Turizm İşletmeciliği Bölümü Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 10 / 10
  • Öğe
    Muslim-Friendly Tourism Data Challenges: Available Resources and Deficiencies
    (2023) Baran, Züleyhan; Karaca, Şükran
    The purpose of this research is to introduce national and international data sources related to Muslim-friendly tourism and review past studies. By doing so, this research aims to highlight the importance of addressing both the strengths and weaknesses of previous research on Muslim-friendly tourism and providing recommendations to stakeholders based on the findings. The research also includes a bibliometric analysis of national and international studies conducted on Muslim-friendly tourism between 2011 and 2021. Moreover, this research aims to contribute detailed information and suggestions to researchers interested in working in this field, thus making a valuable contribution to the literature. In this research, document analysis is utilized as the primary method of data collection. The findings indicate that the concept of Muslim-friendly tourism is still evolving, and there are relatively few qualitative and quantitative studies available under this topic. Furthermore, the quality and rigor of existing studies vary significantly, with some relying on subjective and anecdotal evidence rather than robust empirical data. Despite these limitations, the existing research demonstrates that Muslim-friendly tourism can make significant contributions to the tourism industry by offering services tailored to the unique needs and preferences of Muslim travelers. Therefore, this research provides a comprehensive analysis of existing research, emphasizes the current state of Muslim-friendly tourism research, and fills an important gap by offering practical recommendations to stakeholders for enhancing and promoting Muslim-friendly tourism initiative.
  • Öğe
    Sağlık Turizminde Kent Rekabetçiliği Öncüllerinin Elmas Modeli Kullanılarak İrdelenmesi
    (2023) Öcel, Yusuf; Karaca, Şükran
    Son yıllarda Türkiye’de sağlık turizmi pazarı hızlı bir şekilde büyüyerek olgunluk seviyesine ulaşmıştır. Bu durum işletmeler arasında rekabetin yaşanmasına sebep olmaktadır. Dolayısıyla Türkiye’de sağlık turizmi yetki belgesi almış sağlık kurumlarının kent rekabetçiliği seviyelerinin incelenmesi önem arz etmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, sağlık turizminde kent rekabetçiliğinin öncüllerini belirlemeye yönelik bir inceleme yapmaktır. İkincil verilerin kullanıldığı bu çalışmada Türkiye’de iller arasında sağlık turizmi açısından kent rekabetçiliğinin öncülleri belirlenmeye çalışılmıştır. Yapılan araştırmada 55 ilde toplam 627 hastanenin sağlık turizmi yetki belgesi aldığı (22.08.2023 tarihi itibariyle) tespit edilmiştir. Ayrıca sağlık turizmi yetki belgesi almış tıp merkezi, muayenehaneler ve diğer sağlık tesisleri de bulunmaktadır. Porter’ın elmas modeli temel alınarak yapılan çalışmada, sağlık turizminde kent rekabetçiliğinde avantaj elde etmek için faktör koşullarında ulaşım altyapısı, doktor sayısı, kaplıca ve içmelerin sayısı ile doğal güzellikler; talep koşullarında turist sayısı ve alternatif turizm çeşitliliği; ilgili ve destekleyici kuruluşlar incelendiğinde hastane, muayenehane, özel tıp merkezi, yetkilendirilmiş aracı kuruluş ve diğer sağlık tesisler; firma yapısı stratejisi ve rekabet konusunda yetkilendirilmiş aracı kuruluş sayısı, hastane yatak kapasite oranı ile jenerik rekabet stratejileri uygulamaları; devlet destekleri incelendiğinde ise bölgesel teşvik uygulama düzeyinin önemli olduğu söylenebilir. Elmas modeli dikkate alındığında sonuç olarak Marmara, İç Anadolu, Ege ve Akdeniz bölgelerinin daha fazla avantaja sahip olduğu anlaşılmıştır.
