Show simple item record

dc.contributor.authorZehra Gölbaşı
dc.contributor.authorGülbahtiyar Doğaner
dc.contributor.authorNuriye Erbaş
dc.date.accessioned23.07.201910:49:13
dc.date.accessioned2019-07-23T16:34:52Z
dc.date.available23.07.201910:49:13
dc.date.available2019-07-23T16:34:52Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn1303-734X
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRNME9UYzVPUT09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12418/3131
dc.description.abstractAmaç: Araştırma 6 -8. sınıf adolesan kızlara akran eğitimi yoluyla verilen menstrual sağlık eğitiminin bilgi ve davranışlar üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla yarı deneysel olarak yapılmıştır. Yöntem: Çalışma bir Kız Yatılı İlköğretim Bölge Okulu’nda yapılmıştır. Çalışma grubunu 2008-2009 öğretim yılında bu okulda öğrenim gören 214 kız öğrenciden ön test ve son testi eksiksiz yanıtlayan 202 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, Kişisel Bilgi Formu, Menstruasyon ve Menstrual Sağlık Bilgi Formu ile toplanmıştır. Formlar akran eğitimi programı başlamadan önce tüm öğrencilere uygulanmıştır. Daha sonra basit rastgele örnekleme yöntemi ile her sınıftan iki olmak üzere toplam 24 öğrenci akran eğiticisi olarak seçilmiştir. Akran eğiticilerine 3 hafta boyunca haftada 2 saat olmak üzere toplam 6 saat hazırlanan eğitim kitapçığı doğrultusunda menstruasyon ve menstrual sağlık konusunda bilgi verilmiştir. Akran eğiticilerinden edindikleri bu bilgileri çeşitli ortamlarda sınıf arkadaşlarıyla paylaşmaları istenmiştir. Akran eğitimi programı tamamlandıktan 4 hafta sonra öğrencilere başlangıçta uygulanan formlar tekrar uygulanmıştır. Bulgular: Akran eğitimi programından sonra öğrencilerin menstruasyon ve menstrual sağlık toplam bilgi puan ortalamalarında istatistiksel olarak anlamlı bir artış olmuştur (p<0.05). Ayrıca öğrencilerin menstruasyon sırasında tuvalet öncesi ellerini yıkama, tuvalet kağıdı ile önden arkaya doğru tuvalet temizliğini yapma, menstruasyon sırasında duş şeklinde banyo yapma, pamuklu iç çamaşırı kullanma, kullanılan pedleri sık değiştirme ve kullanılmış pedleri sararak çöpe atma davranışlarında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde artış meydana gelmiştir (p<0.05). Sonuç: Akran eğitimi yöntemi, adolesan kızların menstruasyon ve menstrual sağlık konusunda bilgilerinin artması ve sağlık davranışlarının gelişmesinde etkili bir yöntem olarak düşünülebilir.en_US
dc.description.abstractAim: Research was conducted as a experimental study in order to determine the effect of menstrual health education conducted with peer education to adolescent girls in 6-8 classes on information and behaviors. Method: The study was made in Primary School of Regional Girl Boarding. Working group consisted of 202 students responded completely pre-test and post-test from 214 female students studying in this school in 2008-2009 academic year. Data were collected by Personal Information Form, Menstruation and Menstrual Health Information Form. The forms were implemented to all students before the start of peer education program. Then, a total of 24 students including two students from each class were chosen as a peer educator with simple random sampling method. Peer educators were given information about menstruation and menstrual health for 2 hours per week and a total of 6 hours during 3 weeks in line with the educational booklet. Peer educator were asked to share acquired this information with classmates in various environments. Forms used at the beginning of students were applied to students again 4 weeks after completion of peer education program. Results: The average score of the students' knowledge of menstruation and menstrual health increased significantly (p &lt;0.05) after the peer education program. Also, a statistically significant increase has occurred in the behaviors of students&amp;#8217; washing their hands before the toilet during menstruation, lustrating from front to back with toilet paper, bathing in the form of shower during menstruation, using cotton underwear, changing frequently pads used and taking away the pads used by wrapping (p&lt;0.05). Conclusion: It can be considered that the method of peer education is an effective method to increase knowledge of adolescent girls about menstruation and menstrual health and develop health behaviors.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectGenel ve Dahili Tıpen_US
dc.title6-8. sınıf adolesan kızlara akran eğitimi yöntemiyle uygulanan menstruasyon sağlığı eğitiminin bilgi Ve davranışlar üzerindeki etkisien_US
dc.title.alternativeThe effect of menstrual health education conducted with peer education method to adolescent girls in 6-8 classes on information and behaviorsen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalTSK Koruyucu Hekimlik Bültenien_US
dc.contributor.departmentSivas Cumhuriyet Üniversitesien_US
dc.identifier.volume11en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.endpage198en_US
dc.identifier.startpage191en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US]


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record