Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Bildiri / Sunu / Poster / Proje Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 4 / 4
  • Öğe
    Blockbuster: A New Perspective on Popularity-bias in Recommender Systems
    (IEEE, Ekim, 2021) Yalcin, Emre
    Collaborative filtering algorithms unwittingly produce ranked lists where a few popular items are recommended too frequently while the remaining vast amount of items get not deserved attention, also referred to as the popularity bias problem. Nevertheless, when investigating popularity bias issues in recommendations, the literature commonly estimates the popularity of the items only based on the number of ratings they have received by disregarding their magnitudes. In this study, we evaluate this problem from a different perspective by evaluating the popularity and liking-degree of the items at the same time. To this end, we first develop a method describing the blockbuster items that are both popular and strongly desired by users and propose a helpful metric that measures the potential biases of collaborative filtering algorithms towards such blockbuster items in their produced ranking-based recommendations correctly. The conducted broad set of experiments demonstrate that two popular real-world datasets are highly imbalanced towards blockbuster items. Also, most prominent collaborative algorithms, especially matrix factorization-based SVD and SVD++, lead to an undesirable bias in their recommendations towards blockbuster items.
  • Öğe
    Inncreawatch Distilled Water Monitoring System
    (KOSGEB, 2021-2023) Gürkahraman, Kali
    Inncreawatch Su Takip Sistemi web arayüzü üzerinden tıbbi su arıtma cihazlarının uzaktan izlenmesini ve kontrol edilmesini sağlamayı öngören bir sistemdir. Sistemin temel amacı, tıbbi su arıtma cihazlarının iletkenlik ve sıcaklık su tüketim miktarı gibi değerlerinin belirli aralıklarla veya anlık olarak uzaktan takibini sağlamak, ayrıca cihazlar üzerinden elde edilen veriler sayesinde cihazların filtre değişim sürelerini tahmin etmek, arıza veya belirli sınır değerleri dışında çalışmasını durumunda ise yetkili personeli bilgilendirmek gibi işlevleri yerine getirmektedir.
  • Öğe
    InncreaWatch
    (27.05.2023) Ünsal, Emre; Yelkuvan, Ahmet Fırat
    Laboratuvar analizlerinde kullanılan en önemli reaktiflerden bir tanesi saflaştırılmış (utra-saf) su'dur. Bu cihazlarının birincil sarf maddesi olan ultra saf suyun kalitesi, gerçekleştirilen laboratuvar analizin doğruluğuna 90% oranında etki etmektedir. Söz konusu yapılan herhangi bir tıbbi veya kimyevi testin doğruluğu kullanılan saf su kalitesine yüksek oranda bağımlılık göstermektedir. En yoğun sarfiyat ise hastanelerin; Hemodiyaliz birimleri, Biyokimya, Hormon, Elisa, İdrar, Patoloji laboratuvarlarında, üniversitelerin araştırma laboratuvarlarında ve fabrikalara ait test laboratuvarlarında tüketilmektedir. Bu proje kapsamında laboratuvarlar ve diyaliz merkezleri içerisinde bulunan su arıtma cihazlarının, iletkenlik, sıcaklık, anlık kullanım miktarı gibi parametrelerin uzaktan takip ve denetimini sağlamak amacıyla bütünleşik bir gömülü sistem cihazı ve cihaz ile entegre olarak çalışacak bir yazılım platformu geniş bir coğrafi sahada kullanılabilecek şekilde firmamız tarafından yerli imkânlar ile geliştirilmesi öncelikli hedefimizdir.
  • Öğe
    Classification of Customer Demands by Organizational Workflows [Müsteri Taleplerinin Organizasyonel Is Akislarina Uygun Siniflandirilmasi]
    (Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2019) Arslan H.; Kaynar O.; Şahin S.
    Corporate firms that aim to be permanent in the long term should not lose existing customers and need to win new customers. The increase in the number of firms offering similar services also increases the alternatives for customers. For this reason, there is no guarantee of long-term working with a customer. It has become compulsory to manage customer demands for companies that are in a highly competitive environment. In order to be able to sustain customer loyalty in the long term, they should better recognize them and provide quick returns to their demands. Firms are using help desk applications to manage these demands. Help desk applications are systems that aim to provide information and support to customers or end users about firms' services. In this study, customer demands were analyzed using text mining and machine learning algorithms and classified according to organizational workflow. The data sets used in the study and customer demands were obtained from help desk belonging to Detaysoft which offers live support to over 300 customers. © 2018 IEEE.