Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi
DSpace@Cumhuriyet, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

Güncel Gönderiler
Uzaktan Algılamanın Temel Kavramları ve Jeoloji'deki Uygulama Alanları
(TMMOB, 1998) Kavak, Kaan Şevki
Son 25-30 yıl içerisinde çok hızlı bir gelişim gösteren uzaktan algılama tekniği (remote sensing), içinde haritacılık, şehir ve bölge planlama, tarım, hidroloji, ormancılık ve çevrenin de sayılabileceği birçok uygulama ve bilim dalının yanında jeolojiyle uğraşan araştırıcılar için de bir çekim merkezi haline gelmiştir. Özellikle, şimdiki adıyla Landsat serisi uyduların ilki olan ve 1972 yılında uzaya fırlatılan ERTS I (Earth Resources Technology Satellite I) adlı uydunun çok kısa süreler içerisinde çok geniş alanları kapsayan bölgelerden topladığı bilgilerin niteliği ve belirli peryotlarla tekrarlanabilirliği jeologları büyülemiştir.
Jeoloji' nin büyük çapta gözleme dayanan bir bilim dalı olması yadsınamaz bir gerçektir. Sahada gözlem yapan bir jeologun, gözlerini kendisini ilgilendiren yeryüzü özellikleriyle etkileşimde bulundurması bir anlamda uzaktan algılamanın temel mantığıyla da uyuşur. İnsan gözünün algılayabildiği aralık olan ve elektromanyetik spektrumun yakın kızıl ötesi (near infrared) ve mor ötesi (ultra violet) bölgeleri arasına düşen görünür (visible) bölgede (0.40-0.67 m) cisimlerin boyutu, dokusu, üç boyuttaki şekli ve yeri hakkında bilgi edinmek mümkündür. Bunun yanında uzaktan algılama, elektromanyetik spektrumun insan gözünün algılayamayacağı diğer bölümlerinde de çok önemli uygulama alanlarına sahiptir.
Bu makalede, konuyla çok yakından ilişkiler içinde olan ve birlikte düşünülmesi gereken karışık matematiksel, kimyasal ve fiziksel ilişkilere yer verilmeden uzaktan algılamanın temel kavramları ve jeolojik anlamdaki uygulamaları özet bir şekilde verilmeye çalışılacaktır.
Late Cenozoic stress states around the Bolu Basin along the North Anatolian Fault, NW Turkey
(Elsevier, 2008)
This study defines the Late Cenozoic stress regimes acting around the Bolu Basin along the North Ana-
tolian Fault in northwestern Turkey. The inferred regional stress regime, obtained from the inversion of
measured fault-slip vectors as well as focal mechanism solutions, is significant and induces the right-
lateral displacement of the North Anatolian Fault. The field observations have also revealed extensional
structures in and around the Bolu Basin. These extensional structures can be interpreted as either a local
effect of the regional transtensional stress regime or as the result of the interaction of the fault geometries
of the dextral Duzce Fault and the southern escarpment of the North Anatolian Fault, bordering the Bolu
Basin in the north and in the south, respectively.
The inversion of slip vectors measured on fault planes indicates that a strike-slip stress regime with
consistent NW- and NE-trending Hmax ( 1) and Hmin ( 3) axes is dominant. Stress ratio (R) values provided
by inversion of slip vectors measured on both major and minor faults and field observations show sig-
nificant variations of principal stress magnitudes within the strike-slip stress regime resulting in older
transpression to younger transtension. These two stress states, producing dextral displacement along NAF,
are coaxial with a consistent NE-trending 3 axis. The earthquake focal mechanism inversions confirm
that the transtensional stress regime has continued into recent times, having identical horizontal stress
axis directions, characterized by NW and NE-trending 1 and 3 axes, respectively. A locally consistent
NE-trending extensional, normal faulting regime is also seen in the Bolu Basin. The stress-tensor change
within the strike-slip stress regime can be explained by variations in horizontal stress magnitudes that
probably occurred in Quaternary times as a result of the westward extrusion of the Anatolian block.
