Ümmîlik Kavramı ve Hz. Muhammed’in Ümmîliği Meselesi
Abstract
Ümmîlik kavramının kaynağı ve anlamı hakkında geçmişten günümüze ilim adamları arasında farklı anlayış ve kanaatler var olagelmiştir. Bu farklı anlayış ve kanaatler dikkatle incelendiği zaman ilim adamlarının kendi görüşlerini ispata çalışırken karşıt görüşte olanların delillerinin bir kısmını görmezden geldiği müşahede edilmektedir.
Tarih boyunca yapılan bu tartışmalar okuyucuyu bu konuda gerçeklere götürmekten daha çok ilim adamları arasında kıvrak zekâ ve hitabet gücü gösterisi şeklinde tezahür etmiştir.
Hz. Muhammed (as.)’ın ümmî olduğu ilim adamları arasında neredeyse tartışmasız kabul edilen bir durumdur. Bu konudaki tartışma daha çok “Ümmî” kavramının içeriği hakkındadır. Kimi ilim adamlarına göre ümmîlik okuma yazma bilmemek anlamına gelirken kimine göre Mekke’li olmak, kimine göre ise Arap milletine ait olmak anlamındadır. Hatta ümmîliğe bu anlamlar dışında çok daha farklı anlamlar yükleyen yazarlar da mevcuttur.
Hem Ehli Sünnet hem Şia hem de günümüz dünyası ilim ve fikir adamları da kendi aralarında bu konuda tek bir anlayış etrafında birleşememişlerdir. Her grup içinde birbirinden farklı düşünen ilim ve fikir adamları bulunmaktadır.
İlim adamları duygusal yorumlar yapmaktan çok eldeki delillere bağlı kalarak görüş ileri sürmelidirler. Bu kriterle bakıldığında Hz. Muhammed’in ümmîliğinin okuma yazma bilmemek anlamına geldiğini düşünen ilim adamlarının delillerinin, okuma yazma bildiğini ileri sürenlerin delillerine göre daha sağlam ve daha çok olduğu bir hakikat olarak orta yerde durmaktadır. There have been different understandings and opinions among scholars about
the source and meaning of the “Ummi concept” from the past to the present. When
these different perspectives and opinions are examined carefully, it is observed that
the scholars ignored some of the evidence of the opposing viewers while trying to
prove their views.
These debates throughout history have been shown as a demonstration of
wise intelligence and rhetoric among scholars, rather than bringing the reader to
reality.
Being ummi of The Prophet Muhammad aleyhisselam is a situation that is
almost undisputed among scientists. The discussion on this issue is mostly about the
content of the concept of “ummi”. According to some scholars, “ummi” means
illiteracy, while others refer being from Mekke, and to others it belongs to the Arab
nation. Even, there are some writers who have given much more different meanings
to “ummi” than to these meanings.
Both Ehli Sunnah and Shia, scholars of the modern world, could not unite
around a single understanding among themselves. In each group there are people
who think differently.
Scholars , rather than making emotional interpretations, should adhere to the
evidence at hand. looking at this criterion, the scientific evidence of the Prophet
Muhammad’s ummi on illiteracy stands out in the middle as a fact that the proofs of
the scholars are more robust than the scholars who claim he could read and write.