4. ve 5. Sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin üstbilişsel farkındalık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın konusu ilköğretim okullarında görev yapan 4. ve 5. okutan sınıf öğretmenlerinin üstbilişsel farkındalık düzeylerinin yaş, cinsiyet, medeni durum, kıdem, mezuniyet durumu, mezun olunan okul değişkenlerine göre karşılaştırılarak incelenmesidir. Bu amaçla Sivas ili Merkez okullarında bulunan 131 (47 kadın; 84 erkek) sınıf öğretmeni çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Schraw ve Dennison tarafından geliştirilen ve Akın, Abacı ve Çetin tarafından Türkçe uyarlaması yapılan Biliş ötesi Farkındalık Envanteri örneklem dışı tutulan sınıf öğretmenleri üzerinde geçerlilik yönü sınanarak kullanılmıştır. Çalışma 2011-2012 eğitim ve öğretim yılında yürütülmüştür. Elde edilen veriler, SPSS 17.0 paket programında analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre sınıf öğretmenlerinin üstbilişsel farkındalık düzeyleri cinsiyet bağlamında bayan öğretmenlerin üstbilişsel farkındalıklarının ( x =211.74) , erkek öğretmenlerden ( x =209.35) daha yüksek olduğu görülürken; medeni durum ve diğer değişkenlere ilişkin (P>,05) anlamlı farklılık görülmemiştir. Araştırma verilerine dayanarak sınıf öğretmenlerinin üstbilişsel farkındalıklarına ilişkin bilgi ve kazanımlarının artırılması amacıyla hizmet içi kurslar düzenlenmesi gibi öneriler sıralanmıştır. The aim of this study is to compare and examine meta-cognitive awareness levels of class teachers teaching 4th and 5th grades in terms of age, sex, marital status, length of service, graduation level, the university graduated. To this end, a sample of composed of 131 (47 female, 84 male) class teachers working in State school in the city center of Sivas was used.In the study, Meta-Cognitive Awareness Inventory which was developed by Schraw and Dennison (1994) and adopted into Turkish by Akın, Abacı and Çetin (2007) was a used as a means of data collection after reliability coefficient was determined. The study was carried out in 2011-2012education year. Data collected was submitted to statistical analysis in SPSS 17.0 package program. According to the findings of the study, while meta-cognitive awareness level of female teachers was found to be higher x=211.74) compared to that of male teachers ( x =209.35), it was seen that there was not any significant ( P>,05) difference in terms of marital status and other variables. Some suggestions were made based on the findings of the study, one of which is to offer in-service training sessions to increase class teachers’ knowledge and attainments with regard to meta-cognitive awareness.
Source
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
0Issue
27URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRRek1UUTNOdz09https://hdl.handle.net/20.500.12418/3171
Collections
- Makale Koleksiyonu [3404]
- Öksüz Yayınlar Koleksiyonu - TRDizin [3395]