Söz Varlığı Üzerine Yurt Dışında Ve Türkiye’de Yapılan Temel Araştırmalar
Abstract
Bu çalışma, söz varlığı üzerine yurt dışında ve Türkiye’de yapılmış en temel araştırmaları tanıtmaktadır. Çalışmaların büyük bir çoğunluğu söz varlı- ğının en önemli unsuru olan yazılı kelime sıklığı üzerinedir. Konuşma dili üzerine çalışmalar yazılıya oranla çok kısıtlıdır. Yurt dışında 1921 yılında baş- layan bu çalışma alanına, Türkiye’de 1926 yılında ilk ışık yakılmış, 1936 yılın- da da ilk araştırma yapılmıştır. Ülkemiz dışında yapılan söz varlığı araştırma- larında hedef kitlelere göre dar örneklemli çalışmalar da olmuştur. Bu çalışma- ların asıl önemi seviyelendirilmiş olmalarıdır. Kazandırılacak kelimeler her sınıf seviyesinde listeler hâlinde belirlenmiştir. Türkiye’de öğrenciler, ders kitapları, çocuk kitapları, konuşma dili ya da yazılı metinler üzerine yapılan araştırmalar daha çok tespit amaçlıdır. Araştırmacılardan bazıları sınıf seviye- lerine göre kelime listeleri de önermişlerdir. Kelime hazinesi yanında, söz var- lığının diğer unsurlarından deyim, atasözü ve ikileme kullanımlarını göster- meye yönelik birkaç çalışma da mevcuttur. Araştırmada ayrıca yurt dışında ve Türkiye’de yapılan temel derlem çalışmalarından da bahsedilmiştir. The aim of this article is to introduce the essential studies on word pro- perty which have been made in Turkey and abroad. The most of these studies are on written word frequency which is the most substantial component of word property. The studies on spoken language are so rare compared to ones on written language. In this study field, first study in abroad has been seen in 1921 while it has been started in 1926 and first research was made in 1936 in Turkey. It has been also some studies with restricted sample according to target groups among the studies on word property in abroad. The basic significance of these studies is that they have been made considering levels. The words have been specified as list with respect to each school grade. In Turkey, the researc- hes on students, course books, children books, spoken language and written texts have been generally made with the aim of determination. Some researchers have suggested word lists with respect to school grades. There are not only stu- dies on vocabulary but also a couple of studies on using the other components of word property like idiom, proverb and repetition. In this study, it has been also mentioned of basic corpus studies in Turkey and abroad
Source
Milli EğitimVolume
41Issue
193URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRJMk56UXhNUT09https://hdl.handle.net/20.500.12418/3021
Collections
- Makale Koleksiyonu [3404]
- Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TRDizin [3395]