Show simple item record

dc.contributor.authorFatma Köybaşı
dc.contributor.authorBurhanettin Dönmez
dc.date.accessioned23.07.201910:49:13
dc.date.accessioned2019-07-23T16:37:34Z
dc.date.available23.07.201910:49:13
dc.date.available2019-07-23T16:37:34Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1300-4832
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpJMU5UVXdNQT09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12418/3439
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin öz yeterlik inancı ile örgütsel bağlılık düzeylerinin girişimcilik düzeyleri ile ilişkisini belirlemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini Sivas ili merkez ilçedeki ilkokul ve ortaokullarda görevyapan 247 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Veri toplamak amacı ile üç farklı ölçek kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin girişimcilik düzeylerini belirlemek için araştırmacılar tarafından hazırlanan okul yöneticisi girişimcilik ölçeği, Tschannen-Moran ve Gareis (2004) tarafından geliştirilen Dönmez, Özer ve Cömert (2009) tarafından Türkçeye uyarlanan okul müdürlerinin öz-yeterlik algıları ölçeği ve Balay (2000) tarafından geliştirilen örgütsel bağlılık ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizindefrekans, yüzde ve verilerin homojen dağılıp dağılmadıklarına göre t-testi, ANOVA, Mann-Whitney-U gibi anlamlılık testleri ile çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda okul yöneticilerinin kendilerini girişimci olarak algıladıkları, öz-yeterlik alt boyutları, örgütsel bağlılık alt boyutları ile birlikte girişimciliğe ilişkin topen_US
dc.description.abstractThe purpose of the study is to determine the relationship between the self- efficacy beliefs of principals and organizational commitment and entrepreneurship levels. This quantitative study was designed by correlational study. The target population of the study consisted of 247 principals who work at primary and secondary school in the centre of Sivas. Principal entrepreneurship scale which was originated by researchers was used to determine level of entrepreneurship. Self-Efficacy Scale was developed by TschannenMoran and Gareis (2004) and translated to Turkish by Dönmez, Özer and Cömert (2009) that was used. Organizational commitment scale was developed by Balay (2000) that was used. The data were analyzed by using frequency, percentage and significance test and by multiple regression analysis. As a result of research, it is revealed that principals percieve themselves as a entrepreneurship. And self-efficacy and organizational commitment with their sub-dimensions explain about 62% of total entrepreneurship points. There are several suggestions in parallel with the results that gained from the researchen_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectEğitim Araştırmalarıen_US
dc.titleOkul Yöneticilerinin Girişimcilik, Öz-Yeterlik ve Örgütsel Bağlılık Algılarının Analizien_US
dc.title.alternativeThe Analysis of School Principals' Perception of Entrepreneurship, Self Efficacy and Organizational Commitmenen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimien_US
dc.contributor.departmentSivas Cumhuriyet Üniversitesien_US
dc.identifier.volume23en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.endpage280en_US
dc.identifier.startpage249en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US]


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record