Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yaşamlarında Müziğin Yeri Ve Müzik Eğitimine İlişkin Görüşleri
Abstract
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenliği bölümünde okuyan üniversite
öğrencilerinin müziğe ve müzik eğitimine yönelik görüşlerinin incelenmesi olarak
belirlenmiştir. Bu amaç doğrultusunda öğretmen adaylarının müzik ve müzik
eğitimine yönelik görüşleri farklı değişkenler açısından incelenmiştir.
Çalışmanın amacı doğrultusunda öğrencilere ‘Sınıf Öğretmeni Adaylarının
Müziğe ve Müzik Eğitimine İlişkin Görüşleri’ (SÖAMİG) anketi uygulanmıştır.
Öğrencilere uygulanan anketin Cronbach alpha katsayı değeri 0,706 olarak
hesaplanmıştır. SÖAMİG anketinden alınan puan ortalamasının 207,68±15,21
olduğu saptanmıştır.
Araştırma da yöntem olarak tarama modeli ve betimsel analizler
kullanılmıştır. Öğrencilerin tanıcı özelliklerden ikili faktörleri olan cinsiyet, yaş,
eğitim gördükleri üniversiteler, müzik aleti çalma, okudukları bölümü sevme ve
çocuklarla iletişim değişkenleri ile SÖAMİG arasındaki farklılıkların
incelenilmesinde independent samples t-testi analizi, okudukları sınıf değişkeninin
SÖAMİG anketiyle farklılık gösterip göstermediği konusunu belirleme adına tek
yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır.
Yapılan analiz sonucunda çalışmada yer alan sınıf öğretmeni adaylarının
müzik dersini öğretme yeterliliklerine ilişkin görüşleri alt boyutu, müziğe ilişkin
genel görüşleri alt boyutu ve müzik dersine ve müzik eğitiminin çocuklar üzerindeki
etkileri alt boyutları ile tanıtıcı özellikleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı fark
bulunmamıştır (p>0,05).
Müzik eğitiminde materyal kullanımı ve değerlendirilmesi alt ölçek boyutu
ile sınıf öğretmeni adaylarının; yaş, okudukları üniversite, bir müzik aleti çalabilme,
çocuklarla iletişim ve okudukları sınıf düzeyi değişkenleriyle aralarında anlamlı bir
ilişki olmadığı gözlenmiştir (p>0,05). Buna karşın sınıf öğretmeni adaylarından kız
öğrencilerin, erkek öğrencilere göre müzik eğitiminde materyal kullanımı ve
değerlendirilmesi konusuna daha hakim oldukları gözlenirken; okuduğu bölümü
seven öğrencilerinde, okuduğu bölümü sevmeyen öğrencilere göre müzik eğitiminde
materyal kullanımı ve değerlendirilmesi konusuna daha hakim oldukları saptanmıştır
(p<0,05).
Sınıf öğretmeni adaylarının aldıkları müzik eğitimine ilişkin alt ölçek boyutu
ile cinsiyet, yaş, okudukları üniversite, bir müzik aleti çalabilme, okuduğu bölümü
sevme ve okudukları sınıf düzeyi açısından aralarında anlamlı farklılıklar olmadığı
tespit edilmiştir (p>0,05). Buna karşın çocuklarla iletişim kurmayı başaramayan
öğrencilerin, çocuklarla iletişim kurmayı başarabilen öğrencilere göre aldıkları müzik
eğitimine ilişkin görüşlerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0,05). This study aimed to investigate the attitudes of university students studying at
the department of primary education towards music and music education. In line with
this purpose, the attitudes of pre-service teachers towards music and music education
were investigated in terms of different variables.
In accordance with the purpose of the study, the Opinions of Pre-service
Teachers about Music and Music Education Scale (OPTMMES) was given to the
students. The Cronbach alpha coefficient value of the scale which was given to the
students was calculated as 0.706. The mean total score of OPTMMS was found as
207.68±15.21.
The research methods used for this particular study were the survey model
and descriptive analysis. Independent samples t-test analysis was used to determine
the differences between the OPTMMES and the defining characteristics of the
students such as gender, age, the universities they were studying at, the skill of
playing a musical instrument, fancying the department they were studying and the
communication with children. One-way variance analysis (ANOVA) was used to
determine whether there was a difference between the variable of the grade the
students were studying at and OPTMMES.
As a result of the analysis, it was revealed that there was not a statistically
significant difference between the opinions of the pre-service teachers in this study
about the efficiencies of teaching music sub-dimension, the general opinions about
music sub-dimension and the effects of music education on the children subdimension
and the defining characteristics (p>0,05).
It was observed that there was not a significant relationship between the subdimension
of the use and the evaluation of materials in music education and age, the
university they were studying, the ability of playing a musical instrument, the
communication with children and the grade level they were studying at (p>0,05). On
the other hand, it was also observed that female pre-service teachers had more
comprehensive knowledge in the use and the evaluation of materials in music
education than male pre-service teachers. It was determined that the pre-service
teachers who fancy the department they were studying had more comprehensive
knowledge about the use and the evaluation of materials in music education than the
students who do not fancy the department they were studying (p<0,05).
It was found that there were no significant differences between the subscale
dimension of the education that the pre-service teachers received and gender, age,
university they were studying, the ability of playing a musical instrument, fancying
the department they were studying and the grade level they were studying at
(p>0,05). Nevertheless, it was found that the opinions of the pre-service teachers who
can not build communication with the children were higher than the pre-service
teachers who can build communication with the children about the music education
they received (p<0,05).