Trt Repertuvarında Bulunan Sivas Türkülerinin Makam-Ayak, Tür Ve Usul Yönünden İncelenmesi
Abstract
Bu çalışma, TRT repertuvarındaki Sivas türkülerinin makam-ayak, usul-tür
incelemesini içermektedir. Sivas, Türkiye’nin yöre bazında en yüksek Türkü
üretiminin yapıldığı illerden biridir. Bu bağlamda çalışmada Türk Halk Müziğinin
genel özellikleri, makam ve usul yapısı araştırılmış, Sivas yöresine ait Türkülerin
belirleyici özellikleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışmanın Birinci bölümde
Sivas ilinin tarihi, coğrafi ve kültürel özelliklerine değinildikten sonra İkinci
bölümde araştırmada kullanılan yöntemlere yer verilmiştir. Üçüncü bölümde Türk
Halk Müziğinin geçmişten günümüze süregelen seyri ve içinde barındırdığı unsurlar
hakkında bilgiler verilmiştir. Dördüncü bölümde TRT repertuvarında bulunan Sivas
yöresine ait türkülerde kullanılan 15 ayrı makam ve birden fazla makamı barındıran
2 eser incelemesine yer verilmiştir. Ayrıca bu analiz TRT repertuvarında var olan
312 kırık hava türündeki türküde kullanılan makamlardan birer örnek seçilerek
yapılmıştır. Çıkan sonuçlar grafik ve tablolarla araştırmada sergilenmiştir. Beşinci
bölümde sonuç olarak bulgular yorumlanıp maddeler haline getirilerek önerilerde
bulunulmuştur.
Çalışmada tarama modeli kullanılmış, arşiv araştırması yapılmıştır. This study involves the analysis of maqam-melodic pattern and method-type
of Sivas ballads in TRT repertoire. Sivas is one of the most ballad-producing cities
across other cities of Turkey. In this context, both general features and maqammethod
structure of Turkish Folk Music were investigated in the study, so
characteristics of ballads belong to Sivas region were tried to be revealed. After
mentioning about historical, geographical and cultural features of Sivas city in first
chapter of the study, method of the study has been demonstrated in second chapter.
In third chapter of the study, it has been given information about Turkish Folk Music
and both its process and elements from past to present. 15 ballad samples contain
different maqams singularly and 2 ballad samples contains more than one maqam
simultaneously which are available in TRT repertoire were examined in fourth
chapter of the study. Additionally, this analysis was conducted by choosing samples
from maqams used in 312 ballads which are in the type of broken air. Results were
exhibited via graphics and tables. Finally, in the fifth chapter, some suggestions were
given after findings were interpreted and itemized.