Show simple item record

dc.contributor.authorC. Teyyar Uğurlu
dc.contributor.authorM. Cevat Yıldırım
dc.contributor.authorMehmet Sincar
dc.contributor.authorNiyazi Özer
dc.contributor.authorKadir Beycioğlu
dc.date.accessioned23.07.201910:49:13
dc.date.accessioned2019-07-23T16:35:35Z
dc.date.available23.07.201910:49:13
dc.date.available2019-07-23T16:35:35Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn1300-2899
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpVeE5qRXlNZz09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12418/3240
dc.description.abstractBu araştırmada il eğitim denetmenlerinin iletişim becerileri ve empatik eğilim düzeyleri ve iletişim becerileri ile empatik eğilimleri arasındaki ilişki betimlenmiştir. Araştırma, ilişkisel tarama modeline dayalı betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu oransız küme örnekleme yöntemiyle belirlenen 306 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde, t testi, ANOVA ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada il eğitim denetmenlerinin cinsiyet, branş ve kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık görülmemiştir. İşten memnun olma değişkenine göre, il eğitim denetmenlerinden "evet" cevabı verenlerin lehine anlamlı bir farklılık olduğu görülmektedir. İl eğitim denetmenlerinin iletişim becerileri, empatik eğilimlerini yordamaktadır. İletişim beceri puanları ile empatik eğilim puanları birlikte değerlendirildiğinde, denetmenlerin empatik eğilim algılarının daha düşük olduğu söylenebilir. İl eğitim denetmelerinin hem iletişim becerilerinin niteliği hem de empatik eğilimlerinin niteliğini artırıcı çalıştay ve seminerler, il eğitim denetmenlerinin davranışlarını olumlu yönde etkileyecektir.en_US
dc.description.abstractIn this study, empathetic tendencies and communication skills of education supervisors was investigated. It was also aimed to explore the relation between supervises' communication skills and empathetic tendencies. The study group of this descriptive study was 306 supervisors chosen through cluster sampling method. In the analysis of data, ANOVA, t test, and regression analysis were used. Results showed that there was no meaningful difference in terms of participating supervisors' gender, branch and seniority. According to the satisfaction with job variable, however, a meaningful difference was observed in support of the supervisors satisfied with their jobs. Results also showed that communication skills of supervisors predict their empathetic tendencies. As communication skill and empathetic tendency levels are evaluated together, it can be said that supervisors' perceptions of empathetic tendencies are lower. It can be asserted that workshops and seminars aiming to increase city education supervisors' both communication skills and empathetic tendencies will affect their behaviors positively.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectEğitim Araştırmalarıen_US
dc.titleEğitim Denetmenlerinin İletişim Becerileri ile Empatik Eğilim Düzeylerinin İncelenmesien_US
dc.title.alternativeAn Analysis of Education Supervisors' Empathetic Tendencies and Communication Skillsen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalİnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisien_US
dc.contributor.departmentSivas Cumhuriyet Üniversitesien_US
dc.identifier.volume13en_US
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.endpage106en_US
dc.identifier.startpage91en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US]


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record