  • Öğe
    Sağlık İnancının Sağlıkta Giyilebilir Teknolojileri Benimseme Niyeti Üzerine Etkisi
    (2023) Karaca, Şükran; Öcel, Yusuf
    Giyilebilir teknolojiler, kullanıcıların vücuduna takılabilen aksesuarlara dahil edilen bir elektronik teknolojidir. Teknolojik özellikleri sağlık özellikleriyle birleştiren sağlık hizmetleri giyilebilir teknoloji ürünleri, kullanıcıların sağlığına ilişkin bilgilerin gerçek zamanlı olarak izlenmesinde önemlidir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, sağlık inancı ile sağlıkta giyilebilir teknolojileri benimseme niyeti arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmanın bir diğer amacı ise, sağlık inancı ve sağlıkta giyilebilir teknolojileri benimseme niyetinin katılımcıların demografik özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğinin tespit edilmesidir. Bu doğrultuda daha önce giyilebilir teknolojik ürünleri kullanmamış 247 kişiden çevrimiçi anket tekniği ile veriler toplanmıştır. Veriler SPSS programı aracılığıyla analizlere tabi tutulmuştur. Yapılan analizler sonucunda; sağlık inancının giyilebilir teknolojileri benimseme niyeti üzerinde pozitif bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda sağlık inancının cinsiyet, yaş, eğitim ve mesleklere; sağlıkta giyilebilir teknolojileri benimseme niyetinin ise katılımcıların yaş ve eğitimlerine göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda sağlıkta giyilebilir teknolojileri kullanım niyetini arttırmaya yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.
  • Öğe
    Examining the Effects of E-Service Quality and Brand Image on E-Trust, E-Satisfaction, and E-Loyalty for Online Travel Agencies
    (2023) Karaca, Şükran; Baran, Züleyhan
    Nowadays, e-commerce is ubiquitous across various industries, encompassing the marketing of numerous products and services, including tourism services. Global travel agencies have embraced the provision of personalized customer service online. In this context, the aim of the study is to examine the effect of e-service quality and brand image for online travel agencies (OTA) on e-trust, e-satisfaction and e-loyalty. Data were collected through an online survey method from a sample of 1176 respondents. The collected data were analyzed employing confirmatory factor analysis and path analysis using the AMOS program. The findings of the conducted analyses unveiled that e-service quality exhibited a negative impact on e-trust, e-satisfaction, and e-loyalty for online travel agencies, whereas the brand image exerted a positive influence on e-trust, e-satisfaction, and e-loyalty. Consequently, it can be inferred that customer services delivered via electronic platforms should be prominently positioned in the travel market, with particular emphasis on brand image.
  • Öğe
    Gösterişçi Tüketimin Foodstagramming Davranışları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
    (2023) Kelam, Doğan; Karaca, Şükran
    Gösterişçi tüketim kişilerin sosyal statülerini ve servetlerini göstermek için bilinçli veya bilinçdışı sebeplerle pahalı ürünlerin, hizmetlerin veya etkinliklerin kamuya açık olarak tüketilmesidir. Gösterişçi tüketime yönelik bir davranış olan foodstagramming davranışları ise teknolojinin gelişimi doğrultusunda kitle iletişim araçlarında reklamlar, yemek programları ve bireysel olarak sosyal medyada yayımlanan yeme-içmeye ilişkin içerikleri ifade etmektedir. Sosyal medya üzerinden yemek fotoğrafı paylaşmak, özellikle de gidilen mekanlarda yapılan bu davranış gösterişçi tüketim eğiliminin bir parçası olarak ifade edilebilir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, gösterişçi tüketimin foodstagramming davranışları üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Çalışmanın bir diğer amacı ise; gösterişçi tüketim ve foodstagramming davranışlarının katılımcıların demografik özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğini tespit etmektir. Bu kapsamda Instagram üzerinden yemek fotoğrafı paylaşan 451 kişiden çevrimiçi anket tekniğiyle veriler elde edilmiştir. Araştırmada SPSS programı kullanılarak elde edilen veriler analizlere tabi tutulmuştur. Yapılan analizler sonucunda; gösterişçi tüketimin kendini gösterme, yemek deneyimini zenginleştirme, sosyal bağlantı kurma, sanal topluluğa dahil olma ve özel anıları hatırlama üzerinde pozitif bir etkisi olduğu belirlenmiştir. Aynı zamanda gösterişçi tüketim ve foodstagramming davranışlarının yaşa, cinsiyete, eğitim düzeyine, mesleğe ve aylık gelire göre anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmişken, medeni durumlarına göre ise anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Üçüncü Yaş Turizme Yönelik Algının Memnuniyet Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
    (2023) Karaca, Şükran; Özkan Önem, Esra; Yıldız, Muhammed
    Son yıllarda dünya genelinde 65 yaş ve üzeri kişilerin genel nüfus içerisindeki oranı hızlı bir şekilde artmaktadır. Bu yaş grubunun özellikle sezon dışı zamanlarda seyahat etmesi, turizmin tüm yıla yayılmasına ve planlarının esnekliğe açık olmasından dolayı üçüncü yaş turizminin önemi artmaktadır. Dolayısıyla üçüncü yaş turizmi, ülkelerde turizm ve sağlık sektörlerinin büyümesine önemli katkı sağlayabilecek önemli bir sektördür. Bu çalışma 65 yaş ve üzeri kişilerin üçüncü yaş turizmine yönelik algılarının destinasyon memnuniyetine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda, Türkiye'de yaşayan 65 yaş ve üzerindeki 413 katılımcıdan çevrimiçi anket yöntemiyle veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS ve AMOS programları kullanılarak analiz edilmiştir. Gerçekleştirilen analizler, kullanılan ölçeklerin geçerli ve güvenilir olduğunu göstermiştir. Verilerin normal dağılıma sahip olduğu belirlendikten sonra, yapısal eşitlik modellemesi çerçevesinde doğrulayıcı faktör analizi ve yol analizi yapılmıştır. Yapılan yol analizinden elde edilen sonuçlar, tercih ve nitelik boyutlarının memnuniyet üzerinde pozitif, tesis imkânlarının ise negatif yönde etkisi olduğunu göstermiştir. Bu bulgular doğrultusunda, üçüncü yaş turizminin potansiyelini artırmaya yönelik çeşitli öneriler ortaya konulmuştur.
