Show simple item record

dc.contributor.authorCanan Koç
dc.date.accessioned23.07.201910:49:13
dc.date.accessioned2019-07-23T16:33:33Z
dc.date.available23.07.201910:49:13
dc.date.available2019-07-23T16:33:33Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn1305-3515
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRRNE9ETTVPUT09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12418/2865
dc.description.abstractBu araştırmada ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin öğrenme sürecinde yardım isteme düzeylerini ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya toplam 726 (351 kız ve 375 erkek) 6., 7. ve 8. sınıf öğrencisi katılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi; güvenirliğini incelemek için madde-toplam puan korelasyonları, test-tekrar test korelasyonu ve Cronbach Alpha katsayıları hesaplanmıştır. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda ölçeğin üç faktörden ve 25 maddeden oluştuğu saptanmıştır. Ölçeğin tamamı için Cronbach Alpha katsayısı .87, Yardım İstemeden Kaçınma için .87, Etkili Yardım İsteme için .79, Yüzeysel Yardım İsteme için .70 bulunmuştur. Yapılan çalışmalar sonucunda Öğrenme Sürecinde Yardım İsteme Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir olduğu belirlenmiştir.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study is to develop a valid and reliable scale for measuring the levels of elementary school students’ help seeking in the learning process. Total of 726 6th, 7th and 8th grade students (351 females and 375 males) participated in the study. For construct-validity of the scale, explanatory and confirmatory factor analysis is performed. To investigate reliability, item-total correlations, test-retest correlations and Cronbach’s Alpha reliability coefficients are calculated. Explanatory and confirmatory factor analysis resulted that the scale has three factors and 25 items. Cronbach’s Alpha reliability coefficient is found to be .87 for the complete scale, .87 for the ‘Avoidance from Help Seeking’ sub-scale, .79 for the ‘Instrumental Help Seeking’ sub-scale and .70 for the ‘Superficial Help Seeking’ sub-scale. As a result of the performed analyses, ‘Help Seeking Scale in the Learning Process’ found to be valid and reliable.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectEğitim Araştırmalarıen_US
dc.titleHelp seeking in the learning process scale (HSLPS): Validity and reliability studyen_US
dc.title.alternativeÖğrenme sürecinde yardım isteme ölçeği (ÖSYİÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışmasıen_US
dc.typeotheren_US
dc.relation.journalİlköğretim Online (elektronik)en_US
dc.contributor.departmentSivas Cumhuriyet Üniversitesien_US
dc.identifier.volume12en_US
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.endpage796en_US
dc.identifier.startpage784en_US
dc.relation.publicationcategoryDiğeren_US]


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record