Üniversite öğrencisi kızların meme kanseri ve kendi kendine meme muayenesi ile ilgili bilgi ve davranışları
Abstract
Giriş: Araştırma üniversite öğrencisi kızların meme kanseri ve kendi kendine meme muayenesi (KKMM) ile ilgili bilgi ve davranışlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem ve Gereçler: Araştırma bir üniversitenin kız öğrenci yurdunda kalan 331 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler Kişisel Bilgi Formu ve Meme Kanseri / KKMM Bilgi Formu ile toplanmıştır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan Meme Kanseri / KKMM Bilgi Formu 25 maddeden oluşmakta ve toplam 100 puan üzerinden değerlendirilmektedir. Veriler bilgisayarda değerlendirilmiş, istatistiksel analizde ki-kare, varyans analizi ve t testi kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin %81’i KKMM’yi duymuştu, ancak %52.3’ü şimdiye kadar hiç KKMM yapmamıştı. Sağlıkla ilgili bölümlerde okuyan öğrenciler arasında KKMM yapma sıklığı (%79.7), sağlık dışı bölümlerde okuyan öğrencilerden (%40.8) anlamlı olarak daha yüksekti. Öğrencilerin Meme Kanseri / KKMM toplam bilgi puan ortalaması 37.86±17.59 olarak belirlendi. Sağlıkla ilgili bölümlerde okuyan öğrencilerin bilgi puan ortalaması (55.38±15.61), sağlık dışı bölümlerde okuyan öğrencilerden (34.05±15.60), KKMM’ni duymuş olan öğrencilerin bilgi puan ortalaması (40.25±17.52) duymadığını ifade eden öğrencilerden (27.68±13.97), KKMM yapmış olan öğrencilerin bilgi puan ortalaması (46.32), KKMM hiç yapmamış olan öğrencilerden (30.12±15.69) anlamlı düzeyde yüksekti. Tartışma: Sonuç olarak üniversite öğrencisi kızların büyük çoğunluğu KKMM’yi duymuş olmasına karşın, KKMM yapma davranışları yeterli değildir. Ayrıca öğrencilerin Meme Kanseri / KKMM bilgileri düşük düzeydedir. Introduction: The research carried out in order to determine the knowledge and behaviors of female university students about breast cancer and breast self examination (BSE). Materials and Methods: The research has been carried out 331 students staying at Girl Students Dormitory of a state university. The data has been collected through Personal Information Form and Breast Cancer / BSE Knowledge Form. Breast Cancer / BSE Knowledge Form consists of 25 items and it is evaluated out of 100 points. The data has been evaluated on the computer, in the statistical analysis, Khi-square, variance analysis and t test have been used. Results: 81% of students have heard BSE, but 52.3% of them have never done BSE so far. Among the students studying in departments related to health, the frequency of doing BSE (79.7%) was significantly higher than the students studying in departments apart from health (40.8%). The students’totally Breast Cancer / BSE point average was determined as 37.86±17.59. The point average of the students studying in departments related to health (55.38±15.61) was significantly higher than the students studying in departments apart from health (34.05±15.60); the point average of students who have heard about BSE (40.25±17.52) was significantly higher than students who haven’t heard (27.68±13.97); the point average of students who have done BSE (46.32±15.59) was significantly higher than the students who have never done BSE (30.12±15.69). Discussion: Consequently, although the big majority of female university students have heard about BSE, their behaviors of doing BSE are not enough. Also the students’knowledge level about Breast Cancer / BSE are low.
Source
Meme Sağlığı DergisiVolume
6Issue
2URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRZM016YzNOdz09https://hdl.handle.net/20.500.12418/2335
Collections
- Makale Koleksiyonu [3404]
- Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TRDizin [3395]