  • Öğe
    Virtual Recreation Applications Analyzing Digital Tourism from the Perspective of Smart Cities
    (2023) Baran, Züleyhan; Karaca, Şükran
    The rapid development of technology in recent years has enabled the widespread use of virtual reality and augmented reality concepts in the tourism sector. These technological innovations are leading to a significant transformation in tourism and recreational activities. In this context, the aim of this study is to determine the scope of the digital recreation concept created using virtual reality and augmented reality infrastructure and to examine virtual recreation applications in digital tourism through smart cities. In line with this aim, virtual recreation applications carried out in smart cities in Turkey have been analyzed. Virtual reality and augmented reality can be effectively used in the tourism sector, particularly in the recreation field. These technological innovations enable tourists to explore destinations before travel, experience different things during travel, and revive their memories after travel. Additionally, virtual recreation activities are considered an important leisure activity that offers social and psychological benefits for tourism. However, it has been found that the current smart city applications do not yet provide sufficient application for virtual recreation activities. Existing smart city applications in Turkey provide an important opportunity for accelerating digitalization in the tourism sector. In this context, deductions have been made on virtual recreation activities concerning the basic features of smart city applications. As a result, virtual reality and augmented realitytechnologies have a significant impact on the tourism sector. Virtual recreation applications in digital tourism through smart cities can play an important role in accelerating digitalization in the tourism sector. Therefore, effective use of these technologies by stakeholders in the tourism sector and integration of smart city applications into the digitalization process of the tourism sector are crucial.
  • Öğe
    Termal Turizme Yönelik Deneyimleme Kalitesinin Müşteri Güveni ve Tavsiye Etme Niyetine Etkisinin İncelenmesi
    (Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 2023) Karaca, Şükran; Özkan Önem, Esra; Yıldız, Muhammed
    Tarihi çok eski zamanlarda kaplıca ziyaretlerine kadar dayanan termal turizm, sağlığı geliştirme amacıyla yapılan bir turizm çeşididir. Termal turizm kapsamında doğal kaynaklardan elde edilen, rahatlatıcı ve dinlendirici etkisi olan termal sular ve çamurlar çeşitli hastalıkların tedavi edilmesinde destekleyici olarak kullanılmaktadır. Türkiye, ekonomik anlamda önemli bir sektör olan termal turizm açısından yüksek bir potansiyele sahiptir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, termal turizme yönelik deneyimleme kalitesinin müşteri güveni ve tavsiye etme niyetine etkisinin incelenmesidir. Bu kapsamda Türkiye’de yaşayan 18 yaş ve üzeri daha önce termal tatile gitmiş 563 kişiden çevrimiçi anket tekniği ile veriler elde edilmiştir. Tanımlayıcı bulgular elde edildikten sonra normal dağılım analizleri yapılmıştır. Ardından deneyimleme kalitesinin müşteri güveni ve tavsiye etme niyeti üzerine etkisini test etmek için yapısal eşitlik modellemesi kapsamında doğrulayıcı faktör analizi ve yol analizi yapılmıştır. Yapılan analizlerde; deneyimleme kalitesi boyutlarından etkileşim kalitesi, sonuç kalitesi ve eğlence deneyiminin müşteri güvenini pozitif; fiziksel çevre kalitesini müşteri güvenini negatif, eğlence deneyimi ve müşteri güveninin tavsiye etme niyetini pozitif etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar ışığında termal turizmin potansiyelinin artırılmasına yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
