Ülkemizde Keman Ve Keman Eğitimi Alanlarında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi (1986-2018)
Abstract
Bu araştırma; ülkemizde keman ve keman eğitimi alanlarında yapılan
lisansüstü tezlerinin sınıflandırılarak ortaya konulması amacıyla yapılmış, nitel
araştırma yöntem ve tekniklerinin kullanıldığı, durum belirlemeye yönelik betimsel
bir çalışmadır. Yapılan çalışmada öncelikle sanat ve eğitimin tanımları yapılmış,
sanat ve eğitim arasındaki ilişki anlatılmıştır, yaylı çalgılar ve araştırmaya konu olan
keman çalgısı hakkında yapısal bilgi ve tarihçe bilgilerine yer verilmiştir. Yurt içinde
lisansüstü tez analizi yapılan lisansüstü çalışmalar araştırılmış, belirlenmiş olan
problem cümlesi ve alt problemlere cevaplar aranmıştır. Keman ve keman eğitimi
alanlarındaki lisansüstü eğitimin önemine değinilerek 1986 – 2018 yılları arasında
keman ve keman eğitimi alanlarında yapılan 239 adet lisansüstü tez ile ilgili detaylı
incelemeler yapılmış ve veriler gruplandırılmıştır. Elde edilen veriler ışığında
ülkemizde keman ve keman eğitimi alanlarında yapılan lisansüstü tezler; a)
alanlarına, b) yıllara, c) tez türlerine, d) üniversitelere, e) işlemiş olduğu müzik
dönemleri ve ele alınan bestecilere, f) araştırmalarda kullanılmış olan yöntemlere
g)en çok lisansüstü çalışma yapan üniversitelerin işledikleri konulara yönelik
sonuçlara ulaşılmıştır. Ulaşılan sonuçlar yorumlanmıştır.
Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında; a) keman alanında yapılan
lisansüstü çalışmalarda çoğunluğu %82 oranı ile keman eğitimi alanının oluşturduğu,
b) keman ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların büyük çoğunluğunun %8,8‟lik
oranla 2018 ve 2016 yılında yapıldığı, c) yüksek lisans tezlerinin %74,5‟lik oranla
çoğunlukta olduğu, d) en fazla çalışma yapılan üniversitenin %25,9‟luk oranla Gazi
Üniversitesi olduğu, e) yapılan lisansüstü çalışmalar incelendiğinde; %8,4‟lük
oranıyla en fazla çağdaş dönem ve çağdaş Türk müziği döneminin işlendiği ve J. S.
Bach‟ın %2,1 işlenme oranı ile tezlerde en fazla konu edilen besteci olduğu, f)
yapılan 239 lisansüstü çalışmasının kullanılmış olan yönteme göre dağılımına
bakıldığında %31,4‟lük oranla analiz yöntemi kullanılmış, g) yapılan araştırmanın en
çok lisans üstü çalışma yapan üniversitelerin işledikleri konulara bakıldığında ;
%2,9‟luk oranla J.Brahms, Ahmet Adnan Saygun, Beethoven en çok keman eserleri
en çok incelenen sanatçılar olmuştur,
%1,4‟lük oranla yöresel Türk ezgilerinin keman tekniği açısından en çok
incelendiği bölge Ege bölgesi olmuştur, %2,2‟lik oranla en çok incelenen keman
çalma tekniği Galamıan tekniği olmuştur, A.G.S.L‟ de keman eğitimi programları
incelenme oranının %7,4 olduğu görülmektedir, %8,8‟lik oranla keman eğitimi
programının konu edildiği görülmektedir, %8,1‟lik oranla keman eğitimi
performansları incelenmiştir, %3,7‟lik oranla keman eğitiminde karşılaşılan
problemlere yer verilmiştir, %0,7‟lik oranla en çok işlenen keman etütleri Otokar
Sevcık, Jacob Dont 24, Kreutzer olmuştur, %1,5 lik oranla en çok işlenen müzik
dönemleri 19 ve 20. Yy olmuştur, %3,6‟lık oranla en çok işlenen keman metodu
Suzuki olmuştur, %0,7 oranla yapılan çalışmalarda uzman görüşlerine
başvurulmuştur. This research was made in our country to put forward the postgrad thesis
which was made in the fields of violin and violin education by classifying them,
qualitative research methods and techniques were used and it is a descriptive study to
determine conditions. In the study which was made, art and education were primarily
defined, the relationship between art and education was explained, structural and
historical information about bowed string instruments and the violin which is the
subject of the research was included. The postgrad studies of which postgrad thesis
was made in the country were searched and the identified problem sentence and sub
problems were searched for an answer. The importance of postgrad in violin and in
the field violin educaiton were mentioned, 239 postgrad about which was made in
violin and in the fields of violin educaiton between the years 1986 and 2018 were
searched in detail and the data was grouped. According to the data we have, postgrad
thesis in the fiedls of violin and violin education; we have the results of a) the fields
b) the years c) kind of thesis d) the universities e) the music terms they applied and
the composers who was tackled f) the methods used in researches g) the universities
conducting researches most, according to the subjects they took.
The results which were taken were commented. In the consideration of
findings in the research; a) most of the potgrad studies in the fields of violin makaes
up violin education with 80% b) most of the postgrad studies in the field of violin
was made in 2016 and 2018 with 8.8% c) master degree thesis predominates with
74.5% d) the university which made the most researches is Gazi University with
25.9% e) when postgrad studies were examined, with 8.4% Modern Era and Modern
Turkish Music was mostly handed and J. S. Bach was the most entreated composer
in the thesis with 2.1% f) when the method used was used with 31.4% g) when we
examined,the subjects which were handled at universities which made postgrad
studies;
J. Brahms, Ahmet Adnan Saygun, Beethoven‟s violin works were the most
examined subjects with 2,9% The Aegean Region became the most examined region
in terms of violin techniques of regional Turkish melodies, Galamian tecnique
became the most examined technique with 2.3%, It is seen that ın A. G. S. L . the
rate of violin education programs were 7.4%, With 8.8%, it is seen that violin
educaiton program was treated, With 8.1.%, violin educacation program was
examined, With 3.7%, it is mentioned about the problems in violin edication, With
0.7% the most handled violin etudes were Otokar Sevcik, Jacop Dont 24, Kreutzer,
With 1.5% the most handled music eras were 19th and 20th centuries, With 3.6% the
most handled violin method was Suziki, With 0.7% experts opinios were consulted
in the studies which was made.