Show simple item record

dc.contributor.authorSelma Sabancıoğulları
dc.contributor.authorSelma Doğan
dc.date.accessioned23.07.201910:49:13
dc.date.accessioned2019-07-23T16:35:24Z
dc.date.available23.07.201910:49:13
dc.date.available2019-07-23T16:35:24Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn1309-5471
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRVMU1EazFOUT09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12418/3215
dc.description.abstractSon yıllarda, hemşirelerin profesyonel kimlikleri ile ilgili çok sayıda araştırma yapılmaktadır. Profesyonel kimlik hemşirelik uygulamalarında vazgeçilmez bir noktadır ve hemşireliğin meslekleşmesi için temel oluşturmaktadır. Profesyonel kimlik gelişimi okul eğitimi içerisinde önemli oranda tamamlanmakta ancak, çalışma yaşantısı içerisinde de devam etmektedir. Profesyonel kimlik gelişiminin yetersizliği, mesleki alanda söz sahibi olamama, mesleğin kabul gören standartlarını karşılama yetersizliği, hemşirelik rolünü başarılı bir şekilde yerine getirememe, öğrencilikten memuriyete geçişte sorunlar yaşama, mesleğin diğer üyeleri tarafından kabul görmeme ve meslekle bağlantı kurma yetersizliği gibi sorunlara yol açmaktadır. Bu nedenle, hemşire eğitimciler ve hemşire yöneticilerin, hemşirelerin profesyonel kimliğini geliştirmek için bu süreci etkin değerlendirmeleri gerektiği belirtilmektedir. Literatüre katkı sağlamak amacıyla bu makalede profesyonel kimlik, profesyen_US
dc.description.abstractIn recent years, a number of researches on professional identities of nurses have been carried out. Professional identity is an indispensible point in nursing practices, and it forms a basis for becoming a profession of nursing. Professional identity development is substantially completed in school education, but it also continues during the work life. Inadequacy of professional identity development causes some problems such as not being able to have a voice, inadequacy in meeting the accepted standards of the profession, not being able to implement the nursing role successfully, having troubles in transition from studentship to public service, not being recognized by other members of the profession and inadequacy of correlating with the occupation. Thus, it is stated that nurse educators and nurse managers should effectively evaluate this process to develop professional identities of nurses. With the purpose of contributing to literature, professional identity, development of the professional identity, elements forming the professional identity and suggestions for identity development was handled in this article.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectHemşireliken_US
dc.titleProfesyonel kimlik gelişimi ve hemşireliken_US
dc.title.alternativeProfessional identity development and nursingen_US
dc.typeotheren_US
dc.relation.journalAnadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisien_US
dc.contributor.departmentSivas Cumhuriyet Üniversitesien_US
dc.identifier.volume15en_US
dc.identifier.issue4en_US
dc.identifier.endpage282en_US
dc.identifier.startpage275en_US
dc.relation.publicationcategoryDiğeren_US]


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record