Müşterilerin Katılım Bankalarını Tercih Etme Sebeplerinin İncelenmesi: Sivas İli Örneği
Abstract
Bankalar, farklı türde mali ve sosyal hizmetleri yerine getirmekle birlikte
dinamik yapıda para ve kredi ticareti yapan, kuruluşlardır. Ancak bu faaliyetler faiz
ile birlikte yürütülmektedir. Katılım bankacılığı sektörü ise hem alternatif bir
bankacılık sistemi hem de mevcut bankacılık sistemini yapmaktadır. Katılım
bankaların temel faaliyetleri, konvansiyonel bankalardan farklı bir şekilde
yatırımcıdan fon toplamak ve bu fonları piyasaya aktarmak suretiyle mali aracılık
yapmaktır.
Bu çalışmanın birinci bölümünde, banka kavramının tanımı ve türleri
anlatılmış, günümüz bankacılık sektörünün faaliyet alanları ve bankacılık işlevleri
üzerinde durulmuştur. İkinci bölümünde, katılım bankacılığı diğer adıyla İslami
veya faizsiz bankacılık kavramının tanımı, ortaya çıkış sebepleri, tarihsel gelişimi,
işleyiş biçimi ve ekonomiye katkıları ele alınmıştır. Ayrıca uygulama katılım
bankalarının müşterilerine yönelik olduğundan, müşteri kavramının tanımı ve
müşteri memnuniyeti kısaca anlatılmıştır.
2018 yılı Haziran ve Temmuz aylarında Sivas ilindeki Katılım bankalarının
müşterilerine anket yapılmış ve elde edilen verilerin analizleri, SPSS 24 proğramında
yapılmıştır. “Müşterilerin Katılım Bankalarını Tercih Etme Sebeplerinin
İncelenmesi: Sivas İli Örneği” adlı bu çalışma, katılım bankalarında; Fiziki Koşullar,
Personel Yaklaşımı, Çalışma Disiplini, Müşteri Memnuniyeti, Sanal Bankacılık
Hizmetleri ve Dini Hassasiyet konuları araştırılmıştır. Bu araştımada müşterilerin;
yaş, meslek, medeni durum, gelir düzeyi, cinsiyet, eğitim durumu ve müşterilik yılı
göz ününde bulundurularak kıyaslama ve karşılaştırma yapılmıştır.
Sivas ilinde yapılan bu çalışmada deneklere yönetilen ifadelere katılım
düzeylerinin katılıyoruma yakın olduğu tespit edilmiştir. The banks are the institutions that dynamically do business with currency and
loan along with performing diferent kinds of financial and social services. However,
these activities are conducted with interest. Participation bank sector do both an
alternative banking system and existing banking system. The basic activities of
Participation banks are to allocate funds from investors differently from the
conventional banks and to financially arbitrate by transfering these fonds to the
market.
In the first part of the current study, the definition of bank concept and types
were expressed and the areas of the activity of today’s banking sector and banking
functions were highlighted. In the second part, the definition of Participation banking
concept alias İslamic and interest-free banking, the reasons for occurence, historical
development, working principle and the contribution to the economy were discussed.
Moreover, because the implementation is for the Particiation banks’ customers, the
definition of customer concept and customer satisfaction were sketched out.
Participation banks’ customers in Sivas province were surveyed in the months
of June and July in 2018 and the data was analyzed by using of SPSS 24. In this
study called “Investigation of Customers' Participation Banks Preferences: Sivas
Province Sample”, the issues of physical conditions, staff attitude, working
principle, customer satisfaction, virtual banking services, and religious sensibility
were explored in the Participation banks. In the current study, the comparison were
made by taking into consideration of the customers’ age, occupation, marital status,
level of income, gender, educational back ground and the year of using the bank.
In this study conducted in Sivas province, it was found that participation level
of the expressions directed to the subjects was close to the ‘Agree’.