Geology of the Central Sivas Basin (Turkey)
(2019)
This paper presents a revised geological map at the 1/50,000 scale of the Central Sivas Basin
together with a synthetic stratigraphic chart and cross-sections. The map covers an area of
approximately 9840 km² within the Eastern Anatolian orogen. The structure of the studied
area is dominated by three major tectonic domains: (i) to the south, a north-verging thrust
wedge involving Maastrichtian – Eocene sediments deposited onto an ophiolitic basement,
(ii) in the center an Oligo-Miocene domain shaped by salt tectonics detached above the
thrust wedge, along a late Eocene salt layer, and, (iii) to the north the Pliocene depocenter
onlapping onto the Kırşehir basement. The central halokinetic domain exhibits two
generations of minibasins (respectively, early Oligocene and late Oligocene to late Miocene),
separated by an evaporite canopy. The map includes new stratigraphic correlations for the
pre-salt stratigraphy and improve the comprehension of the southern fold-and-thrust-belt.
Geochemical characteristics of ophiolitic rocks from the southern margin of the Sivas basin and their implications for the Inner Tauride Ocean, Central- Eastern Turkey
(2017)
Number of dismembered ophiolite bodies crop out between Sivas and Malatya on the top of the
Eastern Tauride platform in the central-eastern Turkey. One of which at the southern margin of
the Sivas basin in the Tecer Mountain area comprises melange and the lower part of an oceanic
lithospheric section on top of the Tauride platform. The mantle tectonites are characterized by
variably serpentinized harzburgites and dunites, and are intruded by numerous isolated dykes.
The gabbroic cumulates consist of olivine gabbro, gabbro and gabbronorite. The major and
trace element geochemistry of the mafic cumulate rocks suggests that the primary magma
was compositionally similar to those observed in modern island-arc tholeiitic sequences. The
isolated dykes are exclusively basaltic in composition and display geochemically two distinct
subgroups: Group I is represented by high TiO 2 (.87–1.47 wt.%) and other incompatible elements,
whereas Group II is characterized by low TiO 2 (.36–.66 wt.%) and other incompatible elements.
The Group I isolated diabase dykes have flat to slightly LREE-depleted profiles (La/Yb N = .32–.79),
whereas the Group II isolated diabase dykes are more depleted in general and have a LREE-
depleted character (La/Yb N = .19–.49). This suggests that the isolated dykes were derived from
an island arc tholeiitic magma (Nb/Y = .02–.05) with different degrees of partial melting (Group
II > Group I) and relatively high oxygen fugacity in intra-oceanic subduction zone. The ophiolitic
rocks in the study area may well be compared with the Divriği ophiolite to the southeast. All the
evidence suggests that the isolated dykes in the Tecer Mountain area differ from the alkaline
isolated dykes cutting the Divriği ophiolite. Since the late stage dykes (~76 Ma) in the Divriği area
are alkaline, the tholeiitic isolated dykes in the present study should have been emplaced prior
to the alkaline dykes during Late Cretaceous SSZ-spreading (~90 Ma) within the Inner Tauride
Ocean.
Genel Matematik
(Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 1999)
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi ve Meslek Yüksek Okullarında birkaç yıldan beri, daha önce de Mühendislik Fakültelerinde okuttuğum, Genel Matematik derslerinde öğrencilerimin dersi yazarken dinleyemediklerini, derste bütün çabalarını not tutmak için harcadıklarını ve hem dinleyip hem de yazdıklarında anlayamadıklarına dair şikayetlerini duydum. Oysa öğrencilerin matematik dersinin büyük bir kısmını derste anlamaları gerekir. Derste hocanın anlattığı bir konuyu anlayamayan bir öğrencinin daha sonra tek başına çalışarak anlaması oldukça zordur. Matematik dersiyle ilgili piyasada mevcut kitapların bir kısmı, teori ve matematiksel ispatları fazla olan bilhassa Matematik Bölümü öğrencilerine yönelik hazırlanmış, bir kısmı ise belli konulara ağırlık verilip bazı konulara hiç - değinilmeyen kitaplardır. Bu nedenlerle, öğrencilerimin ve bazı meslektaşlarımın da teşvikleriyle elimdeki ders notlarımı bir kitap haline getirmeye karar verdim. Böylece öğrenciler not tutmadan konuları kitaptan takip ederek dersi dinleme imkanına kavuşmuş olacaklardır.