Bireylerin Kariyer Seçimlerini Belirlemede Etki Eden Faktörlerin Cinsiyet Faktörü İle İlişkisinin Araştırılması
Abstract
Bu çalışmada bireylerin kariyer seçiminde etkilendikleri faktörler tespit
edilerek beraberinde bireylerin idari yönetimde görev alıp yükselmelerinde cinsiyet
faktörüne göre gösterdikleri farklılıklar, öğretmenlik mesleği üzerinden
araştırılmıştır.
Araştırmanın evreni Sivas ili Okullar Bölgesindeki lise ve dengi 8 okulda
görevli 376 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada Cronbach’s Alfa Katsayısı,
frekans ve yüzde dağılımı, Kolmogorov-Simirnov Z Testi, Ki-Kare Testi, Mann-
Whitney U Testi, Spearman Korelasyon analizi yapılmıştır.
Araştırma, çalışmaya konu olan iki ana kütleden alınacak örneklemlerin
birbirinden bağımsız gözlenen değişkenler açısından incelendiğinde nonparametrik
ölçek dağılımı elde edildiğinden Kolmogorov-Simirnov Z Testi uygulanmıştır.
Araştırmadaki ölçekler arasında cinsiyet faktörüne göre anlamlı farklılıklar olup
olmadığı araştırılmıştır. Bu doğrultuda demografik özellikler, kişisel bilgiler, aile
fertleri ve sosyal çevre aktörleri vd. ile cinsiyet faktörü arasındaki farklılığa ilişkin
Ki- Kare Testi uygulanmıştır. Araştırmaya konu olan ölçeklerin aralarında anlamlı
farklar olduğu tespit edilmiştir. Eğitim durumunun ve idari görevde yükselme
etkisinin cinsiyet faktörü ile aralarında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Kariyer
seçimini belirleyen faktör ölçekleri ortalamalarının cinsiyet faktörüne göre
aralarındaki farkı belirlemek için Mann-Whitney U Testi uygulanmıştır. Bu
doğrultuda eğitim kurumları faktör ölçeği ile cinsiyet faktörü arasında anlamlı bir
fark tespit edilmiştir. Bunun dışındaki diğer faktörlerde anlamlı bir farka
rastlanılmamıştır. Bireylerin kariyer seçimini belirleyen faktörlerin ölçekleri
arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla spearman korelasyon analizi yapılmıştır.
Faktörler arasında pozitif yönde ve zayıf bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. In this research, the factors the individuals affected are in career choice
identified and also the differences they show according to gender factor in
participating and promoting at administrative management were researched through
teaching profession.
The research universe consists of 376 people from 8 high school and
equivalent in Schools District in Sivas. In the research, Cronbach’s Alpha
Coefficient, frequency and percentage distribution, Kolmogorov-Simirnov Z Test,
Chi-Square Test, Mann- Whitney U Test and Spearman Correlation Analysis were
carried out.
The research was carried out with the Kolmogorov-Simirnov Z test because
the nonparametric scale distribution was obtained when the samples taken from the
two main masses were examined in terms of independent variables. Whether there
are differences or not among the scales in the research according to gender factor
was researched. In this respect, the chi-square test was carried out. Significant
differences were observed between the scales of the study. No significant difference
was found between the gender and the educational background and the effect of
promoting at administrative management. To test the difference between factor
scales averages that determine the career choice and gender factor Mann-Whitney U
Test was carried-out, but no significant difference found except the difference
between educational institutions factor scales and gender factor. The Spearman
Correlation Analysis was carried out to examine the relation among the factors scales
that affect the person’s career choice and it was concluded that there is a positive and
weak relation among those factors.