911 öğrenci katılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin %38.7'si kendisinde veya çevresinde madde kullanımının olduğunu bildirmiştir. Kullanılan maddeler ise %32.8 sigara, %6.8 alkol, %2.1 bonzai, %1.6 bally %0.7 esrar, %0.4 ecstasy olarak bildirilmiştir. Öğrencilerin kendisinde ve çevresinde madde kullanım öyküsü olanların öz yeterlik ölçeği puan ortalaması 97.77±19.39 iken, kendisinde ve çevresinde madde kullanım öyküsü olmayanların öz yeterlik ölçeği puan ortalaması 102.24±18.51 olup, aradaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p=0.01). 17+ yaş grubundaki öğrencilerin madde kullanma riski kullanmayanlara göre 1.46 kez, hastalık öyküsü olanlarda olmayanlara göre 0.53 kez fazladır. Çalışmanın sonucunda; madde bağımlılığından korunmada öz yeterliliği düşük, 17+ yaş grubunda, herhangi bir hastalığa sahip, meslek lisesinde okuyan, parçalanmış aile yapısı olan, kendini saldırgan olarak tanımlayan, babasının eğitim düzeyi düşük, aile ilişkisi kötü, okul yaşantısından memnun olmayan ve akademik başarısı düşük olanların maddeye başlama risklerinin daha fazla olduğu saptanmıştır.Öğe PERFORMANCE OF DEEP RESIDUAL NETWORKS IN LUNG CANCER CLASSIFICATION: AN ANALYSIS ON HISTOPATHOLOGICAL IMAGES(Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2024) Yağmurcu, Merve; Uzun, Sultan; Polat, ÖzlemLung cancer is one of the most commonly seen and deadly types of cancer worldwide. Early diagnosis of this disease is crucial for prolonging life and improving treatment success. This study focuses on classifying lung cancer from histopathological images and investigates the performance of residual-based models (ResNet18, ResNet34, ResNet50, ResNet50V2, ResNet101, ResNet101V2, ResNet152, ResNet152V2) in classification. The LC25000 dataset, containing three classes—adenocarcinoma, benign, and squamous cell carcinoma—with 5000 images per class, was used. Among the tested models, ResNet18 achieved the highest classification performance with an accuracy of 99.90%. The results demonstrate that ResNet-based models perform excellently in accurately classifying complex histopathological images and highlight the potential of deep learning methods as a practical solution for lung cancer diagnosis.Öğe Substance Abuse in High School Students: Their Self Efficacy to Avoid Substance Abuse and Related Factors(YERKURE TANITIM & YAYINCILIK HIZMETLERI A S, 2018) Uzun, Sultan; Kelleci, MeralObjective: This study aimed at determining high school students' self-efficacy in the prevention of substance abuse and identifying related factors, given that substance abuse, a major health problem both in Turkey and in other countries of the world, is on the increase not only among adolescents but even among primary school students. Method The study population comprised 22,623 students (11,210 males, 11,413 females) in 37 high schools in the provincial center of Sivas. The study sample included 911 students (485 females, 426 males). The sample size was calculated using a formula for finite population sampling. The study data were collected using a Sociodemographic Characteristics Questionnaire and the Self-Efficacy for Protecting Adolescences from Substance Abuse Scale. In the data analysis, frequency distribution, variance analysis (ANOVA), Student's t test, Chi-square test, logistic regression analysis, and correlation analysis were used. Results: Of the participating students, 38.7% reported that they or people around them used a substance. The substances used were cigarettes (328%), alcohol (6.8%), bonsai (2.1%), bally (1.6%), cannabis (0.7%), and ecstasy (0.4%). The mean score on the Self-Efficacy for Protecting Adolescences from Substance Abuse Scale students who either used a substance themselves or had people around them who were substance users was 97.7 +/- 19.39, while the mean score for those who neither used a substance themselves nor had substance users in their environment was 102.24 +/- 18.51 (p=0.001). The difference between the two groups was statistically significant (p=0.001). In the prevention of substance abuse, participants who were aged 17 years or older, had any illness, studied in a vocational high school, had a broken family, defined themselves as aggressive, had parents with a low education level, had a bad relationship with their family members, were not satisfied with school life, and had low academic achievement were found to have low self-efficacy (p<0.05). This was 1.46 times higher than in subjects who were not at risk of substance use among the members of the age group 17-19. Students with a history of illness were 0.53 times more likely to use drugs than healthy participants. Conclusion: It was concluded that studies should be carried out to improve self-efficacy to prevent substance abuse among high school students, particularly among those in the at-risk group.