  • Öğe
    Türkiye’de Medikal Turizm Potansiyeline Yönelik Algının Davranışsal Niyete Etkisinin İncelenmesi
    (2023) Karaca, Şükran; Özkan Önem, Esra; Yıldız, Muhammed
    Medikal turizm sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla, bireylerin ulusal ve uluslararası seyahatlerini kapsamaktadır. Bu turizm çeşidi tüm dünyada artan bir ivmeyle gerek ülkelerin gerekse bireylerin ilgisini çekmeye devam etmektedir. Ciddi yatırımlara ihtiyaç duyulan medikal turizm sektöründe etkin bir faktör olabilmek için kaliteli bir hizmeti uygun fiyatlarla sunabilmek gerekmektedir. Ayrıca sahip olunan potansiyel ile ilgili tanıtım çalışmalarına önem verilmelidir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, Türkiye’ de medikal turizm potansiyeline yönelik algının davranışsal niyete etkisinin incelenmesidir. Bu kapsamda Türkiye’de yaşayan 18 yaş ve üzeri 540 kişiden çevrimiçi anket tekniği ile veriler elde edilmiştir. Verilerin analizinde yapısal eşitlik modellemesi kapsamında doğrulayıcı faktör analizi ve yol analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; Türkiye’de medikal turizme yönelik çekicilik ve imkân algısının davranışsal niyet üzerinde pozitif bir etkisi varken yeterlilik algısının davranışsal niyet üzerinde negatif bir etkisi olduğu görülmüştür. Elde edilen bu sonuçlar doğrultusunda medikal turizmin potansiyelini artırmaya yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
  • Öğe
    Ulusal Kültürün Destinasyon İmajı Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi: Antalya Belek Örneği
    (Erciyes Akademi, 2023) Karanfil, Serkan; Karaca, Şükran
    Destinasyon; ulaşım, yeme-içme, dinlence-eğlence mekânları, park, müze, ören yeri, konaklama tesisleri, sanat vb. olanakları barındırması bakımından önem arz eden, konukları kendisine çekecek somut veya soyut nitelikte bir veya birden çok özellik taşıyan bir yer olarak ifade edilebilir. Destinasyon imajı ise, turistlerin destinasyona yönelik düşüncelerini, algılarını ve duygularını ifade eden sübjektif bir kavramdır. Destinasyon imajı destinasyonun sahip olduğu özelliklerine yönelik turistlerin algı ve tutumları sonucunda oluşmaktadır. Farklı kültürlere sahip bireyler arası etkileşimlerin artmasının yanı sıra küreselleşme sürecinin devam etmesi ile farklı kültürel grupların bakış açılarının, kültürel değerlere dayanarak anlaşılması daha değerli hale gelmiştir. Farklı ülkelerden gelen turistlerin ulaşım araçları, otel seçimleri, seyahat düzenlemeleri ve tarzları ile turistik aktivite tercihlerinde farklılıklar gözlenmektedir. Bir destinasyonu farklı ülkelerden gelerek ziyaret eden turistler benzer deneyimler yaşamalarına rağmen birbirinden farklı algılamalara sahip olabilmektedirler. Farklı kültürlerdeki turistlerin destinasyon imajlarına yönelik düşüncelerin incelenmesi, farklılıkların belirlenmesi ve sonuçların ortaya konması turizm işletmelerinin gereken adımları atabilmesi için önem taşımaktadır. Bu bağlamda çalışmanın amacı, ulusal kültürün destinasyon imajı üzerindeki etkisini incelemektir. Bu kapsamda Antalya/Belek destinasyonunu tercih eden farklı kültürdeki 411 yerli ve yabancı turistten yüz yüze anket tekniğiyle veriler elde edilmiştir. Araştırmada AMOS ve SPSS programları kullanılarak elde edilen veriler analizlere tabi tutulmuştur. Yapılan analizler sonucunda; güç mesafesi ve belirsizlikten kaçınma boyutunun hem bilişsel hem de duygusal imaj üzerinde pozitif bir etkisi olduğu belirlenmiştir. Turistlerin milliyetlerine göre ulusal kültürün ve destinasyon imajının farklılık gösterdiği tespit edilirken, destinasyona yönelik genel memnuniyet düzeyinin milliyetlere göre farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda turizm paydaşlarına önerilerde bulunulmuştur.