Show simple item record

dc.contributor.authorEtem Erdal Erşan
dc.contributor.authorOrhan Doğan
dc.contributor.authorSelma Doğan
dc.date.accessioned23.07.201910:49:13
dc.date.accessioned2019-07-23T16:28:21Z
dc.date.available23.07.201910:49:13
dc.date.available2019-07-23T16:28:21Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.issn1305-0028
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRFME9UY3pNdz09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12418/2263
dc.description.abstractAmaç. Sporda saldırganlık olumlu anlamlar taşıyabilir. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri ve bazı sosyodemografik özelliklerle ilişkisi araştırılmıştır. Yöntem. Çalışmaya 286 Cumhuriyet Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencisi alınmıştır. Öğrencilere sosyodemografik bilgi formu ve Saldırganlık Ölçeği uygulanmıştır. Veriler SPSS 15.0 for Windows paket programıyla değerlendirilmiştir. Bulgular. Öğrencilerin 183'ü (%64) erkek, 103'ü (%36) kızdı. Saldırganlık Ölçeği puan ortalamaları arasındaki yaşa, cinsiyete, bölüm ve branşa göre farklar istatistiksel yönden anlamlı bulunmamıştır (p>0,05). Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümünde 2. sınıfla 4. sınıf öğrencilerinin puanları arasındaki fark istatistiksel yönden anlamlı bulunmuştur (p=0,021). Saldırganlık ölçeği alt ölçeklerinden yıkıcı saldırganlıkla edilgen saldırganlık arasında pozitif korelasyon saptanmıştır (r=0,582, p=0,000). Tartışma. Çalışma sonuçlarına göre saldırganlık düzeyi sosyodemografik değişkenlerden etkilenmemektedir. Daha geniş örneklemle yapılacak araştırmaların yapılması önerilir.en_US
dc.description.abstractAim. The aggression term could be given to positive meanings. In this study, it has been investigated that the level of aggression of the university students and their relations with some sociodemographic variables. Methods. Two hundred and eighty-six students of Cumhuriyet University College of Physical Education and Sports constituted the sample of this study. Sociodemographic information form and Aggression Inventory was applied to the students. SPSS 15.0 for Windows package program was used to evaluate data. Findings. One hundred and eighty-three of students were male, and 103 were female. The differences among Aggression Inventory mean points according to age, gender, sections, and branches were insignificant statistically. The difference between mean points of the second and fourth class students was found to be significant statistically (p=0.021). It has been found to be positive correlation between the destructive and the passive aggression (r=0.582, p=0.000). Discussion. According to our results, the sociodemographic variables do not affect the level of aggression. It is suggested that the studies with large sample must be done.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectCerrahien_US
dc.titleBeden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin sosyodemografik açıdan değerlendirilmesien_US
dc.title.alternativeThe evaluation from point of view sociodemographic variables of the levels of aggression in the students of College of Physical Education and Sportsen_US
dc.typeotheren_US
dc.relation.journalCumhuriyet Tıp Dergisi (ELEKTRONİK)en_US
dc.contributor.departmentSivas Cumhuriyet Üniversitesien_US
dc.identifier.volume31en_US
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.endpage238en_US
dc.identifier.startpage231en_US
dc.relation.publicationcategoryDiğeren_US]


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record