dc.contributor.advisor | Erdayı, Ahmet Utku | |
dc.contributor.author | Kulaksız, Burak | |
dc.date.accessioned | 2020-02-27T06:14:18Z | |
dc.date.available | 2020-02-27T06:14:18Z | |
dc.date.issued | 2019 | tr |
dc.date.submitted | 2019-05-31 | |
dc.identifier.other | X, 145 sayfa | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12418/12245 | |
dc.description.abstract | Mobbing, çalışma hayatında bir veya daha fazla kişiye yönelik düzenli ve
düşmanca bir şekilde gerçekleştirilen, çalışanı görmezden gelme, aşağılama,
haklarını ihlal eden davranışlarda bulunarak onu işyerinden uzaklaştırma amacı
taşıyan bir terimdir.Farklı kültürlerde kendine yer edinen ve sektörel fark
gözetmeksizin varlığını kızışan rekabet ortamı ile beraber her geçen gün daha
fazla hissettirmeye başlayarak, evrensel bir olgu olma özelliğine sahip olan
mobbing, ülkemizde kavramsallaşmaya başladığı 2000’li yıllardan bu yana
aslında sıkça konuşulan fakat tam olarak anlaşılamayan bir olgudur. İş yaşamında
sıkça karşılaşılan ve herkesi ilgilendiren mobbing, mağduru fiziksel ve ruhsal
açıdan etkileyebilmekte; verimlilik düşüşüne, işten ayılmalara, hatta intihara kadar
gidebilen sonuçlara neden olabilmektedir. Bu sebeple gerek mağdurları, gerek
örgütleri, gerekse toplumu olumsuz şekilde etkileyen bir hastalık olarak
nitelendirilebilir. Ancak çalışanların özellikle işlerini kaybetmemek adına
mobbinge maruz kaldıklarını gizlemeleri, bu hastalığın etkilerinin tam olarak
ortaya çıkmasını güçleştirmektedir.
Sektörel bazda yapılan araştırmalara göre, mobbingin sıklıkla bankacılık
ve finans sektöründe ortaya çıktığı belirtilmektedir. Bu nedenle örneklemini Sivas
ilinde faaliyet gösteren özel sermayeli banka çalışanlarının oluşturduğu
çalışmanın amacı, sektör çalışanlarına yönelik mobbing eylemleri ve oluşumu, bu
eylemlerin yönü ve nedenlerinin tespit edilmesi, ne tür sonuçlar doğurduğunun
nitel verilerle ortaya çıkarılarak sunulmasıdır. Bu amaçla çalışmanın ilk iki
bölümünde mobbingin kavramsal çerçevesi, mücadele yolları ve hukuki boyutu
incelenmiştir. Üçüncü bölümde ise bankacılık sektörü çalışanlarına yönelik bir
uygulama yer almaktadır. Nitel bir çalışma olan araştırmada derinlemesine
görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularından çıkan sonuç ise
çalışanların çoğunun mobbing olgusundan haberdar oldukları ve bu tip
davranışlara maruz kaldıkları fakat işlerini kaybetme düşüncesiyle tepki
göstermedikleri ve mücadele yollarına başvurmadıkları yönündedir. | tr |
dc.description.abstract | Mobbing is a termthat is carriedout in a regular and hostilemanner to one
or more people in the work life, ignoring the employee, humiliating them, aiming
to remove him / her from the workplace by violating his / her rights.Mobbing,
which has become a universal phenomenon, starting to make itself feel more and
more with the competitive environment that takes its place in different cultures
and with its competitive environment without any difference in the sector, is a
phenomenon that is actually frequently spoken but not fully understood since the
2000s when it started to conceptualize in our country. Mobbing, which is
frequently encountered in business life and that interests everyone, can affect the
victim physically and psychologically; it can lead to a decrease in productivity,
leaving work, or even suicide. For this reason, it can be defined as a disease which
affects both the victims, the organizations and the society negatively. However,
the fact that employees hide mobbing in order not to lose their jobs makes it
difficult for the effects of this disease to emerge.
According to researches carried out on a sectoral basis, it is stated that
mobbing often occurs in banking and finance sector. For this reason, the aim of
the study, which is composed of private banks, which are active in the province of
Sivas, is the mobbing activities and the formation of the mobbing activities for the
employees of the sector, the determination of the causes and causes of the
seactions, and the presentation of there sults with the qualitative data. For this
purpose, the conceptual framework of mobbing, the ways of struggle and its legal
dimension were examined in the first two parts of the study.In the third section,
there is an application for the employees of the banking sector.In there search
which is a qualitative study, in-depth interview method wasused.There sults of the
study's findings are that most of the employees are aware of the phenomenon of
mobbing and are exposed to such behaviors, but they do not react with the thought
of losing their jobs and do not resort to ways of fighting. | tr |
dc.language.iso | tur | tr |
dc.publisher | Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr |
dc.subject | Mobbing | tr |
dc.subject | Psikolojik Taciz | tr |
dc.subject | Psikolojik Şiddet | tr |
dc.subject | Duygusal Taciz | tr |
dc.subject | Yıldırma | tr |
dc.subject | İşyerinde Zorbalık | tr |
dc.title | İşyerinde Psikolojik Taciz (Mobbing): Bankacılık Sektöründe Niteliksel Bir Alan Araştırması | tr |
dc.type | masterThesis | tr |
dc.contributor.department | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr |
dc.relation.publicationcategory | Tez | tr |